FAR
BDO frias av Högsta domstolen (Cision)

2014-04-17 11:28
Högsta domstolen (HD) har idag meddelat dom i det s.k. BDO-målet om räckvidden för revisorns ansvar. HD konstaterar att revisorns granskning av en årsredovisning kan skydda den som lägger årsredovisningen till grund för ett affärsbeslut. Vidare konstaterar HD att en sådan tillit till granskningen är befogad om årsredovisningen utgör en väsentlig del av ett beslutsunderlag. Däremot, menar HD, är en genom börskursen förmedlad tillit till årsredovisningens riktighet i allmänhet otillräckligt för att en revisor ska kunna hållas skadeståndsansvarig. För skadeståndsansvar krävs också att det finns ett orsakssamband mellan revisorns oaktsamhet och en skada. HD finner i det aktuella fallet att det, med hänsyn till omständigheterna, inte kan antas att beslutet om att delta i en apportemission skulle ha blivit ett annat om årsredovisningen hade varit riktig i påtalade avseenden. Årsredovisningen har således inte haft relevans för affärsbeslutet. Därför är revisorn och revisionsbolaget inte skyldiga att betala skadestånd. - En revisor ska alltid stå för sin del av en skada, men det förutsätter att det finns ett orsakssamband mellan påstådd oaktsamhet från revisorns sida och skadan. Ett sådant orsakssamband saknas i BDO-fallet. I spåren av Prosolviadomen är det naturligvis glädjande att HD nu sätter gränser för revisorns ansvar, säger Dan Brännström, generalsekreterare i FAR. För mer information vänligen kontakta: Dan Brännström, generalsekreterare, tel. 08 506 112 15, mob. 070 311 18 15 Marianne Bäärnhielm, kommunikationschef, tel. 08 506 112 34, mob. 076 789 08 09 FAR är branschorganisationen för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare och har ca 6 000 medlemmar. FARs uppdrag är att hjälpa revisions- och rådgivningsbranschen att göra nytta för näringsliv och samhälle. Detta sker främst genom utveckling av god yrkessed, kompetensutveckling och opinionsbildning. Läs mer på www.far.se. ----------------------------------------------------------- http://news.cision.com/se/far/r/bdo-frias-av-hogsta-domstolen,c9571095