Almi Företagspartner
Sveriges hetaste teknikbolag söker sig till Almi (Cision)

2014-04-02 07:45
Pressinformation från Almi Företagspartner Igår offentliggjordes 33-listan där Sveriges hetaste unga teknikbolag under 2014 korades. Runt 500 personer kom till Münchenbryggeriet i Stockholm för att fira de 33 företagen. Hela 22 av 33 bolag på 33-listan har tagit del av Almis erbjudanden inom rådgivning, lån, riskkapitalverksamheten Almi Invest eller har utvecklats i någon av landets inkubatorer. Det visar hur viktiga Almis erbjudanden är för att Sverige ska få fram nya unga tillväxtföretag. 33-listan arrangeras av Ny Teknik och Affärsvärlden för sjunde året i rad. · Riskkapital: Almi Invest koncernen har investerat i 8 av 33 bolag på 33-listan: Limes Audio, Schemagi, SenSiC, Anylotech, Oss Disgn, Intuitive Aerial, XM Reality, Simris Alg · Lån: Almi har finansierat 8 av 33 bolag med lån: Avidicare, Optistring, Simris Alg, Teenage Engineering, Gavagai, Trialbee, Limes Audio, Schemagi · Inkubation: 13 av 33 bolag har utvecklats i landets inkubatorer. Inkubatorerna är finansierade genom Almis inkubatorprogram BIG Sweden: · 5 bolag i LEAD: XM Reality, Intuitive Aerial, Schemagi, Senion Lab, Amra · 2 bolag i Ideon: Trialbee, Simris Alg · 2 bolag i Uppsala Innovation Centre: Oss Disgn, Q-linea · 2 bolag i STING: Optistring, Volumental · 1 bolag i Encubator: Tajitsu Industries · 1 bolag i Uminova: Limes Audio · Rådgivning: 15 av 33, dvs. nära hälften av bolagen har fått rådgivning från Almi: Avidicare, Optistring, Simris Alg, Disruptive Materials, Reformtech, Now Interact, Volumental, Intuitive Aerial, Excillum, Teenage Engineering, Gavagai, Trialbee, Limes Audio, Schemagi, SenSiC · Det här visar tydligt vilken betydelse Almi och inkubatorerna har i att stötta utvecklingen av nya svenska tillväxtföretag. Från Almis sida är jag stolt över att hela 22 av 33 bolag på listan över Sveriges hetaste unga teknikbolag har vänt sig till oss och inkubatorerna i sin entreprenörsresa, säger Maria Kessling, Kommunikationschef Almi Invest Läs mer om 33-listan här: www.33-listan.se För ytterligare information kontakta: Maria Kessling, Kommunikationschef, Almi Invest, tel. + 46 (0) 768 80 88 10 Om Almi Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Vi erbjuder rådgivning, lån och riskkapital i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Vi ansvarar också för det statliga inkubatorprogrammet. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära kunderna med 40 kontor över hela landet. ----------------------------------------------------------- http://news.cision.com/se/almi-foretagspartner/r/sveriges-hetaste-teknikbolag-soker-sig-till-almi,c9562209