Goda Gotland
Birka Cruises lanserar Primörkryssning och inleder stort samarbete med Goda Gotland (Cision)

2014-01-14 09:00
Birka Cruises lanserar ett omfattande samarbete med gotländska kött- och grönsaksproducenter som en del av kryssningsprogrammet under våren 2014. Samarbetet med Goda Gotland, lokala gårdar och odlare är ett positiv steg i utvecklingen av den kulinariska upplevelsen ombord. Under det senaste året har Birka Cruises storsatsat på kvalitetsråvaror från närliggande producenter och anpassat menyerna efter säsong. Nu etablerar kryssningsfartyget ytterligare matsamarbeten, denna gång med utvalda gårdar och odlare på Gotland. ? Merparten av våra gäster reser med oss för matupplevelsens skull. Därför ligger det i vårt största intresse att vår mat bottnar i bra råvaror. Vi vill gynna lokala producenter och då känns det naturligt att vända sig till Gotland, inte minst med tanke på den viktiga roll ön har i vårt program, säger Satu Andersson, VD för Birka Cruises. Samarbetet inleds med "Ejmunds Matfest", en fest som pågår flera veckor ombord där gästerna får njuta av kvalitetskött från Ejmunds Gård. Råvaror och primörer som serveras under perioden april-juni kommer även från Stenhuse Gård, Tollby Gård och Gotlands Bryggeri. En specialkomponerad primörtallrik, med enbart primörer från Gotland, blir utmärkande på menyn under säsongen. - Primörvåren med alla härliga primörer är speciell för oss gotlänningar, så det är extra roligt att samarbetet med Birka Cruises inleds med just primörer. Gotlands kalkrika jordar, många soltimmar och örtrika betesmarker ger speciell smak på kött och grönsaker. Vi har länge jobbat hårt för att sätta Gotland på gastronomikartan, sprida kännedom om våra gårdar och den kvalitet vi står för. Nu börjar vi se resultatet av vårt slit. Utmärkelsen utnämningen "Gotland årets matlandethuvudstad i Sverige 2013" är ett av de exempel som vi är väldigt stolta över, säger Landshövding Cecilia Schelin Seidegård. Maten kommer fortsatt hamna i stort fokus på Birka Cruises under våren. Inte bara på menyerna utan resenärerna kommer även att få lära känna Gotland som matland genom inspirationskällor ombord och i terminalen, föreläsare, representanter från gårdarna och genom boken "Gotland är mat" som innehåller både kunskap om Gotlands odlingsförhållande och primörrecept. ? Vi tillägnar också primörerna en helt egen kryssning - Primörkryssning - som sker den 12 juni. Det är en långkryssning med 100 % fokus på primörer och utflykter i samarbete med Gotland Excursion till de gårdar på Gotland som vi samarbetar med. Visby Centrum kommer också att arrangera en "Primörmarknad" med anledning av vårt anlöp och samarbete med Goda Gotland. Det blir en unik upplevelse för alla matentusiaster, säger Satu Andersson. För mer information, vänligen se: www.birka.se/smakavgotland www.godagotland.se Eller kontakta: ~ Birka Cruises ~ Satu Andersson, VD Frida Kjellman, Kommunikatör 08-694 72 30 press@birka.se ~ Goda Gotland ~ Susanne Welin-Berger 0498-202 888 eller 0707-262 888 susanne.welin-berger@livstek.se Om Birka Cruises Birka Cruises, ett bolag i Eckerökoncernen, bedriver sedan 1971 passagerartrafik från Stockholm. Rederiet gör dygnskryssningar med fartyget M/S Birka på turen Stockholm-Mariehamn-Stockholm alla dagar i veckan. Sommartid går även långkryssningar till olika destinationer runt Östersjön. Under sommaren 2014 anlöper fartyget Visby, Bornholm, Köpenhamn och nyheten Ösel. Mer information finns på www.birka.se Om Goda Gotland: Under det gemensamma paraplyet Goda Gotland arbetar och samverkar gotländska företag kring att öka synlighet och tillgänglighet för det breda och spännande utbudet av gotländskt producerad mat och råvaror gentemot konsumenter, offentligt kök och butiker. Mer information finns på www.godagotland.se