Massolit Media
Entreprenören Lars Wingefors förvärvar 20 % i Massolit Media AB genom Wingefors Media AB (u.b) (Aktietorget)

2013-12-09 08:30

Wingefors Media AB (u.b.) tillför Massolit Media AB nytt kapital om 6 Msek genom en riktad nyemission av 3 206 952 aktier till en kurs av 1,871 kr. Avtalad kurs är därmed 58,5 % högre än senaste betalkursen, 1,18 kr, den 6 december. Beslutet om nyemission fattas av styrelsen i Massolit Media i enlighet med tidigare registrerat bemyndigande. Lars Wingefors kommer vid nästkommande bolagstämma föreslås väljas in i styrelsen och kommer fram till dess vara adjungerad i Massolit Medias styrelse.

Processen av den tidigare planerade nyemissionen om 20 Msek är avbruten. Styrelsen anser att bolaget med dagens nyemission har tillräckligt med kapital för att stödja bolagets befintliga verksamhet. Forma Books hade vid tillträde per 1 december ca 90 Msek i eget kapital och styrelsen är övertygad om att bolaget kommer att leverera positivt resultat och kassaflöde under 2014.

Wingefors har uttryckt en vilja att vid behov erbjuda mer kapital. ”Bolaget behöver nu stabilitet, lönsamhet samt förtroende bland kunder, anställda och författare. Min målsättning är att vi skall bygga betydande värden för aktieägare de kommande åren”, säger Lars Wingefors.

”Bortsett från Wingefors genuina intresse för bokbranschen och våra verksamheter, är vi övertygade om att Lars kommer att kunna bidra med sin gedigna erfarenhet såsom dataspelsentreprenör inom digital nedladdning, e-handel samt nya detaljhandelskoncept”, säger Stefan Tegenfalk, grundare av Massolit Förlag.

”Framtidens förlag måste erbjuda sina kunder och författare ett nytänkande och betydande mervärde gällande fysiska och digitala försäljningskanaler samt dess affärsmodeller. Svenska bokbranschen lider till stora delar av handlingsförlamning och vånda inför framtiden. Det behövs en drivande konsoliderande kraft som kan leda denna strukturomvandling. Vi behöver i framtiden de ledande författarna och branschens vassaste medarbetare. Jag skall med glädje ge mig in i detta med entreprenörskap, respekt för kreativt skapande och eget kapital”. säger Lars Wingefors, styrelseordförande och grundare av Wingefors Invest AB.

Om Massolit Media
Massolit Media (publ.), noterat på Aktietorget, äger Massolit Förlag som är ett allmänutgivande bokförlag med utgivning för såväl vuxna som barn. I Massolit Media ingår också Forma Books med varumärken som B. Wahlströms Bokförlag, Damm Förlag, Bokklubben Livsenergi, ICA Bokförlag samt Ponto Pocket. Forma Books äger även 50 procent i jultidningsförlaget Brafö AB. Massolit Media är även delägare i Bokmax tillsammans med Piratförlaget Holding.

Om Wingefors
Wingefors Media AB (u.b.) är ett helägt dotterbolag till Lars Wingefors moderbolag Wingefors Invest AB. Nordic Games Group AB är koncernens största verksamhet med dess dotterbolag Game Outlet Europé AB, Nordic Games GMBH, WeSing Company AB, GAME Stores Group Sweden AB samt Quantic Labs. Wingefors Invest AB investerar såddkapital i främst unga företag. Portfolion innehåller per idag 13 företag; Calmark, Wickleby Education, Mercurius Inkasso, HemÄnglarna, Fewsome, Nordisk Lagerförvaltning, E-Lots, WOFO Agency, BraMatHemma, Ztory samt Paperton. Koncernens omsättning 2012 var 469 Msek samt det egna kapitalet 132 Msek. Huvudkontoret ligger i Karlstad, Värmland.

Kontakt Massolit Media:

Peter Näslund, styrelseordförande Massolit Media:
peter.naslund@dlanordic.se

Fredrik Grunewald, VD Massolit Media och Forma Books:
fredrik@massolit.se

Stefan Tegenfalk, styrelseordförande Massolit Förlag och Forma Books:
stefan@massolit.se

Kontakt Wingefors:

Lars Wingefors, styrelseordförande Wingefors Invest AB, Wingefors Media AB.
lars.wingefors@gameoutlet.se
Tel. 070 847 1978