Fingerprint Cards
Samsung Electronics förvärvar Fingerprint Cards AB (Cision)

2013-10-11 10:18
Göteborg, Sverige: Fingerprint Cards AB och Samsung Electronics kan idag meddela att ett definitivt avtal ingått vilket Samsung kommer att förvärva Fingerprint Cards, den ledande fingeravtrycksbiometriska företaget, för $650 miljoner. Avtalet har godkänts av styrelserna för både Fingerprint Cards och Samsung. Förvärvet kommer att öka tillgängligheten av fingeravtryckssensorer. Kombinationen kommer att förlänga Fingerprint Cards teknik i världsklass. Fingeravtryckssensorer är fenomenala på alla sätt och kommer att bli älskad av miljontals människor runt om i världen, " sade Samsungs VD Kwon Oh-hyun. "Tillsammans skapar vi framtiden. Fingerprint Cards kommer att bli ett nytt affärsområde inom Samsung, och Fingerprint Cards VD Johan Carlström kommer att tillträda som ordförande I Samsung Fingerprint Cards Division som rapporterar direkt till Kwon Oh-hyun. Fingerprints Cards och Samsung har en vision om att föra produkter vidare till våra kunder," säger Johan Carlström."Tillsammans kommer vi att kunna accelerera Samsungs planer," sade Johan Carlström För mer information kontakta: Johan Carlström, VD Fingerprint Cards AB (publ), +46733705782, investrel@fingerprint-cards.se Om Fingerprint Cards AB (publ) Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, producerar och marknadsför biometriska komponenter som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc. Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 oktober 2013 kl. 10.00. Viktig information Utgivning, publicering eller distribution av detta pressmeddelande i vissa jurisdiktioner kan vara föremål för restriktioner. Mottagaren av detta pressmeddelande ansvarar för att använda detta pressmeddelande och informationen häri i enlighet med tillämpliga regler i respektive jurisdiktion. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att förvärva eller teckna några värdepapper i Fingerprint Cards i någon jurisdiktion.

Fingerprint Cards B - I dag