Rörvik Timber
DELÅRSRAPPORT JANUARI - JUNI 2013 (Cision)

2013-08-14 12:09
· Genomförda prisökningar, stabila leveransvolymer och låga lager indikerar nu att sågverksindustrin kan ha passerat botten i den värsta lågkonjunkturen sedan 70-talet. · Rörelseresultatet under det andra kvartalet uppgår till -16 Mkr, varav enheter under utredning och försäljning svarar för - 5 Mkr. För sågverken(exkl. sågverk under utredning) var rörelseresultatet -6 Mkr vilket ger ett resultat före avskrivningar under kvartalet på 2 Mkr. Resultatet har under kvartalet successivt förbättras. Rörelseresultatet har påverkats negativt av det låga kapacitetsutnyttjandet och det höga råvarupriset i förhållande till försäljningspriserna. · Förstärkningen av bolagets finansiella ställning är genomförd under maj månad. Bolaget har genom två emissioner tillförts cirka 390 Mkr, vilket minskar de räntebärande skulderna, ökar eget kapital och likviditet. Genom att delta fullt ut i emissionerna har bolaget huvudägare Meerwind ökat sitt ägande till cirka 79 %. Förstärkningen av finanserna gör att bolaget kan fortsätta förbättringen av den kortsiktiga lönsamheten och på ett förtroendefullt sätt jobba långsiktigt med råvaruleverantörer, skogsentreprenörer och kunder. · Rörvik är en stark aktör i södra Sverige och skall aktivt delta i den konsolidering av sågverksindustrin i södra Sverige som bolaget bedömer är nödvändig för att branschen skall kunna fortsätta att utvecklas och nå en acceptabel lönsamhet. · Råvarubalansen i södra Sverige måste förbättras genom en ökad import. För att öka importen har bolaget etablerat ett anskaffningskontor i Ryssland utöver vårt redan etablerade anskaffningsbolag i Norge. Under juli har ingåtts råvaruavtal med två skogsägarföreningar i Norge. Avtalen gäller en volym på 110.000 m3 timmer som skall levereras under hösten 2013. Volymen motsvarar cirka 20 % av Rörvik Timbers behov under hösten för den planerade produktionen. En förstärkning av den lokala anskaffningsorganisationen i Sverige med 4 personer genomförs också för närvarande för att öka råvaruköpen nära våra sågar. · Bolaget planerar för att öka produktionstakten under hösten. Under andra kvartalet har utnyttjandegraden ökat till 50 % (från 40 % under första kvartalet). · Bolaget renodlar verksamheten och har avyttrat rörelsen i Burseryds List AB till Bäckegårds List AB per den 1 juli 2013. För ytterligare information, kontakta Per Rodert, vd, 0705-93 11 45 Ovanstående information är sådan som Rörvik Timber AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande kl. 12.00 den 14 augusti 2013. ----------------------------------------------------------- Denna information skickades av Cision http://news.cision.com/se http://news.cision.com/se/rorvik-timber/r/delarsrapport-januari---juni-2013,c9451259 Följande filer finns att ladda ned: http://mb.cision.com/Main/1702/9451259/149471.pdf Hela rapporten