Axfood
Axfood återkallar Eldorado och Garant köttbullar som kan innehålla hästkött (Cision)

2013-02-27 18:23
Axfood återkallar Eldorado frysta köttbullar 1000 g med bäst före-datum 12/2-2014 eller tidigare, Eldorado färska köttbullar 1000 g med bäst före-datum 8/3-2013 eller tidigare, Garant frysta köttbullar 600 g med bäst-före 12/2-2014 eller tidigare samt Garant färska köttbullar 350 g med bäst före-datum 8/3-2013 eller tidigare. Anledningen till återkallandet är att delar av partierna visat sig innehålla mellan en och fem procent hästkött. Hästköttet har upptäckts vid Axfoods egen analys av produkten. Efter den 12 februari har kontrollen skärpts hos leverantören. Ett flertal test av köttbullar tillverkade efter detta datum har gjorts utan att hästkött påvisats. Att äta de återkallade köttbullarna innebär inte någon hälsofara. Det är dock viktigt att innehållet i en produkt överensstämmer med innehållsförteckningen. Många konsumenter känner dessutom obehag inför att äta hästkött. Konsumenter som redan har köpt någon av de återkallade produkterna och nu vill lämna tillbaka den uppmanas kontakta Axfoods konsumentkontakt på konsument@axfood.se eller telefon 0771 - 87 67 70. För ytterligare information vänligen kontakta: Ingmar Kroon, presschef Axfood AB 0702-89 89 83 Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys, Hemköp och PrisXtra. Antalet butiker uppgår till 246. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan och Willys men också under varumärken som Handlar'n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker. Partihandeln drivs genom Dagab och Axfood Närlivs. Axfood är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna. ----------------------------------------------------------- Denna information skickades av Cision http://news.cision.com/se http://news.cision.com/se/axfood/r/axfood-aterkallar-eldorado-och-garant-kottbullar-som-kan-innehalla-hastkott,c9377205 Följande filer finns att ladda ned: http://mb.cision.com/Main/1306/9377205/96746.pdf Pressmeddelandet som pdf

Axfood - I dag