MTG
MTG tecknar avtal som ökar fri-TV-penetrationen och stärker betal-TV-erbjudandet i Danmark (Cision)

2012-11-16 08:00
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) ('MTG' eller 'Koncernen'), tillkännagav idag att man tecknat ett avtal om kanaldistribution med Boxer TV-Access A/S (Boxer) i Danmark, vilket kommer att öka hushållspenetrationen för MTGs danska fri-TV kanaler TV3 och TV3 PULS påtagligt. Koncernen meddelade också att man tecknat avtal med Canal Digital Danmark A/S (Canal Digital) om att stärka MTGs betal -TV erbjudande genom att lägga till C More Entertainment ABs (C More) betal-TV kanaler Canal 8 och Canal 9 till MTGs satellit-TV-plattform Viasat. Avtalet med marknätsoperatören Boxer gör MTGs fri-TV kanaler TV3 och TV3 PULS tillgängliga på Boxers DTT-plattform i Danmark från 1 januari respektive 1 juli 2013. Den utökade distributionen kommer att öka den upplevda nationella penetrationen för TV3 från 67% till cirka 76%, medan penetrationen för TV3 PULS kommer att öka från 46% till cirka 54%. MTGs joint-venture-kanal TV2 Sport kommer att göras tillgänglig på Canal Digitals satellitplattform från den 1 januari 2013. TV3 och TV3 PULS kommer att finnas tillgängliga i Boxers kanalpaket "Mini", "Mix", och "Max". TV3 kommer dessutom att vara tillgänglig för Boxers samtliga kunder under en introduktionsperiod mellan 1 januari och 28 februari 2013. Canal 8 och Canal 9 kommer att inkluderas på MTG satellit-TV-plattform Viasat i Danmark från den 1 januari 2013 och MTG har även tecknat ett avtal med C More om att inkludera de två kanalerna i Viasats erbjudande på IPTV-operatören Waoo!s nätverk från samma datum. TV3 lanserades 1987 och erbjuder ett brett utbud av underhållningsprogram för hela familjen, medan TV3 PULS lanserades 2009 och riktar sig mot både män och kvinnor i åldersgruppen 15-49 år och sänder film, drama och livsstilsprogram. MTGs danska mediehus, som även inkluderar den manligt inriktade kanalen TV3+, hade en sammanlagd kommersiell tittartidsandel på 22,4% i det tredje kvartalet 2012, vilket gjorde det till Danmarks näst största mediehus. TV 2 Sport lanserades i april 2007 som ett joint-venture-bolag samägt av MTG och TV2 Danmark A/S. TV 2 Sports kanaler sänder ett brett utbud av premiumsport, inklusive fotboll från UEFA Champions League, Barclays Premier League och danska Superligan, dansk handboll, ishockey från NHL, samt tennis, golf och annan sport. C Mores Canal 8 är en sportkanal vars tablå inkluderar ATP Tennis och fotboll från italienska Serie A samt UEFA Europa League. Canal 9 visar sport i form av utvalda fotbollsmatcher från danska Superligan, UEFA Europa League och spanska La Liga, och underhållning i form av serier och film. Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: "Avtalet med Boxer förser vårt danska mediehus inom fri-TV med en påtaglig ökning i hushållspenetration. Detta kommer att leda till både högre marknadsandelar, högre andelar av tittandet och ökade intäkter från vidaresändning på andra nätverk. Detta är en stor förändring för oss och följer en utveckling liknande den vi sett tidigare i Sverige och Norge. Det stärker inte bara vår konkurrenskraft, utan säkerställer också att ännu fler tittare får tillgång till våra underhållningsinriktade fri-TV-kanaler." "Att vi samtidigt lägger till ytterligare tredjepartskanaler till på Viasats satellit- och IPTV-erbjudande stärker vår betal-TV plattform i premiumsegmentet, och befäster Viasats position som den absolut bästa leverantören av premiumsport, TV och film i Danmark." *** För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta: Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef Tel:                               +46 (0) 8 562 000 50 Frågor från media, investerare och analytiker: Matthew Hooper, kommunikationschef Tel:                               +44 (0) 7768 440 414 E-post:                         investor.relations@mtg.se / press@mtg.se Modern Times Group (MTG) är en internationell TV-koncern vars verksamheter sträcker sig över fyra kontinenter och omfattar fri-TV, betal-TV och produktionsbolag. MTGs Viasat Broadcasting driver fri-TV- och betal-TV-kanaler som görs tillgängliga på Viasats egna satellit-TV -plattformar och på tredjeparts nätverk, och distribuerar också TV -innehåll över internet. MTG är även den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag. Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en rekordförsäljning på 13,5 miljarder kronor under 2011. MTGs A och B -aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB. Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 november 2012 klockan 08.00 CET. ----------------------------------------------------------- Denna information skickades av Cision http://www.cisionwire.se http://www.cisionwire.se/mtg/r/mtg-tecknar-avtal-som-okar-fri-tv-penetrationen-och-starker-betal-tv-erbjudandet-i-danmark,c9335789 Följande filer finns att ladda ned: http://mb.cision.com/Main/56/9335789/67062.pdf

Modern Times Group B - I dag