IFS
IFS skriver nytt avtal med Sanitec (Cision)

2009-01-07 08:30
IFS skriver nytt avtal med Sanitec Sanitec ska utöka sin IFS-lösning med en ny komponent för produktion för koncernens svenska dotterbolag, IFÖ Sanitär AB (IFÖ), samtidigt som lösningen uppgraderas till IFS Applications 7.5. Den uppgraderade lösningen kommer sedan att införas på Sanitecs andra bolag i Norden. Avtalet, som undertecknades 2008, inkluderar licenser och konsulttjänster och är värt 14 Mkr. Sanitec har via det svenska dotterbolaget IFÖ varit kunder till IFS sedan 1998 och har infört IFS Applications komponenter för ekonomi, försäljning och logistik samt underhåll. Den nya komponenten för produktion kommer att ersätta ett tidigare produktionssystem som fasas ut. - Vi har uppnått stora fördelar genom användningen av IFS Applications genom åren och ser fram mot att uppgradera lösningen säger Frida Norrbom, Chief Information Officer på Sanitec. Våra användare har lång erfarenhet av IFS Applications och tycker att systemet är enkelt att använda vilket kommer att underlätta den nya implementeringen. Efter att ha uppgraderat till IFS Applications 7.5 på IFÖ kommer Sanitec att införa lösningen på dotterbolagen Porsgrund Bad i Norge och IDO i Finland. Glenn Arnesen, vd IFS Scandinavia, är nöjd med att Sanitec väljer att öka användningen av IFS Applications. - Det är viktigt att kunder som vi samarbetat med länge väljer att vidareutveckla sina IFS-system med nya komponenter samtidigt som lösningen rullas ut internationellt. Vi är stolta över att samarbeta med bolag som Sanitec, som är ett av världens mest innovativa och miljömedvetna leverantörer av badrumsprodukter, avslutar Arnesen. Industriell tillverkning är en av IFS utvalda branscher. IFS har en bred kundbas i branschen, huvudsakligen medelstora och stora företag med komplex orderdriven diversifierad produktion. IFS lösning har ett starkt stöd för projektstyrning, konstruktion, finplanering, produktkonfiguration och eftermarknad. Systemet är utvecklat för att hjälpa företag öka kvalitet, hålla nere kostnader och förbättra sin konkurrenskraft inom segment som verkstadsindustri, försvarsindustri samt serietillverkning av metall- och plastdetaljer. Företagen kan också dra nytta av IFS livscykellösning inom de tre kritiska affärsområdena - produkter, kunder och resurser. Bland IFS kunder inom industriell tillverkning finns Areomatic Fielder, Star-Cutter, J&H Machine Tools, Kongskilde, Nolato Group, Partnertech, Bombardier, Mechanik Center Erlangen, Völkl och Tour & Andersson. KONTAKTINFORMATION Anne Vandbakk Corporate Communications Director Phone: +47 66 90 73 00 anne.vandbakk@ifsworld.com Manni Svensson IR & PR Phone: +46 8 58 78 45 00 manni.svensson@ifsworld.com Om Sanitec Sanitec är en europeisk koncern som designar, tillverkar och marknadsför olika varumärken inom sanitetsporslin samt andra bad- och duschprodukter. Sanitec-gruppen är byggd på lokalt välkända varumärken som har starka positioner och traditioner inom badrum. Bolaget arbetar nära kunder, industriella partners, arkitekter och formgivare för att utveckla hållbara badrumskoncept med avancerad design för att bidra till en hälsosam livsstil. Sanitec har växt både organiskt och genom förvärv genom åren. Under 2007 uppgick nettoomsättningen till 921 miljoner Euro och bolaget har idag 9 100 anställda. Bolaget är störst eller näst störst på alla sina huvudmarknader. Samtliga 27 produktionsenheter ligger i Europa medan försäljning och marknadsföring är världsomspännande. Om IFS IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications?, ett komplett helintegrerat och komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS har över 2000 kunder i 54 länder och fokuserar på sju huvudområden: flyg och försvar, energi och telekom, tillverkning, processindustrier, fordonsindustri, handel och logistik, entreprenad samt service. Företaget har 2600 anställda och hade 2007 en nettoomsättning om 2,4 miljarder kronor. Ytterligare information om IFS finns tillgänglig på www.IFSWORLD.com IFS Applications är ett varumärke tillhörande Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ). Samtliga övriga företags- och produktnamn är varumärken eller registrerade varumärken som tillhör sina respektive ägare. IFS, Box 1545, SE-581 15 Linköping, Sweden - Phone: +46 13 460 40 00 - Fax: +46 13 460 40 01 Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) is a limited liability company registered in Linköping, Sweden. Corporate identity number: 556122-0996 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Cision http://www.cisionwire.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=1050394&fn=wkr0003.pdf Pressmeddelande i PDF-format