På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Läge att korta?

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
Star ArbitrageAndy 21-04-20 09:48
RE:Star TomteVerkstan 21-04-20 08:45
RE: Läge att korta? Star 21-04-19 17:02
ArbitrageAndy fyran 21-04-19 14:47
Läge att korta? ArbitrageAndy 21-04-19 14:24
1/1
2021-04-20 09:48
Att vara lång AZA har varit väldigt lönsamt för många inklusive undertecknad, och grattis till alla ägare.

Däremot är jag kortsiktig kort i AZA och Nordnet som fått en extrem tillväxt till viss del på grund av omständigheter. Den omvända vinstvarningen fick nog stor draghjälp av den hittepå avgift man tar ut av ISK-sparare i form av växlingsavgifter. Det är ju ren luft, banken växlar ändå netto men tar avgift för något som inte sker, detta uppgick till 247 mkr i Q1, jag kan inte se hur man ska lyckas hålla uppe utlandshandeln på sikt när det var väldigt enkelt att tjäna pengar på SPACs, GME och andra USA-papper i början av året.
2021-04-20 08:45
Amen.
Redigerades 2021-04-20
Avanza / Läge att korta? / RE: Läge att korta?
2021-04-19 17:02
Roligt att du delar med dig av dina idéer. Då undrar jag bara, hur stor del av Avanzas värdering tror du beror på vad som hände det senaste kvartalet, jämfört med den del som beror av förväntningar på framtiden? Jag vill hävda att det är kundstocken med sin inbyggda demografi, varumärket, kundnöjdheten och förmågan till innovation som bestämmer framtiden och därmed den största delen av värderingen. Samtliga dessa faktorer fortsätter att utvecklas positivt och har gjort så i många år. Kortsiktigt kan kursen påverkas, t ex om du får med dig flera på ditt korståg. Se till att du kommer först ut ur positionen bara, för på längre sikt kommer ovanstående faktorer vara det som påverkar aktiekursens utveckling. Många före dig har predikterat och spekulerat i att toppen för Avanza skall vara nådd. De har alla haft fel. Någon har kanske tjänat lite pengar på kort sikt men jämför det med de som gått långt i Avanza under hela eller delar av de senaste 20 åren då kursen gått upp med i snitt 27% p.a. plus utdelning.
Avanza / Läge att korta? / ArbitrageAndy
2021-04-19 14:47
Är beredd att hålla med och haka på. Skall du köpa Cert? I så fall vilket?
Avanza / Läge att korta? / Läge att korta?
2021-04-19 14:24
Har väntat länge på den short jag nu tycker börjar uppenbara sig här. Nätmäklarna täljde såklart guld i jan och feb när småsparare med ISK hade frossa i GME/krypto/SPAC och all annan USA-handel och betalade skyhöga växlingsavgifter. Känns som att det på kortsikt inte kan bli så mycket bättre och jag väljer att gå kort här.
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Avanza Bank Holding 334,7 1,42% 316 5,92%

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -