På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Kan Avanza blir uppköpt av Nordnet?

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
Ava-NN / re Balzac Star 20-12-09 10:52
re Balzac kylig 20-12-03 18:52
Kan Avanza blir uppköpt av Nordnet? Balzac 20-12-03 16:57
1/1
2020-12-09 10:52
Håller med @kylig, den affären blir aldrig av. Den har lyfts fram och diskuterats mellan ägarna med jämna mellanrum säkert 10 gånger genom åren. Men då det rör sig om två olika sfärer som bägge simmar i samma svenska ankdamm har det nog blivit för svårt för den ena eller den andra stoltheten.

Jag var länge inne på att ett uppköp snarare kunde komma från någon av de dominerande nätmäklarna i antingen Europa eller i USA. Avanza håller sig med en av världens modernaste bankplattformar, även om innehållet förstås är hårt riktat mot den svenska marknaden. Lägg till att kronan varit en skvalpvaluta i många år och köpeskillingen således rabatterad för någon som finansierar sig i EUR eller USD.

Men nu har jag lagt ner det där. Kronan har stärkts och värderingen har stegrats i takt med framgångarna under 2020.

Så jag tror det är bäst att tona ner möjligheterna till uppköp eller strukturaffärer för stunden.

Om inte någon svensk storbank tröttnar på konkurrensen och lägger en årsvinst på att köpa bort problemet.
2020-12-03 18:52
Lär knappast hända ,
Mer realistiskt är att bolagen går samman Ava-NN 55%-45 % men det tror jag inte heller är sannolikt att ske inom de närmaste 5 åren.
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Avanza Bank Holding 336,9 0,63% 193,9 73,75%
Avanza / Kan Avanza blir uppköpt av Nordnet? / Kan Avanza blir uppköpt av Nordnet?
2020-12-03 16:57
Det känns Avanza skulle passa bättre in i Nordnet, för att NN redan är etablerat i norden och har försprång. Det NN behöver är en snyggare plattform, vilket kan få genom Avanza.
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Avanza Bank Holding 336,9 0,63% 193,9 73,75%

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -