Har Kopparbergs gett upp sina expansionsplaner?

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
Re: Kopparbergs / USA Kapitalbob 18-07-06 11:32
USA Warren Bolton 18-07-02 14:31
Re: Kopparbergs / John Scotts Kapitalbob 18-06-28 07:36
John Scotts Ratatorsk 18-06-27 14:30
Re: Kopparbergs / Har Kopparbergs gett upp sina expansionsplaner? Kapitalbob 18-06-27 11:21
UK Ratatorsk 18-06-26 21:33
min åsikt steven jobs 18-06-26 17:59
Re: Kopparbergs / Har Kopparbergs gett upp sina expansionsplaner? Kapitalbob 18-06-26 15:16
Kopparberg Black Sits 18-06-06 09:53
Har Kopparbergs gett upp sina expansionsplaner? Ratatorsk 18-05-29 12:27
1/1
2018-07-06 11:32 IP: 0Ya/Kl3AT
Jag såg detta. Kopparbergs amerikanska sociala mediekanaler verkar ha vaknat till liv nu. Nu råder aktivitet igen för första gången på två år på Kopparbergs amerikanska instagramkonto "kopparbergusa". Och uppdateringen du nämnde med Babba Canales som värdinna. Det måste vara detta som bidrar till att kursen stiger för aktien i detta traditionellt sett nyhetsfattiga bolag.

Jag noterar att en hel del kanadensare frågar efter Kopparbergs produkter i deras land på Kopparbergs instagramkonto. De har väl varit på semester i England och gått in på någon pub och fått smak för cidern. Jag har tyvärr aldrig hört Kanada nämnas i Bronsmans mycket spartanska VD-kommentarer om hur de olika marknaderna utvecklas. Det kanske kommer nu så småningom när de är live med försäljning i 15 amerikanska delstater.

Nu väntar vi med spänning på rapporten i slutet av augusti. Rekordresultat med tanke på det långvarigt fina vädret och fotbolls-VM och en hyfsad pundkurs är väl knappast en högoddsare? Eller kommer oväntade kostnader uppkomma pga. byråkratiskt/juridiskt krångel i samband med flytt av produktion till UK som nu ska gå ur EU? Vi får se.
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Kopparbergs B 146 -1,08% 216,5 -32,56%
2018-07-02 14:31 IP: /+BImq+sM
Intressanta diskussioner senaste dagarna, tack för att du delar dina tankar Kapitalbob!

Gällande USA såg jag precis en uppdatering på facebook att de snart är live i 15 delstater i USA, både flaskor och burkar.
2018-06-28 07:36 IP: LglNQKhAM
Jag har inte heller insyn i hur restaurangbranschen fungerar - men jag känner en som har det. Och han säger att just Göteborg ska tydligen vara den mest krogtäta staden i Europa. Så det är verkligen Bronsmans hobbyprojekt vi talar om här - inte optimal kapitalallokering.

Så instämmer med dig Ratatorsk. Jag önskar att vi kunde få se en separation av John Scotts från Kopparbergs bryggeri, för det är i det senare det finns potential. Men Bronsman har inga planer på att göra något sånt så det lär inte hända :(
2018-06-27 14:30 IP: XPDursHSZ
Jag har ingen insyn i hur restaurangbranschen funkar eller vilka pengar det kan finnas i att driva sportpubar i svenska storstäder - men med tanke på konkurrensen lär det inte vara superlätt att tjäna storkovan. Men nåväl, även om pubarna är lönsamma så får man väl ändå se dem som i första hand marknadsföring och då ser jag inte riktigt poängen med konceptet. Det känns lite som när Bronsman med en dåres envishet hävdar att Kopparbergs "leder trenden" med craft beer eftersom de säljer Höga Kusten. Han har kanske sina skäl men utan insyn i dem framstår det bara som verklighetsfrånvänt.
Kopparbergs / Har Kopparbergs gett upp sina expansionsplaner? / Re: Kopparbergs / Har Kopparbergs gett upp sina expansionsplaner?
2018-06-27 11:21 IP: SCWOBEls1
Jag undrar hur många anställda man har i Australien respektive USA som sysslar just med marknadsföring av cidern? Potentialen är jättestor men det finns extremt knapphändig information om vilka insatser man faktiskt gör.

Vad gäller John Scott så ja, kan hålla med dig till viss del där. Orken och kraften som bröderna Bronsman lägger på pubkedjan hade kunnat fokuseras på optimalare kapitalallokering, dvs. en mer aggressiv satsning och närvaro i Australien och USA. Men de vill mysa runt med sina 7 st John Scottspubar hemma i Göteborg där de bor är jag rädd. Plus en nere i Spanien dit de säkert gillar att åka ner och sola sig med jämna mellanrum. Inget fel om man är en nöjd miljardär och storägare som får det mesta av utdelningen varje vår - men inte lika optimalt för mig som liten investerare där kurstillväxt är avgörande.

Men fine, John Scotts drar säkert in en del pengar - men ska man köra på konceptet, som i Sverige riktar sig till socialgrupp III främst och till viss del II, så ska man ju ha optimalt antal krogar sett till respektive stads befolkningsmängd. Så fler i Stockholm och färre i Göteborg skulle jag vilja se. Och varför i så fall inte expandera konceptet till fler större städer i Norden och Östersjöområdet? Men för att göra detta måste bröderna Bronsman anställa mer folk - och då kan man snarare fokusera att göra detta för ciderexpansionen i USA och Australien som jag tidigare nämnt. Trots allt är John Scotts främst Peter Bronsmans hobbyprojekt.

Summa summarum: expansionen hade kunnat gå snabbare och skötas mer optimalt, det är min övertygelse. Men för detta måste Bronsmanbröderna avlasta sig själva och anställa fler som kan sköta denna expansion. Jag är tveksam till att det sker idag: En häftig koncentration till den brittiska marknaden som förvisso är viktig men inte kan bidra till samma snabba tillväxt den tidigare gjort visavi den australiensiska och amerikanska? 7 pubar i Göteborg och en i Stockholm tyder på ett behov av att ha direktkontroll, en rädsla för delegering och med det alltför stor arbetsbelastning?

Efter denna kritik mot storägarna själva så vill jag samtidigt ge en eloge till personalen på Kopparbergs bryggerier både i Kopparberg och Sollefteå som verkar göra ett riktigt bra jobb.

Kuriosa 1: Bronsman nämnde på senaste årsstämman att man börjat sälja Kopparbergs öl på pubar i Storbritannien (Höga Kusten i London om jag inte minns fel). Bara liten försäljning än så länge, men hoppas det slår väl ut.

Kuriosa 2: Jag har sett Kopparbergs cider säljas i Förenade Arabemiraten. Det är ett muslimskt land och offentlig alkoholförtäring är straffbart. Men alkohol kan förtäras på klubbar och i hemmet och säljs i hemliga alkoholbutiker som inte skyltar med att dem är just det. Men det lär sälja bra till alla västerländska turister och framförallt expats där nere.
Kopparbergs B 146 -1,08% 196,2 -25,59%
2018-06-26 21:33 IP: XPDursHSZ
Tack kapitalbob för ett bra inlägg där jag håller med om det mesta.

Jag håller i och för sig med om att det kan vara vettigt att ta ett land i taget. Men i Storbritannien är Kopparbergs redan så etablerat det kan bli - där handlar det nu om att slåss om marginalandelar. Såklart är det viktigt att inte tappa mark i UK men viss uppmärksamhet borde man kunna rikta åt annat håll, i alla fall om man har allvarliga ambitioner att växa internationellt.

John Scotts förstår jag mig heller inte på. Har varit där en gång och det var kul att kunna köpa Sofiero på fat men annars var det inte alls något speciellt. Eftersom det är sportpubar för män finns ingen riktig koppling till marknadsföring av cidermärket och vad man tjänar på att försöka kränga Sofiero i form av stor stark är oklart för mig. Menmen...
2018-06-26 17:59 IP: g4/L0VPhr
man ska fokusera på expansion men däremot ska man satsa på ett land i taget och försöka se till att expansionen sker på rätt sätt och sker kontrollerat eftersom de är möjligt och vanligt att få ett bolag att expanderar för fort och därför misslyckas expansionen. Eftersom Kopparbergs gamla strategi var att expandera i USA,UK, spanien, australien, finland, norge mm. samtidigt vilket är väldigt svårt eftersom du får en konstig struktur på bolaget i form av ledning, högre kostnader i form av marknadsföring som dessutom inte brukar bli bra och andra kostnader, dålig logistik som att man måste importera produkter, fel anställda(dåliga människor) som dessutom resulterar sämre arbetseffektivitet och flera anställda. Ett exempel på de är Tesla som nyss la av 9% av sina anställda de flesta av dessa människor va fel anställda med dålig arbetets effektivitet.
Kopparbergs B 146 -1,08% 198,6 -26,49%
Kopparbergs / Har Kopparbergs gett upp sina expansionsplaner? / Re: Kopparbergs / Har Kopparbergs gett upp sina expansionsplaner?
2018-06-26 15:16 IP: SCWOBEls1
Även jag är en flerårig aktieägare i Kopparbergs. Jag var en glad aktieägare en gång i tiden. Men jag känner en stigande frustration över att Bronsman tycks fokusera större delen av sin uppmärksamhet på Storbritannien där man redan är stor samt på John Scottspubkedjan där det råder en markant överetablering i den redan hårt konkurrensutsatta staden Göteborg och kraftig underetablering i t.ex. Stockholm som bara har en John Scotts på Kungsgatan.

Själv använder jag mig inte av Twitter men däremot av Instagram. Men inaktiviteten på konton knutna till den viktiga Australienmarknaden respektive amerikanska marknaden, respektive aktiviteten på kontot knutet till den brittiska marknaden ligger i paritet med den på Twitter som du beskriver.

Jag var för övrigt i Australien i vintras. Jag såg den svenska konkurrenten Rekorderlig överallt, t.o.m. i små butiker på landsbygden samt på pubar i Melbourne, i ett fall t.o.m. stora parasoller med Rekorderligtexten på. Kopparbergs cider såg jag i butik på ett enda ställe i Queensland - och då reste jag runt i landet i flera veckor. Så svensk cider går hem i Australien - men Kopparbergs cider ligger i kraftigt underläge av det kan jag kunde se vad gäller ren etablering och synlighet. Bronsmans svar på detta är att man valt att fokusera på försäljning i alkoholbutikerna (Australiens Bottle Shops) istället för pubar... helt fel tänk tror jag. Särskilt som Rekorderlig dominerade även i Bottle Shopsen. När jag dessutom lade till Kopparbergs australiensiska konto på Instagram så var snabbt Rekorderligs konto ute och ansökte om att få följa mig. Inte svårt att se vem som är mest på hugget Down Under på sociala medier.

Kopparbergs har inte ett stort produktsortiment men den söta cidern passar perfekt för sockersugna anglosaxiska unga kvinnor i hela det forna Brittiska Imperiet. Potentialen finns där. Frågan är om Bronsman är hungrig nog för att ta tillvara denna efterfrågan? Om han är det - vad hindrar honom?
Redigerades 2018-06-26
Kopparbergs B 146 -1,08% 200 -27%
2018-06-06 09:53 IP: rkWGpkvNy
Kan rapportera från UK att årets storsatsning verkar vara att få britterna att dricka Kopparberg på fat. Det marknadsförs nu på bussarna som Kopparberg Black, only available on tap.
Kopparbergs B 146 -1,08% 208 -29,81%
Kopparbergs / Har Kopparbergs gett upp sina expansionsplaner? / Har Kopparbergs gett upp sina expansionsplaner?
2018-05-29 12:27 IP: XPDursHSZ
Som flerårig aktieägare i KOBR är man luttrad när det gäller information från bolaget. Vi vet i stort sett ingenting om planerna framöver eller hur det går med planerna att ta sig in på nya marknader. Vad händer med InBev-avtalet? Hur går det i USA? Det är dödens tystnad som gäller från Västmanland. Men jag roade mig med att kolla in företagets olika Twitterkonton och det var ganska dystert. Jag hittade följande som jag tror alla är officiella konton:

UK: Mycket aktivt, ett antal tweets i veckan.
Irland: Någorlunda aktivt, i alla fall några tweets/månad.
Australien: Inaktivt sedan 2010.
Finland: Oanvänt konto, en tweet från mars 2016.
World: En tweet i år, tre under 2017, regelbunden aktivitet senast under 2016.
Kanarieöarna: Mycket aktivt.
USA: Ingen regelbunden aktivitet sedan 2015 (en tweet 2016, en tweet 2017, inget i år).
Kroatien: Oanvänt konto, inga tweets.
Sydafrika: Ingen aktivitet sedan sommaren 2017.
Atlanta (USA): Ingen regelbunden aktivitet sedan 2015.

Sociala medier är ju absolut inte allt och jag vet inte hur mycket ovanstående sammanställning säger. Men det är rätt slående att man lägger så mycket krut på UK/Irland och Kanarieöarna och så lite på viktiga marknader som USA och Australien där man säger sig vilja komma in. Kanske säger det något om hur man ser på expansionsmöjligheterna?

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -