På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Risk/reward i Oasmia

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
Respekterar din syn på saken Xelom! xelom 21-10-04 15:49
Respekterar din syn på saken Xelom! James fond 21-10-04 15:41
Försäljning av Apealea! CMK 21-10-04 15:16
Risk/Reward xelom 21-10-04 14:57
Risk/Reward James fond 21-10-04 14:23
Risk/reward i Oasmia xelom 21-10-04 12:21
1/1
Oasmia Pharmaceutical / Risk/reward i Oasmia / Respekterar din syn på saken Xelom!
2021-10-04 15:49
Tack, sitter också på köpknappen, men trycker inte på den förrän jag tror att jag ser en vändning.
Oasmia Pharmaceutical / Risk/reward i Oasmia / Respekterar din syn på saken Xelom!
2021-10-04 15:41
Jag tycker du är en av de få vettiga på det här forumet som har en rimlig syn på situationen även om man är positivt inställd. Jag hoppas du får rätt och att man uppnår volymförsäljning under nästa år!

Det jag återkommer till är att jag tror man kommer ha bestående problem med prisbilden innan man lyckats uppnå superiority och erhållit ett FDA godkännande. Apealea är bättre men ytterst marginellt bättre och utan superiority kommer ingen betala det priset som Oasmia behöver för att göra en vinst. Det är slutsatsen jag landat i sen en tid tillbaka och jag tycker den uteblivna försäljningen senaste åren pekar mot att jag kan ha rätt.

Jag hoppas marknaden blir positivt överraskad nästa år men jag tycker genuint att det ser mörkt ut. Dock kan läget alltid ändras snabbt i biotech så man ska aldrig säga aldrig men utifrån mitt perspektiv är det rimligare att avvakta tills risk kontra reward ser mer gynnsam ut.

1. Bevisad försäljning med vinst
2. Betydande intäkter kommer in (vet delen/XR17) som säkrar kassan.

Då tar jag en position annars inväntar jag nästa FE.

Lycka till!
CMK
Oasmia Pharmaceutical / Risk/reward i Oasmia / Försäljning av Apealea!
2021-10-04 15:16
Hur kan man tro på att Apealae inte kommer sälja?? Ett antal företag har utvärderat Apealea och skrivit försäljningskontrakt med Oasmia. Däremot är Vdn totalt värdelös att kommunicera försäljningspotentialen. Han mörkar detta för att Incitamentprogrammet skall bli så optimalt som möjligt för honom själv.OBS! försäljningspotentialen finns framme men Vdn mörkar detta av förklarliga själ.
2021-10-04 14:57
Du kan ha rätt eller fel. En betydande försäljning inom ett par månader är det dock inte fråga om och kassan är inte tom nästa sommar. Oasmia pratar om 2022 när det gäller volym på försäljningen. Givetvis kan de ha fel (eller rätt) om detta. Ser man på längre sikt finns i alla fall chans till en stor trigger om Elevars studier skulle visa på superiority. Adavet borde kunna inbringa en del pengar o.s.v. Fördubblade mitt innehav genom att köpa 200 000 aktier för 2 kr i den senaste emissionen. Sålde dessa när kursen började hacka för ca 7 kr, men har behållit resten som också har lågt GAV (kring 3,50). Tillhör nog de ganska få som fortfarande har en bra vinst i Oasmia. Om det skulle gå illa kan nog aktien gå ned någon krona till eller mer, men om det går bra så är uppsidan flera gånger större. Därav mina tankar om risk/reward.
2021-10-04 14:23
Är det verkligen ett så gynnsamt scenario som en del påstår?

Vad är det som pekar på att Oasmia kommer sälja en enda vial innan man bekräftat superiority och erhållt ett FDA godkännande? Försäljningar drar igång när som enligt vissa men ändå slängde man läkemedel precis för 20m nästan? Kassan är slut redan nästa sommar och min bedömning är att man kommer behöva ta in ca 200 msek för att säkra den finansiella stabiliteten. Detta innebär en FE nån gång i början på Q2 förmodligen. Man lägger alltså sina förhoppningar på en betydande försäljning inom ett par månader (med vinst dessutom), licensavtal XR 17 (som varit ute på marknaden över 20 år) och pengar in från den avknoppade vet delen. Jag tycker det är ganska naivt och räknar med att kursen fortsätter ner exakt som den gjort sen en lång tid tillbaka vilket gör att vi lär se en kurs kring 1.50kr som högst när det är dags att kommunicera en FE. 50% rabatt är standard men det kan bli ännu högre likt den förra emissionen. Jag kommer fortsätta avvakta tills nästa emission åtminstone för det är många år kvar och jag tror de kan få problem att ta in pengarna nu när marknaden börjar inse hur situationen ser ut.

Tråkigt för alla som ligger back jag hoppas verkligen ledningen drar fram ett ess ur rockärmen. Något slags förvärv iom påtalade m&a aktiviteter kan förhoppningsvis ändra situationen lite.
Redigerades 2021-10-04
2021-10-04 12:21
I början av detta år stod vi i ungefär dubbla dagens kurs. Då hade ändå kursen redan halverats jämfört med läget i slutet av april 2020 eller en total nedgång på nästan 75 % sedan dess. Sånt kan hända i ett bioteknikbolag om deras huvudprojekt totalt havererat och då på betydligt kortare tid. Men har verkligen Apealea havererat? Marknaden verkar tycka så. Försäljningen ska ju enligt bolaget dock komma igång under 2022. Om så sker till kommersiella volymer så borde kursen kunna flerfaldigas. Om så inte sker och nyemission istället blir följden nästa år kan det nog ske en ytterligare halvering. På lite längre sikt än nästa år finns dock ytterligare ett antal möjliga triggers. Var och en får göra sin bedömning, men jag tycker att risk/reward ser attraktiv ut för tillfället och stannar kvar med mina resterande aktier.

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -