Storblankare och lotteri

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
lager avtalslängd och produktionskapacitet Nygammal 20-05-28 12:03
Hmmm 1.5m Stålmannen 20-05-28 11:37
Hihi Nygammal 20-05-28 11:14
David Stålmannen 20-05-28 10:51
Tack Pracne 20-05-28 10:50
Källkritik och god ton Nygammal 20-05-28 10:21
2 miljoner i beredskapslager. DavidT86 20-05-28 10:12
Källkritik är viktigt! UppnDown 20-05-28 09:54
E DogBite 20-05-28 08:46
Källkritik och kursnivå Rban 20-05-28 00:14
Ok Pracne 20-05-27 23:44
Haha Pracne 20-05-27 23:33
menen herregud 1,5 miljoner Osskall 20-05-27 22:12
Pracne kom igen mannen Form 20-05-27 18:31
1.5 miljoner !! Stålmannen 20-05-27 17:17
1/4 »
Getinge Industrier / Storblankare och lotteri / lager avtalslängd och produktionskapacitet
2020-05-28 12:03 IP: 9nwh0X7Vo
Som sagt 1.5 miljoner respratorer låter mycket att lägga orders på.
Vet inte hur avtal ser ut, men lekte med tanken om nu Getinge ensamt skulle få en sån stor order och baserat på deras kapacitet idag på ca 25 000/år i tillverkning.
Ett avtal som sträcker sig 50 år skulle då krävas för att successivt fylla på Finlands lager om de avser husera 1.5 miljoner respiratorer och då av årsmodell 2020-2070.
Låter tveksamt för mig att man ens tänker sig så långa leveransavtal och man lägger nog inte allt till en leverantör (även om getinge förstås är "the best").
Jag tror också på tryckfelsnisse, men stort lager och ambitioner har nog Finnarna!
2020-05-28 11:37 IP: 8YiB0tYyp

Nej vi kan nog inte helt utesluta att tryckfelsnisse varit framme, eller eventuellt någon av hans kollegor.
Inte ännu i alla fall ;-)

2020-05-28 11:14 IP: 9nwh0X7Vo
Ja den artikeln var kul :-)
Det är ganska hemligt i hur stora lager Finland har, men några respiratorer står nog i lagren och dessa byts nog ut efterhand också. 1,5 miljoner låter dock väldigt stort, men vi får väl se framtida orderbeställningar.
https://www.svt.se/nyheter/hemliga-finska-beredskapslager-oppnas
2020-05-28 10:51 IP: 8YiB0tYyp

Haha, den artikeln var ju kul.
Såg att det stod "SATIR" som rubrik.
Klippte även ut ett stycke ur texten
"Denna leder ner till ett underjordiskt komplex, i vilket varje finskt hushåll har sin egen nödbastu. Två miljoner små bastur, med lövruskor som byts ut var sjätte vecka, såväl i goda tider som orostider."

Läsvärd :-)

2020-05-28 10:50 IP: zGKaacX4v
Tack för de fina orden. Men ni höjer mig allt för högt. Jag har 0 och absolut ingen påverkan på Getinges kurs för 5 öre. Alltså ingen.

Ni missförstår mig så otroligt. Enda jag vill är att höja nivån och få lite siffror analyser. Men det är omöjligt.
Hoppas det bästa för er med. Är inte orolig för era hälsotillstånd, men ack för era investeringar/ekonomiska situation. Men jag bryr mig å andra sidan inte ett skit heller.
Getinge Industrier / Storblankare och lotteri / Källkritik och god ton
2020-05-28 10:21 IP: 9nwh0X7Vo
Ja det låter högt helt klart med antalet respiratorer. Även om Finland har för vana att husera enorma lager av sjukvårdsmaterial så är ju lagring av respiratorer över lång tid kanske inte det bästa. Om det nu är syftet dvs. Tekniken utvecklas ju och då kanske alltför stora lager av årsmodell äldre inte optimalt, men vi får väl se!

Angående Pracne, så tycker jag mest synd om hen. I andra forum, där det mest är ryggdunk för Pracne, så är tonen en annan mot de som gottar sig åt andras misslyckanden. Här är Pracne den tongivande att häckla andra och det är nog inte ett bra hälsotillstånd!
Hoppas på det bästa för Pracne och ett bra beslut att lämna detta forum om hen nu håller sig till det dvs.
Getinge Industrier / Storblankare och lotteri / 2 miljoner i beredskapslager.
2020-05-28 10:12 IP: DCquU7pcC
https://arbetet.se/2020/04/20/fakta-om-finlands-krisberedskap/

Enligt denna artikeln har finland 2 miljoner respiratorer i beredskapslagret, vettetusan om man syftar på något annat än vad vi tänker på när dom säger respirator, annars har finnarna en fetisch för att bunkra respiratorer till varannan invånare. Sverige hade 300 i sitt beredskapslager så något är besynnerligt.

Oavsett vad kan vi nog vara säkra på att varenda respirator getinge tillverkar kommer säljas inom en lång tid framöver, länder kommer inte vilja ta sig an en andra våg med brist på utrustning iaf.
Getinge Industrier / Storblankare och lotteri / Källkritik är viktigt!
2020-05-28 09:54 IP: 8nN8N7VQk
RT är känd såklart för sin propaganda men se här,
motparten till RT.

: https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-finland-gear-idUSKBN23113L

:https://www.usnews.com/news/world/articles/2020-05-25/finland-to-spend-100-million-euros-on-coronavirus-protection

Såklart att jag håller med att 1.5miljoner låter väldigt konstigt men jag tror det hade kommit en rättning om något av det inte stämde.

Hur som haver, så har en rad av bokstäver left the building,sök vård...

Vi är ju såklart glada över "Pracne" har nu bestämt sig lämna "dasspappret" bakom sig :) Wohooo!

Vänlig hälsning,
UppnDown
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Getinge B 179,2 1,39% 167,4 7,05%
2020-05-28 08:46 IP: u5SfmhvYV
F
Redigerades 2020-05-28
Getinge Industrier / Storblankare och lotteri / Källkritik och kursnivå
2020-05-28 00:14 IP: TUO7wRdUs
Källkritik måste alltid göras. RT = Russia Today är nog inte den mest tillförlitliga nyhets källan kan jag tro.

Så för en gångs skull har nog Pracne rätt.

Och med ett P/E tal nu på ca 31 så borde egentligen ytterligare kursnedgång vara begränsad, och vid ca 140 kr borde det bli stopp om inte tidigare. Om inte annat så borde blankarna vara nöjda då.

Tyvärr driver alltså vissa mäklare och annat bus i denna aktie nu ner kursen konstant för varje dag.

Men vid ca 140 kr betraktar jag iaf kursen som klart köpvärt. Potentialen finns för uppgång mot 285 kr när buset väl kört kursen i botten och istället angriper nya blankningsoffer.

Så bara håll i och håll ut, och köp mer om Ni kan är mitt tips nu....att Pracne lämnar indikerar att man utsett nytt blankningsoffer så det är goda nyheter för Getinge isf. Kan vara dags att gå in redan vid 150 - 160 kr isf.

Ja och mycket dasspapper går åt för att städa upp all Pracnes skit hen lämnat efter sig.
Redigerades 2020-05-28
2020-05-27 23:44 IP: zGKaacX4v
Nej, jag ska ta och lämna er och ert inkompetenta dass-papper forum för er själva. Kör på ni. Lycka till med er undermåliga avkastning. Godnatt.
2020-05-27 23:33 IP: zGKaacX4v
Haha, skulle kunna vara någon här i foruemet till att skriva en sån artikel. Köpa in 1,5 miljoner ventilatorer.. Hallå liksom. Hahahhaha, är det adob måtro som skrivit artikeln?

Noterar igen att aktien kraschar medan index är upp ordentligt.

Sure, jag motsäger inte att orderingången osv kommer se bra ut i Q2. MEEEN!!!! Som så många ggr förr, kan knappt räkna så högt, man MÅSTE sätta det i relation till värderingen.

Konstaterar vidare att vi är snart närmare min riktkurs på max 130kr, än 200+. Den som lever får se, återigen, det här är skitit dasspapper.

Uppndown: Patetiskt inlägg du bidrar med. Jag har inget intresse i något alls, skapa oro. Hallå eller, eller jo visst jag var ju lejd av Goldman Sachs.

Tror man på allvar (era 300 000*1,5 miljoner) att Finland ska köpa in ventilatorer för 450 miljarder, så bör man nog avsluta sitt konto och aldrig mer närma sig en aktiemarknad igen. Dvs ett land ca hälften så stort (befolkning) som Sverige, skulle köpa in ventilatorer motsvarande nästan 10% av Sveriges BNP. Återigen, måste vara bland det dummaste jag någonsin läst någon gång överhuvudtaget. Ni överträffar varandra på veckobasis. Nu måste ni ändå förstå att det är underhållande att läsa all dynga ni skriver.

Motsvarande Getinges vanliga produktion, motsvarar det 150års produktion. Alltså.. hahahah, kan knappt sluta skratta.. va fan kom igen nu.. hahahahha, driver ni med mig?
Redigerades 2020-05-27
Getinge Industrier / Storblankare och lotteri / menen herregud 1,5 miljoner
2020-05-27 22:12 IP: nUbEpBiIg
Känns uppriktigt som någon måste gjort något fel någonstans i kommunikationen. Så många finns ju inte en enda rimlig anledning att införskaffa.
Men om det så är 1,5 tusen så är det nog bra ändå (för både branschen och framtida IVA-patienter).
Getinge Industrier / Storblankare och lotteri / Pracne kom igen mannen
2020-05-27 18:31 IP: E6OQGk1Vh
Även du vet att kursen kommer stå på +200kr i närtid till Q2. Annars kan du ju förklara vrf den stod så till Q1 när ALLA VET att Getinges stora ordrar med utökad produktion landar på Q2.

Man behöver varken kunna ”grundläggande redovisning” eller läsa & skriva för den delen, för att fatta att kursen kommer stå över 200kr.
Redigerades 2020-05-27
2020-05-27 17:17 IP: b8tf+F2JJ

Superbra !!

Det blir ju ungefär en per hushåll i Finland.
Man kan säkert ställa in den i tvättstugan, bredvid torktumlaren ;-)

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -