Ser att ni tar upp migration

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
Re Korpen21 McGee 19-05-14 22:27
re korpen hellre sänkta skatter och medborgarlön LAX1 19-05-14 21:21
Ser att ni tar upp migration Korpen21 19-05-14 20:57
1/1
2019-05-14 22:27 IP: yqeF9iJ5a
Jag tror du har till stor del rätt som nationalekonomisk analys.

Finns en liten risk att den dåliga integrationen av den stora migrationen gör Sverige oattraktivt för företag och elit. Men min känsla är att den risken är hyfsat under kontroll.

Det mest sannolika är att människor med stora stabila aktietillgångar är riktiga vinnare i framtiden. Om inte Magdalena Andersson missbrukar kapitalbeskattningen. Men det tror jag blir svårt med JÖK:en.

Men som du säger, svaga grupper svenskar kommer bli lidande. Det känns mindre bra.

Nä, jag känner mig hyfsat trygg med min portfölj. Utdelningsetimaten bara på Swed kommande 3 år är otroligt bra. Life is good.
Redigerades 2019-05-14
Swedbank / Ser att ni tar upp migration / re korpen hellre sänkta skatter och medborgarlön
2019-05-14 21:21 IP: dpEyDJSNQ
som i Italien. migrationen har kostat skattebetalarna lika mycket som det går att lägga ut 500kr buntar längsmed E4 ifrån tumba bruk till jönköping hittills- visst småföretagare tjänar på att anställa invandrare för att det är subventionerat men det slår samtidigt mot resten av arbetsmarknaden och staten måste skjuta till pengar där också. tror vilket land som helst klarar sej bättre utan immigration. Tänk om skatten hade sänkts i landet istället på drivmedel kommunalskatt, flygresor, kapitalskatt ja allt då kan folk betala med egna medel för sjukvård och vägar när det behövs- Borde ha varit en folkomröstning om migrationen för länge sen.
Redigerades 2019-05-14
Swedbank / Ser att ni tar upp migration / Ser att ni tar upp migration
2019-05-14 20:57 IP: CACxSdEMr
Påstår inte att migration är bra för ekonomin då det är bra/dåligt beroende på hur man nyttjar den. Gör man som nu och historiskt är det dåligt för ekonomin i sin helhet.

Men skulle inte påstå att den är dålig för sparare eller aktiemarknaden i stort. Tvärtom tvingar migrationen staten att fördela ut pengar till privatmarknaden via diverse insatser. Fler personer ska bo, fler personer ska matas, fler personer kräver insatser. Pengarna kommer i omlopp via varor och tjänster.

Effekten blir att vissa tjänar på det men också att vi får en stor ekonomisk segregation. Alternativet annars är att staten lagt sina pengar på infrastruktur och en och en annan satsning på välfärdsområdet men på det stora hela hade pengarna inte kommit i lika stor utsträckning till privatpersoner och företag.

Banker, medicinbolag, bostadsbolag, råvarubolag e.t.c. mår inte direkt dåligt av att kunderna ökar(befolkningsökning).

Har du sparande här eller på andra ställen är inte du en av förlorarna.

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -