På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

SnP

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
SockerConny Vlad Tepes 21-03-02 17:52
15 dollar minimi lön SockerConny 21-03-01 21:32
Och ibland blir det tvärtom Bliss 21-03-01 09:00
Grillspett JC75 21-02-26 23:26
JC75 Grillspett 21-02-26 22:18
Vlad Tepes JC75 21-02-26 21:40
JC75 Vlad Tepes 21-02-26 21:09
Grattis Vlad Tepes JC75 21-02-26 21:01
SnP Vlad Tepes 21-02-26 20:37
1/1
Index / SnP / SockerConny
2021-03-02 17:52
Sista spiken i kistan ja, det är nog ingenting som de stora drakarna gråter krokodiltårar över.
Som jag alltid har sagt affärer är krig och krig är affärer. Man skall icke förvåna sig över hur långt vissa är beredda att gå för att slå ut konkurrens och kapa åt sig högre vinster.
Jag skulle nog gissa att för en del så gäller nog regeln alla medel är tillåtna även de otillåtna.

Mvh

VT
Index / SnP / 15 dollar minimi lön
2021-03-01 21:32
Undrar om vi stiger på att demokraterna sumpade 15$ minimilön?

Såg att Shiller"s p/e ligger på dryga 35. Vilket förr i tiden skulle ge rödblinkande lampor
men nu kanske bara är en del i den "nya ekonomin".

Tidernas största kapitalomfördelning var förut när US centralbank köpte ut wallstreet.
Men undrar om inte corona reglerna som gynnar storföretag (speciellt socialmedia och amason liknande bolag ) blir sista spiken för många småföretag.

Intressanta tider framåt.
Mvh SC
Index / SnP / Och ibland blir det tvärtom
2021-03-01 09:00
Alla väntar sig ras och garderar sig. Jag tror inte på det förrän jag ser Randomwalk här. Det är det bästa TA för blodröda dagar. Trenden håller i sig tror jag, men visst, lite gupp kommer det vara. Även om stimulans tas bort så hoppar börsen upp om vaccinet ger den verkan alla väntar sig. Då jublar börsen för att den är tillbaka i en normal värld igen.
Index / SnP / Grillspett
2021-02-26 23:26
Det bygger i grunden på, en vid det här laget ganska gammal, överenskommelse från slutet på andra världskriget då hundratals delegater från 44 (?) länder samlades i Bretton Woods (USA) för att hitta en ”lösning” på hur den nya världsekonomin skulle organiseras. Det fanns förstås flera olika åsikter och förslag men man enades om att dollarn skulle bli reservvaluta med möjlighet till inlösen mot fysiskt guld (vilket president Nixon senare kom att ändra på).

Att ha en valuta som också är reservvaluta för andra ställer till det - både för den nation vara valuta det gäller men också för de andra - så det är inte så överraskande att det med jämna mellanrum söks alternativ.

I sin extrem kan man tänka att man får välja mellan att inte ha dollar (eller något annat lands valuta) som reservvaluta eller ge den finansiella makten till Fed Reserve....låter kanske lite småtokigt eller hur, men så länge man har ett lands valuta som andra länders reservvaluta så blir det väl så gissar jag.

Man skulle förstås också kunna göra en ny överenskommelse om att använda något annat än ett lands valuta (ex guld, kryptovaluta eller låta trycka upp en ny låtsas-valuta i en begränsad upplaga)

Tiden får utvisa vilken väg våra folkvalda väljer, men jag kommer i vart fall fortsätta handla på det jag ser och tror på i avvaktan på det stora raset som alla tycks vänta på.

Som du säkert förstår så är jag nu allt för trött för att med klarhet i text och tanke komma vidare mot en lösning i denna fråga, och drar mig därför tillbaka för den här veckan.

Trevlig Helg
Redigerades 2021-02-26
Index / SnP / JC75
2021-02-26 22:18
Pågår sålänge dollarn är reservvaluta.........
Index / SnP / Vlad Tepes
2021-02-26 21:40
Så länge som det ömsesidiga beroendet mellan staten och kapitalet består och man fortsätter göra på samma sätt så tror jag inte att något kommer att förändras.

Ibland eller ganska ofta faktiskt verkar det som att Marknaden tror sig tjäna på att uppträda osjälvständig och behöva hjälp och staten tror sig tjäna på att agera räddare i nöden också för att man föreställer sig att konsekvenserna av en kollaps främst drabbar staten (och inte kapitalet).

Jag föreställer mig att man inte har någon koordinerad lösning i sikte och därför hellre fortsätter lösa samma problem med samma lösningar som tidigare istället för att dra på sig ett nytt problem som man inte har lösning på (än).

Jag vågar inte gissa hur länge man kan fortsätta göra mera av samma fel, men det ställer åtminstone inte till det i stunden.

Min 25 öres analys en sen fredag kväll

P.S. Att lyckas gissa sämre än de flesta är också en bedrift som kräver viss sorts talang
Index / SnP / JC75
2021-02-26 21:09
Stimulanser är vardagsmat och har så varit under en avsevärd tidsrymd. Alla dessa QE program vet inte vilket nummer i ordningen vi är inne på nu QE 5 eller 6 or what ? Har tappat räkningen !
Utan alla dessa "stimulanser" så hade marknaden rasat för länge sedan och redan vara inne på en återhämtning. Nu har vi enligt min mening det stora raset framför oss så frågan är mest när kommer de "medvetet" eller av ren otillräcklighet tappa kontrollen ?

Ibland får vi rätt när vi gissar och ibland fel, jag tror att det gäller för oss alla :)

Mvh

Tepes
Index / SnP / Grattis Vlad Tepes
2021-02-26 21:01
En vinst är en vinst och alla andra alternativ är sämre så det hade inte kunnat bli bättre 👍

Snart kommer kanske stimulanser och då vänder det uppåt i brist på bättre alternativ även om ”alla” går och väntar på rekyl.

I avvaktan på att farhågor infrias (och anledning för större rekyl) så tycks marknaden fortsätta handla upp index och här i Svea Rike så tycks OMX fortfarande röra sig mot 2150, fast med lite kringelkrokar på vägen.

Disclaimer: Jag gissar nästan sämre än många och de flesta.
Redigerades 2021-02-26
Index / SnP / SnP
2021-02-26 20:37
Stängt kortningen med 20 pinnars vinst @ 2030 är inte säker på att det ska ner mer så jag tager vad jag har samtidigt som en fågel i handen sägs vara bättre än tio fåglar i skogen.

Mvh

Tepes

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -