På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Watch out!

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
jjie Ericsson 20-12-11 16:09
ericsson jjie 20-12-11 15:40
Avana Börskillen 20-12-11 15:39
Om man gillar hasardspel Ericsson 20-12-11 15:10
Gnällspik Grillspett 20-12-11 12:38
re Ericsson Gnällspik 20-12-11 12:25
TA Avana 20-12-11 11:16
Motivering Ericsson 20-12-11 10:37
Watch out! Ericsson 20-12-11 09:54
1/1
Index / Watch out! / jjie
2020-12-11 16:09
Kanske, kanske inte ;)

Om du syftar på aktieanalytiker i allmänhet, så håller jag med dig. De har oftare fel än rätt, det är uppenbart så, annars hade de sysslat med något annat :)
Redigerades 2020-12-11
Index / Watch out! / ericsson
2020-12-11 15:40
de har alltid fel.
Index / Watch out! / Avana
2020-12-11 15:39
Vad jag kan se i graferna tycker jag mig se att det finns en viss sannolikhet för att vi ska ner och besöka 1700-ish igen vad beträffande OMX. För tidigt att utläsa något givet än i graferna, det kan lika väl bli som så att USA får till stimulanserna och att vi då får ett jultomte-rally senare halvan av december. Arbetsmarknaden börjar se svagare ut i USA och frågan är om Trump är villig att stödja kongressen med ett stimulanspaket så här närapå hans avgång. Risken finns att han vill försämra förutsättningarna så mycket som möjligt nu när demokraterna tar över. Spännande tider. Så att vi ska ner mot 1700-ish igen gällande OMX är inte osannolikt.
Index / Watch out! / Om man gillar hasardspel
2020-12-11 15:10
Vi får hoppas att man får till stånd ett avtal, annars lär även den svenska börsen tappa rejält med tanke på att Storbritannien är vår sjätte största handelspartner.

Lite väl hasardartat att ligga tungt investerad i aktier för tillfället ...

”STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det breda brittiska börsindexet FTSE 250 kommer enligt Morgan Stanleys analytiker falla mellan 6 och 10 procent om utfallet av brexitförhandlingarna, som nu är inne på slutspurten, blir avtalslös, rapporterar Dow Jones.

Morgan Stanley spår samtidigt att smällen blir särskilt hård för de brittiska bankerna, dit bland annat Barclays, Lloyds Banking Group och Natwest räknas. Bankens analytiker spår att den brittiska banksektorn kommer falla med 10-20 procent vid en hård brexit, utan säkrat handelsavtal mellan EU och Storbritannien.”

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/12/11/bors-brittiskt-bankras-pa-10-20-vid-hard-brexit-ms.html
Index / Watch out! / Gnällspik
2020-12-11 12:38
Stora frågan är hur länge en vacination kommer skydda.......

eller skall vi blanda in vaccinet i mellanmjölken.

Kossan kan kanske bli en antikropp.

Just nu är det Brexitfrossa.
Redigerades 2020-12-11
Index / Watch out! / re Ericsson
2020-12-11 12:25
Jag får väl göra skäl för mitt namn och sällar mig till dysterkvistarnas klagosång.

Egentligen inget konstigt utan börsen har bra och dåliga perioder vare sig det är med eller utan pandemier.

Nu är det dock klargjort att allt går inte som på räls utan det kommer uppstå vissa förseningar av vaccin samt att vi redan sett biverkningar där man börjat vaccinera. Dessutom är en massvaccination inte något man stökar över på en kafferast utan vi får nog räkna med fortsatta restriktioner o.d. under större delen av 2021.
Redigerades 2020-12-11
2020-12-11 11:16
”FTSE is giving us pull back, correcting the cycle from the March low. The price structure from the June 8th peak is incomplete at the moment. It shows lower low sequences which makes it bearish against the 6298.8 peak. We advised clients to avoid buying the Index at this moment,while favoring short side from the Blue Box. In the charts below, we’re going to explain the Elliott Wave structure and trading setup.”

https://elliottwave-forecast.com/trading/ftse-found-sellers-blue-box-area/
Index / Watch out! / Motivering
2020-12-11 10:37
Mina dystra mål för OMX beror på att vi under de närmaste månaderna kommer att få se de negativa effekterna av långsiktigt lägre efterfrågan i fler branscher än de uppenbart direkt drabbade (t.ex. flyg, hotell), lägre produktivitet på grund av pandemin (korttidspermitteringar, hemmakontor), samt att de positiva effekterna på efterfrågan i kölvattnet av pandemin i en del branscher nu börjar avta.

Jag räknar med en ökning av antalet vinstvarningar under Q4, men framför allt i Q1.

Ericssons vinstvarning idag är ett exempel, även om bolaget påstår att större delen av den negativa resultateffekten beror på patenttvister. Detta borde ha varit känt av Ericsson under en längre tid, varför jag inte fullt ut köper det argumentet för vinstvarningen. Jag tror snarare att bolaget ser lägre försäljningsvolymer framöver, men det kan man inte motivera resultateffekten med då aktiekursen hade rasat betydligt mer då.
Index / Watch out! / Watch out!
2020-12-11 09:54
Det är lätt att låta som en dysterkvist sådana här dagar, men det är mycket möjligt att vi nu går in i en riktigt tung tid på börsen med enstaka dramatiska börsdagar med nedgångar på 3 till 4 procent.

Det är inte mycket positiva nyheter för tillfället med en eventuell hård brexit, försenat stimulanspaket i USA, osv., och den börseufori vi har sett sedan mars-april kan vara på väg att ta slut för att vändas till en längre nedgångsperiod.

Jag ser en betydande fallhöjd i tech och flera verkstadsbolag.

Svårt att sia om en målnivå, men 1750 i OMXS30 känns rimligt. I ett mer dystert scenario kan vi få se nivåer kring 1650 under tidig vår.

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -