På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Skärp er nu!

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
Aniona... karl Alfred 21-03-16 06:04
Cheme AllGood 21-03-16 01:33
Historik.. ChemE 21-03-15 23:18
Aniona ChemE 21-03-15 22:15
Aniona... karl Alfred 21-03-15 21:14
Cheme Aniona 21-03-15 21:03
HÄNVISA... ChemE 21-03-15 19:43
Aniona: Läs först, tänk sen, skriv ... AgatonSax 21-03-15 17:38
Precis AllGood 21-03-15 13:07
LÄS NOGGRANNARE Aniona 21-03-15 12:55
Aniona klättrare 21-03-15 12:23
DET STÄMMER INTE Aniona 21-03-15 11:57
Re Aniona klättrare 21-03-15 11:40
Klättrare Aniona 21-03-15 11:32
Skärp er nu! klättrare 21-03-15 11:08
1/1
2021-03-16 06:04
Jag har för mig att jag läst något om betalning från Höganäs under verifieringsfasen...

Redigerades 2021-03-16
2021-03-16 01:33
Precis, den gången skulle start av ms3 vara i slutet av juni och sen drogs en NE i gång istället med någåt tvivelaktigt svepskäl. Ms3 påbörjades aldrig, snygg fint om du frågar mig. Även den gången ökades kommuniationen. Det är snart ett år sen. So nej, ser ingen anledning att haussa just nu. Tvärtom alla tecken skriker om NE.

Enda positiva är det låga BV, alltså det finns utrymme för en 5 dubbling om allt går bra även ifall man spär ut lite till.
2021-03-15 23:18
Kolla föregående vår, läget var liknande. Dålig ekonomi men MS3 och affärer ryktades på gång. Vad hände med kursen? Toppade på runt 90 öre på luft.

Sannolikheten att dom lyckas med MS3 denna gång är det ingen av oss på forumet som vet, men historiskt när det ryktats om att de är nära har kursen gått upp.
Redigerades 2021-03-15
2021-03-15 22:15
Påläst! Vissa saker har man hunnit glömma av.. Gillar fakta baserade inlägg och inte allmän haus/baisse. Men fakta styr inte kursen för ett förhoppningsbolag. Utan nu inför en potentiell lyckade MS3 kan FOMO bli stark om cortus fortsätter lägga ut framsteg varje vecka, vilket kan komma att driva upp kursen över 0.4 (kanske långt över till och med).

Men tillbaka till fakta, så som jag förstår texten om 1,25 MSEK så skulle Cortus få de vid genomförd MS2? Men tycker texten är lite diffus.

”Anläggningen är klar för idrifttagning och kalltester är påbörjade. Dessa kommer att följas av ett intensivt program med varmtester, där anläggningens prestanda och olika bränslen ska utvärderas samt ytterligare fakturering om 1,25 MSEK verkställas. (milstolpe 2/3).”

Saxat från: https://tools.euroland.com/tools/Pressreleases/GetPressRelease/?ID=3576991&lang=sv-SE&companycode=s-cteh&v=s-cteh_ticker

Edit: (tillägg nedan)
Tack för infon om 1.5 MW. Är ju egentligen bara bra för oss ägare att dom går på låg effekt när vi ändå inte får betalt, råvaror kostar ju pengar.
Redigerades 2021-03-15
2021-03-15 21:14
Har alldeles för mig att dom skulle få betalt för gasen efter MS3, detta taget ur minnet så det kan vara riktigt fel...

Det att dom skulle köra på 1.5 MW har jag också för mig att det kan stämma!

Men rätt lätt att ta reda på om det är så!
Redigerades 2021-03-15
2021-03-15 21:03
Efter genomförd MS3 så ska Cortus genomföra vad de kallar UTPROVNINGSPROGRAMMET som beräknas ta några månader. För att därefter genomföra VERIFIERINGSFASEN som beräknas ta 6 MÅNADER för att sedan vara redo för FAKTURERINGSBARA gasleveranser. Dvs inga intäkter under ca 6-9 månader efter genomförd MS3.

Texten nedan är hämtad från VD brev och länken finns bifogad nedan:

https://www.mangold.se/Images/2020/06/Teaser-Cortus-Energy-AB.pdf

(((Nu pågår utprovning mot milstolpe 3 att
slutföras i juni för att sedan avsluta utprovningsprogrammet under Q3,
2020.
Därefter ska en 6-månaders verifieringsfas genomföras för att sedan vara
redo för faktureringsbara gasleveranser till Höganäs enligt avtal.))))

Dessa steg är hämtade från Cortus uppdateringar i bloggen jag har lagt till var jag tror MS2 och MS3 genomförs.

https://cortus.se/2020/02/21/uppdatering-hoganas-2019/

1. Kalltester av anläggningen

2. Varmtester av anläggningen med naturgas

3. Varmtester av anläggningen med pyrolysgas

4. Test syngasproduktion = Milstolpe 2

5. Test syngasleverans = Milstolpe 3

6. Demonstration- och verifieringsfas av syngasleverans = I detta steg hamnar de 6-9 månaderna jag skriver om där Cortus inte får betalt mer än milstolpe utbetalningen på 1.25 miljoner kr för MS3.

Jag återkommer med besked om 1.5 mw så fort jag hittat publicering om det.

Redigerades 2021-03-15
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Cortus Energy 0,486 6,81% 0,38 27,89%
2021-03-15 19:43
Aniona, om alla andra ska hänvisa till siffror och fakta så borde du själv göra det. Du påpekar saker i första och andra stycket utan att HÄNVISA till fakta och siffror, jag säger inte att det är fel, kommer också ihåg att jag läst om en demonstrationsfas på några månader. Men du HÄNVISAR inte till någon FAKTA.

Däremot att de ska köra på 1.5 MW var ny info för mig som du gärna får HÄNVISA till FAKTAN bakom.

(du verkar gilla att använda CAPS till FAKTA och HÄNVISA så jag fortsätter med det)
Cortus Energy AB / Skärp er nu! / Aniona: Läs först, tänk sen, skriv ...
2021-03-15 17:38
... när du förstått.
Förskott betyder "betalning före leverans". Du tolkar vad som skrivits att förskott betalas ut när gasleverans startats.

Det går också att tolka som att förskottet räknas av mot fakturering som startar när gasleverans startats.

Innan vi vet vilken tolkning som är rätt, så föreslår jag att du trycker på Paus-knappen i ditt privata krig mot företaget.

Jag kan läsa kvartalsrapporter, jag har läst samma siffror som du, ändå tycker jag bolaget är spännande och hoppas att ledning och styrelse lyckas.

"Sänka skepp" kan du spela med nån kompis, inte i detta forum.
2021-03-15 13:07
Det kan vara tråkigt med bajs men varför ska man blunda för fakta. Jag har en liten post som jag ser som triss lott. De med stora poster (som inte har råd att förlora) borde sälja, köp investor istället, i prinvip utan risk.
Cortus Energy AB / Skärp er nu! / LÄS NOGGRANNARE
2021-03-15 12:55
Bolaget skriver:
((Förskott från Höganäs avbetalas mot kommande fakturering vid start av gasleverans enligt avtal."))

Förskott är milstolpe utbetalning och inget annat som utbetalas vid GENOMFÖRD MS3 och är 1.25 miljoner kr.

Bolagets Moderbolag hade en kassa den 1 januari:

33 miljoner kr

Bolaget hade resultat kvartal 4:

Minus - 25.5 miljoner kr

Så den stora frågan är ju vad beräknar vi att bolaget ska ha för resultat i kvartal 1 som är slut om ca 15 dagar. Då kostnaden för ombyggnationen belastar kvartal 1 så räknar jag med minst samma resultat som kvartal 4 dvs -25.5 miljoner kr.

33miljoner kr - 25.5 miljoner kr = 7.5 miljoner kr

1 april

Kassan 7.5 miljoner kr

Kortfristiga skulder: 30 miljoner kr

Långsiktiga skulder: 80 miljoner kr

Detta är går inte att tolka på annat sätt än att bolaget befinner sig i en EKONOMISK KRIS.

2021-03-15 12:23
Läser du inte vad de skriver?

Kopierat rätt av från deras QA
"Vad är ”burnrate” i snitt de senaste tre månaderna?
Oktober till december 2020: 6 miljoner per månad exklusive avskrivningar, inklusive kostnader för genomförande av uppgradering av anläggningen i Höganäs. Förskott från Höganäs avbetalas mot kommande fakturering vid start av gasleverans enligt avtal."
Cortus Energy AB / Skärp er nu! / DET STÄMMER INTE
2021-03-15 11:57
INGA PENGAR HAR BETALATS AV HÖGANÄS. Milstolpe utbetalning betalas ut vid avklarad MS3 och beloppet är mer symboliskt ca 1.25 miljoner kr. Emission kommer det med stor sannolikhet att bli frågan är väl om de nu kan lyckas genomföra en riktad emission och vad kursen kommer ligga när detta beslut fattas.
Cortus Energy 0,486 6,81% 0,39 24,62%
2021-03-15 11:40
Jag tyckte jag läste att de fick pengar från Höganäs nu som avräknas mot framtida försäljning. Blir ingen nyemission.
2021-03-15 11:32
Tyvärr har några veckor/månader stor betydelse. För många är det uppenbart att bolaget har det väldigt tufft ekonomiskt. Att bolaget informerat om att de planerar ta ett lån under kvartal 2 på 10 miljoner kr borde bekräfta för många den ekonomiska situationen bolaget befinner sig i.

Det är verkligen ett race ekonomin eller MS3. Att försöka sig på en emission innan ms3 är för mig nästintill omöjligt men det är något bolaget kan tvingas till om något går fel. Det skulle resultera i en kraftig utspädning av aktien och stora förluster för nuvarande aktieägare. Bolaget har tyvärr en historik av att inte lyckas genomföra sina planer i tid och därför blir varje skede av ombyggnation som tester av fackla/ cykloner VÄLDIGT viktiga.

Att det vissa skribenter skriver saker som att ms3 beräknas ske i mars vilket uppenbart inte stämmer ger inte en rättvis bild av situationen bolaget befinner sig i. Det är ett väldigt riskfyllt läge att vara investerad i Cortus. Att vara optimistisk har jag inget emot men att medvetet ljuga för att försöka få upp kursen har jag tyvärr ingen respekt för.
Redigerades 2021-03-15
Cortus Energy 0,486 6,81% 0,39 24,62%
Cortus Energy AB / Skärp er nu! / Skärp er nu!
2021-03-15 11:08
Vad fasen spelar några veckor hit eller dit för roll. Ge er med pajkastningen nu. Får de detta att fungera i mars, april eller maj så är det skit samma. De har sedan flera jättemarknader som ligger framför deras fötter med syngas /vätgas, kolsyra med Engine och ickefossilt flygbränsle. Vart utav dessa är mångmiljardmarknader!
Redigerades 2021-03-15

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -