På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Re B Gson. Kvalificerat svammel!

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
Dräng uffe82b 20-07-08 09:14
Jag vet att cmp... drängen 20-07-08 08:51
Re uffe82b 20-07-08 04:45
MaxPhase spricker inte B Gson 20-07-08 00:27
B Gson uffe82b 20-07-07 12:27
Helt apropå... drängen 20-07-07 11:26
Var kan jag läsa den testen som Ford gjort. B Gson 20-07-07 10:37
Uffe, Jag hoppas du inte sålt allt kala 20-07-07 10:33
MaxPhase B Gson 20-07-07 10:23
Håller med dig AgatonSax 20-07-07 10:10
Sax uffe82b 20-07-07 09:59
lenny falken_69 20-07-07 09:52
,,re, falken,, lenny2 20-07-07 09:47
Agaton Lasse_O 20-07-07 09:47
IQ-monopol AgatonSax 20-07-07 09:42
1/2 »
2020-07-08 09:14
Jodå den sprack den med, då. Denna lite hetare diskussion mynnar även ut på frågan om det finns konkurrenter och jag säger att vi inte kan räkna bort Sandvik som enligt min länk visade att kontaktresistansen då var betydligt bättre än IC. IC har som sagt förbättrat sin beläggning som samtliga "kunder" fått ta del av enligt någon text från årsrapport e d.

Samt så förmedlades ett "bäst i test" från 2014 vilket jag menar är rätt så ointressant i dagsläget, IC har ju som sagt förbättrat sin beläggning här är ett exempel.. https://www.vinnova.se/p/nasta-generations-belaggningar-for-bransleceller/ Och vi kan utgå att från samma tid så kämpar konkurrenter på.

Vissa tar historien som att man försöker skrämma iväg småsparare etc och vill inte kännas vid fakta samtidigt...

Problemet är att det blandas mycket historia med det som är aktuellt just nu.

Men nu ska jag luta mig tillbaka så får ni diskutera ostört....

Redigerades 2020-07-08
2020-07-08 08:51
normalt läggs på efter stansning B Gson. Detta svar från H jag refererade till handlade om de tester Impact själva utfört av stansning efter beläggning.
H fann ingen anledning att utsätta Sandviks förbelagda plåt för tester utan man hade testat på plåtar belagda med det egna CMP...och funnit sprickbildning...!

Detta var från början ett svar till falken_69 som påstod att Sandviks förbelagda spricker vid stansning, vet vi det...uffe...?
mvh
Redigerades 2020-07-08
2020-07-08 04:45
Det är rätt som drängen säger men när den spricker så va det förbelagd av IC, Pre-coating.

Man pratade även om att använda reelcoatern och förbelägga men att den då sprack som sagt, sades på stämman för jag var där då med.

Men som sagt så finns det många år som flera gått igenom med flera uppblåsta pm och förhoppningar och IC bränt sig , tex 20-kund som blev 2 maskiner, man påbörjade fler utan order som man fick skriva av samt sparka personal, kineskunder där man återigen bygger maskiner men får makuleras, osv.

Men som sagt sen vi fick in ny ledning så försvann det dåliga så man kan säga att det är IC 2.0 nu.

Historia, så nu får jag skit för att jag skrämt småsparare igen enligt jemasa.
Redigerades 2020-07-08
2020-07-08 00:27

Nej Drängen, du hörde fel!

Ceramic MaxPhase (CMP) spricker inte vid stansning vid post-beläggning.

Ceramic MaxPhase läggs på efter stansning av spår i bränslecellsplattan.

Finessen är att Ceramic MaxPhase läggs på så tunnt att bränslecellsplattans fins spår är intakta. Ingen platta behöver kasseras.

CMP-beläggningen är bara en tusendels millimeter tjock.
Och bränslecellsplattan går att böja utan att CMP spricker.

Världens ledande bränslecellsbil-leverantör Hyundai, köpte in sig i Impact Coatings pga att vi har marknadens bästa beläggning för bränsleceller.

Hyundai visste vad dom gjorde.

B Gson
2020-07-07 12:27
Ja de va trevligt att träffas.

Här kan du se kontaktrecistansen som är långt efter Sandvik tex.

IC har som sagt förbättrat sin beläggning efter detta men även konkurrenter jobbar stenhårt för att få vara med på resan...

Treadstone pekar IC själva ut som en konkurrent...
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.energy.gov/sites/prod/files/2017/05/f34/fcto_biploar_plates_wkshp_ahluwalia.pdf&ved=2ahUKEwiw4qDi9LrqAhVmwqYKHedPC00QFjABegQIBxAI&usg=AOvVaw10jwXSAxcHXIVQIyxANrNR
2020-07-07 11:26
sprickande beläggning så svarade H på fråga vid den stämma jag bevistade att den sprickande beläggning Impact sett på sina tester var den egna, alltså...cmp spricker vid stansning post-beläggning!
Har falken_69 någon oberoende källa på liknande tester med sandviks förbelagda?
mvh
Redigerades 2020-07-07
Impact Coatings / Re B Gson. Kvalificerat svammel! / Var kan jag läsa den testen som Ford gjort.
2020-07-07 10:37

Hej Uffe82
Kan du ge mig en länk?

Med vänlig hälsning,
B Gson

Du är en av få här som jag träffat och vet hur du ser ut.
Trevligt!
Impact Coatings / Re B Gson. Kvalificerat svammel! / Uffe, Jag hoppas du inte sålt allt
2020-07-07 10:33
Du är rätt bra på att sälja/köpa i rätt lägen, men även du tar en risk om du går ur.

Du är värdefull för vårt forum, och vi vill ha dig kvar som engagerad ägare.
2020-07-07 10:23

Den som inte vet att det är det materialet MaxPhase som är det unika med Impact Coatings affärsidé, den har inte gjort sin läxa.

Det är materialets sammansättning, tillsammans med ett dataprogram som i en PVD-maskin får fram en beläggning som är unik.

Har man inte receptet på delmaterialen till MaxPhase så kan man inte tillverka ett material som är en tusendels mm tjockt och går att böja utan att spricka.

Sedan är Inline-maskinen tekniskt optimerad för att ge maximal kvalite.

Problemet som finns är att göra större maskiner och öka hastigheten genom maskinen. Detta är mycket svårt. Men min förhoppning är att Hyundais forskare kan hjälpa till att lösa detta.

Det är alltså materialets sammansättning, som dessutom är miljömässigt helt neutralt som är styrkan i Impact Coatings.

Miljömässigt neutralt innebär att man inte behöver göra någon riskanalys utan kan använda maskinen direkt i produktionen utan problem med myndigheter.

Man kan belägga glasögon, bildetar, kontakter, randomer och bränsleceller m.m. Dom har alltså ett stort antal företag som bör var intresserade av materialet. Som Ni brukar säga: ”Impact står på flera ben”.

Jag har själv ett par glasögon från Lindbergs och dom är nästan omöjliga att repa. Så kvaliten på materialet är det unika.

Jag har varit hos Impact minst 15 gr under åren (från 2004) och även besökt några mässor.
Så jag kan det här företaget och vet vilka produkter dom säljer.

B Gson
2020-07-07 10:10
Jag håller med dig Uffe, när du flaggar för att det finns konkurrenter. Försökte öppna ögonen på Imp C"s mest ivriga fan-club. Sen finns det medlemmar i detta forum som blir onödigt personliga i sin kritik. Som tidigare hänvisar vi dem till FB eller Twitter.
2020-07-07 09:59
Konstigt, du skriver ju samma sak som jag men får tummen upp av folk som inte gillar det jag skriver.

Jag har inte påstått att Hyundai skulle dra från IC tex, snarare tvärt om....

Men det är klart du skrev inte Sandvik heller....

IC har beskrivit Sandvik som konkurrent på stämmor etc, kanske ni ska rikta kritik till dom istället?
2020-07-07 09:52
Du ska använda huvudet du har upptill.
2020-07-07 09:47
,,så du "vet" vilken plåt Hyundai använder sig av..
2020-07-07 09:47
Hyundai har testat Maxphase i säkert 4-5 år.
2020-07-07 09:42
En sak är säker: Imp C har inte monopol på hög IQ. Det forskas på hög nivå på många ställen och Imp C har och kommer att få fler kvalificerade konkurrenter.
Men gör som jag: lita på att Hyundai gjort en grundlig due diligence och valt att satsa på Imp C. Eller tror ni att Hyundai gjort som den blinda hönan som bara hittade ett av många guldkorn ?
Redigerades 2020-07-07

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -