På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Lägger in en chanspost i portföljen

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
Sista svar på politik @Petter.37 Rothko 20-10-04 22:43
Lite frågor Petter37 20-10-04 21:49
WOW Petter37 20-10-04 19:49
Socker-Conny Xerxes 20-10-03 08:03
Sosseriet Rothko 20-10-03 07:23
Prekärt läge med ett USA på dekis Gelderland 20-10-02 17:08
Pence Frontrunner 20-10-02 16:41
Fantastiskt Xerxes 20-10-02 15:09
Lägger in en chanspost i portföljen Smil 20-10-02 12:20
1/1
Millicom / Lägger in en chanspost i portföljen / Sista svar på politik @Petter.37
2020-10-04 22:43
@petter37. Som nämnt så har jag inget vidare intresse av att föra en politisk discussion på millicom forumet då det primärt ska handla om Millicom.
Se nedan respons som att besvara din fråga, då du är nyfiken. Jag har tillbringat mycket tid i San Francisco och New York. Det finns en hel del starka röster inom USA som delar Trumps syn. Även i traditionella demokratstater.
Några exempel på Trumps positiva beslut :

Ett av de viktigaste besluten som fattades i Trumps första år var att dra sig ur Trans Pacific Partnership och fokusera på ta tillbaka jobb till USA. Detta lyckades han med framtills Pandemin.

Han har lyckats med att öppna upp flertalet handelsförbindelser mellan Israel och flera länder i Mellanöstern. Mer än någon annan President gjort sedan Golan krigen.

Han har skrev på the first step act lagstiftningen. En direkt bidragande faktor till att ett mer jämlikt rättssystem som främst gynnat Afro Amerikaner och minoriteter. Jag har Afro Amerikanska vänner som själva tagit upp detta som en konkret positiv förändring.

För förtydligande så är jag inte en Trump supporter och inte heller Amerikan. Det stämmer att USA är polariserad. Det stämmer att Trump har inget intresse av Miljön eller The Green Deal. Jag har också nämnt i mitt tidigare inlägg att jag personligen anser att stora delar är förlegad med starka Reagan influenser som var relevant på 80 talet.

Slutligen så har jag också skrivit är att min personliga uppfattning är att den Svenska modellen är att föredra framför den Amerikanska. Detta som en kommentar till folk som tycker att saker och ting är bättre i landet i väst.
Men det behöver också sätts också i kontext att jämföra ett land med 10 miljoner vs 300 miljoner.

Tack för mig. Jag ser gärna att jag lägger min tid och energi på att diskutera Millicom snarare än ngt annat.
2020-10-04 21:49
@Rothko: På vilket sätt skulle bilden i Sverige av Trump vara onyanserad? Jag har dagligen följt den amerikanska politiken i flera år via några av de större amerikanska tidningarna, och bilden av Trump i i Sverige stämmer ju rätt bra med den som man får av att gå till originalkällan, alltså Trump själv - på twitter och i TV klipp. Så jag förstår inte riktigt vad du menar....

Vad har Trump gjort som varit så himla bra? Att han ökat polariseringen i USA? Att han rivit upp klimatavtalet? Att han ljugit dagligen i flera år med allt vad det medfört? Jag är verkligen nyfiken.
Redigerades 2020-10-04
2020-10-04 19:49
.... med tanke på begåvningsnivån i ditt inlägg så är det verkligt imponerande att du alls kan stava. Hatten av!

"... kommer aldrig att förstå en person som President Trump., vi svenskar är alldeles för hjärntvättade och indoktrinerade sen barnsben i såsseriets och PK-ismens irrläror.
Skulle smygkommunisten Biden vinna så kan vi alla säga hejdå till stora värden ifrån företagens värden, speciellt amerikanska givetvis men det påverkar hela världens näringsliv på sikt, det blir ringar på vattnet. Speciellt banker ligger illa till om vänstern vinner i USA.
Ska vara tydlig i fall nån inte förstår vad jag menar, Biden vinner ==> Mycket högre skatter på företagsvinster som skiftas ut till kriminella och lata parasiter.
Redigerades 2020-10-02"
Redigerades 2020-10-04
2020-10-03 08:03
Den prickiges inlägg låter lika nyanserat som Socker-Connys devis.
"Med ett schyst järnrör slår man hela världen med häpnad!"
2020-10-03 07:23
Vill gärna inte föra en politisk debatt i Milli forumet men kunde inte låta bli att kommentera på ditt inlägg Nitprickarn. Sverige är långt ifrån perfekt men det Svenska "sosseriet" har bidragit till att Sverige rankar konstant topp 5 bland världens mest innovativa länder.
Jag har själv bott i USA, Tokyo och Singapore i samband med mitt jobb inom tech industrin. Väljer den Svenska modellen framför den Amerikanska vilken dag som helst.
Jag delar uppfattningen om att Trump förtjänar en mer nyanserad bild i media. Han har gjort mycket som varit bra. Dock så driver han på för hårt att efterlikna Reagan. Även hans kampanj slogan är ju Reagans. Det är en förlegad tid, världen har förändrats sedan 80 talet. Så bör även politiken både i Sverige och USA.

Millicom / Lägger in en chanspost i portföljen / Prekärt läge med ett USA på dekis
2020-10-02 17:08
Trump är ju just nu att betraktas som ett säkerhetshot till Sverige. Främst med tanke på tullarna mot svenska varor. Sen har vi tillsammans med honom satt oss i situationen med svagt försvar samtidigt som USA tar steg tillbaka lite väl fort. Det som är bra för USA behöver inte med automatik vara bra för Sverige. Demokrater i ledning i USA uppfattar jag har varit till fördel för Sverige. Men det är amerikanska folket som väljer, vi andra har andra egoistiska agendor.
2020-10-02 16:41
@Xerxes var försiktig med vad du önskar dig. Jag är ingen Trump anhängare men Pence skall inte bedömas utifrån vad man tycker om Trump. Läs på lite om vem Pence är så kanske du inte hoppas på det som nästa steg. Jag har själv valt att tagga ner mina positioner nu ett tag framåt då det känns som ett visst övermod börjar infinna sig precis som i början av detta märkliga år. Jag var försiktig i början av året och det lönade sig då, får se hur det går denna gång. Sedan hållar jag med alla forumvänner om att Millicom är ett fint case men är lite försiktig ändå med tanke på min oro för den större bilden. Vågar inte hoppas på negativ korrelation mot börsen som helhet. Lycka till alla forumvänner.
2020-10-02 15:09
Bara för att nollan Trump har slarvat med Covid-19 skydd dyker börserna.
Borde vara tvärtom.

Omvärlden kan ta ett stort steg till normalisering om Trump kliver av
Om Pence tillfälligt får ta över och sedan Biden och sedan Kamala Harris så blir jorden ett bättre ställe att leva på.
Millicom / Lägger in en chanspost i portföljen / Lägger in en chanspost i portföljen
2020-10-02 12:20
Tror vi har en överreaktion på Trump
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Millicom Int. Cellular SDB 359,3 1,27% 264,5 35,84%

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -