På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

USD svaghet gynnar emerging markets

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
Valutan... Hellans77 20-08-07 15:22
Valutan Frontrunner 20-08-07 15:16
Valutan... Hellans77 20-08-07 14:54
USD svaghet gynnar emerging markets Frontrunner 20-08-07 14:31
1/1
2020-08-07 15:22
Jag håller helt med dig här. Men tänker även att det finns stora incitament att prioritera amortering, som de gör, just nu.
2020-08-07 15:16
Sant att en USD noterad aktie har den effekten vid första anblick. Jag tror dock man skall fokusera på underliggande verksamhet och hur pass stabila kassaflödena är i densamma. I Millicom fallet så blir det ett typexempel på vad olika leverage finance firmor gillar. Såvida de känner sig bekväma med hur pass stabila kassaflödena är så kliar det nog i många fingrar just nu på att plocka bolaget av börsen och göra ett klassiskt hävstångscase med hög belåning.
2020-08-07 14:54
Hej igen bästa forumet. Jag är inne på samma spår som du Frontrunner. Men tänker snarare att intäkterna redovisas i den svaga dollarn och kursen drivs av den starka kronan. En investering I aktien på amerikanska marknaden för 3 månader sedan skulle gett 22% i avkastning idag medan samma summa investerat i aktien på svenska marknaden endast skulle gett ca 5/6% i avkastning. Finns många valutaeffekter... jag är novis på området men försöker lägga lite pussel och förstå denna för mig nya värld
Millicom / USD svaghet gynnar emerging markets / USD svaghet gynnar emerging markets
2020-08-07 14:31
Ser ut som vi har påbörjat en period med svagare USD. Normalt så gynnar det emerging markets och om så är fallet torde Millicom vara en aktie som gynnas med tanke på intäktsströmmarna. Bolag på svenska börsen som inte gynnas är exportörer med mycket intäkter i USD i.e. gruvor och skog. Andra vinnare om valutatrenden fortsätter är importörer såsom H&M. Kanske skall tillägga att min target på USDSEK ligger betydligt lägre än dagens nivåer på 1-2 års sikt snarare en bra bit under 7,00kr per USD.
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Millicom Int. Cellular SDB 359,3 1,27% 244,7 46,83%

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -