På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

En artikel allt smälta...

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
Spohr har rätt - Piloterna alldeles för bortskämda- Civilkurage 20-12-11 17:40
Avana 1upp2ner 20-12-11 13:35
Lufthansa-chefen hotar piloterna Avana 20-12-11 12:20
En artikel allt smälta... 1upp2ner 20-12-10 12:26
1/1
SAS / En artikel allt smälta... / Spohr har rätt - Piloterna alldeles för bortskämda-
2020-12-11 17:40
När alla andra gör sitt bästa och offrar något för att allas arbete, inklusive, eller särskilt då piloters, sätter piloterna sig på sina höga säten och vill inte offra någonting.

Det är inte solidariskt med vare sig bolaget eller resten av personalen. Det är inte solidariskt ens med Tyskland som behöver flygbolagen.

Sparka hela patrasket och ta in nya förmågor så är problemet löst. :)
2020-12-11 13:35
Bara att konstatera att man inom LH är i full gång med att rita om bolaget.

Hör vi samma sak i fråga om SAS? Nej, inte direkt så att man noterar det. Visst kan det pågå diskussioner i det tysta. I så fall är det bra, men det är resultatet som räknas.
SAS / En artikel allt smälta... / En artikel allt smälta...
2020-12-10 12:26
Se: https://aviationweek.com/air-transport/airlines-lessors/global-airlines-begin-adapting-recovery-covid-19

Sammanfattar bra vad som förmodligen komma skall. Det blir sannolikt helt nödvändigt för många flygbolag att rita om sina affärsmodeller i grunden, när kinasmittan blåst förbi.

Tyvärr, för SAS del, är risken stor att förändringsarbetet, på samma sätt som tidigare, kommer att vara konfliktfyllt och väldigt segt. Till detta kan både huvudägarnas och personalens specifika intressen bidra. Då kan mycket väl resultatet bli suboptimalt och dyrt på både kort och lång sikt.

Tveksamt om SAS kan hantera detta finansiellt, att under åratal kämpa för att försöka mejsla fram en ny affärsmodell som kan generera vinst och marginal och ändå landa i något som endast hankar sig fram. Även om man lyckas få fram något som funkar tills vidare, föreligger ytterligare risk att småägarna åter sätts på undantag och inte lär få uppleva vare sig tillväxt eller utdelning. Huvudägarnas intresse är att SAS:s flygverksamhet fortsätter att bidra till ländernas infrastruktur. Avkastning är däremot av underordnad betydelse och det är just detta konstaterande som är avgörande för huruvida SAS är intressant eller inte för de investerare som vill ha avkastning.
Redigerades 2020-12-10

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
- -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -