På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Flyget fraktar.

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
Saxo bank Invest_DK 20-12-31 14:04
Lufthansa december aktieide ... Avana 20-12-30 22:48
Invest DK, BRA FRÅGA om Lufthansaoptioner Civilkurage 20-12-30 13:41
går det att handla aktieoptioner i Lufthansa? Invest_DK 20-12-30 13:12
Wa33, kom att tänka på den här tråden :)) Civilkurage 20-12-30 12:22
11000 Orillo 20-11-09 10:58
Buyandhold Vince 20-11-09 10:56
Kom ihåg realistiska förväntningar BuyAndHold 20-11-09 10:50
Blanka Vince 20-11-08 21:08
Blankningar BuyAndHold 20-11-08 20:17
BuyAndHold, det om blankning i allmänhet. Civilkurage 20-11-08 20:05
Finnair och SAS - korta positioner BuyAndHold 20-11-08 18:26
Sas bottnat nu... Wa33 20-11-08 18:19
Håller med helt! Civilkurage 20-11-08 14:43
Att köpa SAS innebär stor risk och man ska ha realistiska förväntningar på kursen BuyAndHold 20-11-08 13:39
1/2 »
SAS / Flyget fraktar. / Saxo bank
2020-12-31 14:04
jag får fram optionskedja i Lufthansaaktien på Saxo bank.

Antagligen finns möjlighet att handla optioner i Lufthansa på Swissquote. Smaksak.
SAS / Flyget fraktar. / Lufthansa december aktieide ...
2020-12-30 22:48
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Københavns Lufthavne 5 600 -0,36% 5 380 4,09%
SAS / Flyget fraktar. / Invest DK, BRA FRÅGA om Lufthansaoptioner
2020-12-30 13:41
Det skulle jag gärna vilja göra; köpa långa optioner eller Warranter i en Lufthansa som fortfarande är på dessa låga nivåer :))

Återkom gärna om du har hittat något. Jag gör detsamma om jag hittar något som känns intressant.
SAS / Flyget fraktar. / går det att handla aktieoptioner i Lufthansa?
2020-12-30 13:12
?
SAS / Flyget fraktar. / Wa33, kom att tänka på den här tråden :))
2020-12-30 12:22
Vågar du, och andra, gissa med mig om vilken av flygbolagen kommer att ge mest tillbaka i pengar nästa år, 2021? :))

Min favorit som sagt är LUFTHANSA. Jag ska förklara varför. Sedan får du göra samma sak med din favorit om du vill.

För det första är det helt normalt om en del börjar skatteplanera och säljer av bolag med VINSTER för att kvitta av mot sådana med FÖRLUSTER och att aktierna kan tappa lite. Men vad händer sedan efter årsskiftet? Det är där det intressanta ligger...

Jag tror att nästa år blir det - KABOOOM, för alla flygbolagen men främst för LUFTHANSA och de andra stora Europeiska KVALITETSBOLAGEN före de nordiska.

Jag kan påstå att DEUTSCHE LUFTHANSA AG kommer att räknas i KVALITETSBOLAGEN redan nästa år och dra till sig de smarta pengarna och instituten att köpa in sig stort igen i bolaget. Då kommer aktien att EXPLODERA och resa sig HÖGRE än vad den har varit historiskt.

Det ser vi redan på att Lufthansa "har drygt tio miljarder euro i tillgänglig likviditet efter att ha minskat sina kostnader med hälften för 2020 och har endast använt sig av en tredjedel av de nio miljarder euro man lånat från statligt håll, samt spenderat lite av dessa pengar.".

Men så har vi också fantastiska Swiss, som riskerade att säljas, kan redan betala tillbaka till staten på lånet det fick och börja gå med vinst igen.

Lufthansa Group: https://www.lufthansa.com/lt/en/lufthansa-group-star-alliance-and-partner-airlines

Nu är det sista chansen att KÖPA Lufthansa före årsskitftet.
SAS / Flyget fraktar. / 11000
2020-11-09 10:58
11 000 på 40 minuter

SAS / Flyget fraktar. / Buyandhold
2020-11-09 10:56
Fin swing grattis .
Aldrig fel att tjäna pengar..
SAS 1,838 -3,26% 0,87 111,26%
SAS / Flyget fraktar. / Kom ihåg realistiska förväntningar
2020-11-09 10:50
Denna swing räcker för mig
SAS / Flyget fraktar. / Blanka
2020-11-08 21:08
Inge vill blanka en aktie som stiger.
Sjunkit enormt mycket.
Tror snarare på en rekyl uppåt.
SAS 1,838 -3,26% 0,8 129,75%
SAS / Flyget fraktar. / Blankningar
2020-11-08 20:17
I länken som jag inkluderade i mitt förra inlägg, framgår aktuella positioner i Finnair. Försök läsa all information som jag delar, så blir det mindre onödigt skrivande från oss båda.

Det är totalt drygt 1 procent som är blankade. Här är den senaste positionen.

1. 2020-10-30 2020-11-06 (ongoing) 0.385 0.379 0.54% 7,599,042 0.046 M

Budskapet är att den senaste positionen är initierad nyligen och på aktuella kursnivåer, vilket indikerar vad ”smarta” pengar anser om kursen. Jag har inte sagt att man ska vara rädd för blankningar, utan jag gjorde en jämförelse med situationen i SAS.
Redigerades 2020-11-08
SAS / Flyget fraktar. / BuyAndHold, det om blankning i allmänhet.
2020-11-08 20:05
Ja, det håller jag med dig om.

Men så tittade jag på blankningsdelen i Finnair också ... Och hittade jag inget som var alarmerande.

Jag hittade den här informationen bl.a om dem korta positionerna i Finnar.

Klicka och se här: https://fintel.io/ss/us/fnnnf

Runt tio miljoner aktier var eller är blankade sedan den 15 oktober. Och det är inte mycket egentligen när man slår det på totala antal utstående aktier i bolaget.

Att de sista transaktionerna är från den 15 oktober visar också på att det inte sker någon hetsjakt efter bolaget. Snarare tvärtom - man är återhållsam med sina blankningar.

Det är med andra ord nästan en månad gamla transaktionerna som skedde för runt 0,43 Euro. Idag står kursen i Finnair runt 0,3694 Euro. Vilket är mycket billigare än vad de var då.

I vilket fall som ser jag som sagt inte att blankningen av Finnair pekar på misstro mot bolaget och dess aktie utan tvärtom. Blankningen är som sagt mycket återhållsam här och det säger oss då de är osäkra på om de ska blanka Finnair. Men de testar sig fram och ser om folk får panik här också som i andra fall. Men det ser vi inte att det har skett. Vilket känns tryggt. Jag som sagt räds inte den stora stygga vargen här som heter "BLANKARE"

Jag väntar med SAS och köper på nya dippar i Finnair. :))
Redigerades 2020-11-08
Finnair Oyj 0,717 -0,97% 0,37 93,65%
SAS / Flyget fraktar. / Finnair och SAS - korta positioner
2020-11-08 18:26
Korta har nyligen täckt sina synliga (>0,5%) positioner i SAS. Jämför du med Finnair, så har där nya positioner nyligen initierats på nuvarande kursnivå. Man kan fråga sig varför denna skillnad, om man bolagen har liknande svårigheter på marknaden.Troligen har SAS fallit ganska mycket och att risken nu bedöms vara högre för att ligga kort, risken för blankare som tar nya positioner ökar dessutom med ännu lägre kurser.

https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=FINNAIR%20OYJ&land=finland

Det är inte helt fel om en aktie är blankad, då det även kan innebära snabba kursökningar. Men nya korta positioner som precis initieras, ska ses som ett tecken på en övertygelse från ”smarta” pengar gällande kursens kommande riktning. Att blankare täcker (som i SAS) utan att kursen stiger, visar dock på ett stort utbud av aktier. Vilket jag redan beskrivit i ett annat inlägg, dvs stora innehav av aktier hos tidigare obligationsinnehavare.
SAS / Flyget fraktar. / Sas bottnat nu...
2020-11-08 18:19
Civilkurage, vad ödmjukt av dig att anse ”man inte vet ett dugg om vettiga investeringar” om man köper SAS framför Finnair.

För SAS blev denna kris en möjlighet att rensa ut i leden och kostnadseffektivisera rejält inför framtiden för att kunna göra bolaget vinstdrivande när flygindustrin sakteligen återhämtar sig. Att sänka löner för alla SAS personal mellan 20-35 procent utan att det föranledde personalstrejk, fackliga processor kommer att vara en gåva för bolaget framöver och som gör att bolaget kommer att kunna gå stärkt ur denna kris.

Astra började i veckan säga att de kanske kan vaccinera i slutet på dec- början på jan. Frågan är om inte pzifer hinner före. Jag sitter ej utan Sas aktier iallafall när marknadsföring av vaccin påbörjas inom väldigt kort framtid. De känns som halva min personalstyrka fått konstaterad covid, frågan är hur långt borta från flockimmunitet vi egentligen är...
Redigerades 2020-11-08
SAS / Flyget fraktar. / Håller med helt!
2020-11-08 14:43
Det är en mycket bra sammanfattning som BuyAndHold gör här om aktiesituationen i SAS och den borde bli en ÖGONÖPPNARE för alla som vill investera.

Men det som förvånar mig är varför BuyAndHold gjorde det, köpte ens i spekulation på dessa nivåer. För att utöver det stora utbudet av aktier som vill gå ur SAS flockas BLANKARNA över bolaget nu som GAMAR och vill få ner aktien ännu mer.

Under 0,5 SEK är vart man ska ligga sina Köp. Allt annat är högspekulation.

En annan sak - vad ska man då köpa inför framtiden och som kan ge 100 i return?

Flygbolag är bra. Just för att de har hamnat där nere i källare. Men det är inte alla flygbolag som är bra heller. SAS är för osäkert, inte bara på grund av det som BuyAndHold har presenterat, utan också för den stora kostymen som äter av kassan i snabb takt och som kan göra behovet av nya pengar akut redan nästa år.

Norwegian beinner sig i samma situation som sas med alla obligationsinnegavare som nu sitter med tvingade aktier i handen, men ännu värre här. Det är kineser och de också väntar på tillfället att sälja av och komma ur helt. Sedan finns det ingen som kan rädda Vorwegian.

Så det vore att kasta sina pengar i sjön.

Vad återstår då?
Lufthansa rykat om att redan vara i behov av nya pengar, så - nej tack. Inte ännu i alla fall.

Då återstår en lysande STJÄRNA i sektorn, åtminstone i Norden, och det är FINNAIR. De har alla pengar de behöver säkrade för att överleva pandemin plus att de har alltid varit mer lönsamma än SAS. Plus att de har gett UTDELNING de senaste åre, till och med året innan, 2019.

Att inte se vilken guldklimp som ligger dold i FINNAIR är tecken på att man inte vet ett dugg om vettiga investeringar.

Min rekommendation är köp och behåll i ett år och då har åtminstone 100% i vinst. Det är min tro och gissning och den tror jag på fullt.
Finnair Oyj 0,717 -0,97% 0,37 93,65%
SAS / Flyget fraktar. / Att köpa SAS innebär stor risk och man ska ha realistiska förväntningar på kursen
2020-11-08 13:39
Emissionen blev inte fulltecknad, detta säger en hel del om att ”smarta” pengar inte tror på att SAS - i dagsläget - är värd i närheten av 1.16.

Det kommer finnas ett kraftigt ”lock” av aktier från vissa obligationsinnehavare, som mer eller mindre tvingades att konvertera sin fordran till aktier. Obligationsinnehavare vill säkra sina pengar och kommer löpande sälja sina aktier, och ännu mer om kursen skulle återhämta sig i närheten av där de kan få tillbaka 100% av sina pengar, dvs vid kurs 1,16. Räkna inte med att de är långsiktiga ägare, de vill sannolikt endast säkra sitt kapital.

Så situationen på flygmarknaden måste förändras avsevärt till det bättre, för att marknaden skulle vilja köpa detta lock av aktier och höja aktien till över eller ens i närheten av 1.16. Det är givetvis så att eftersom obligationsinnehavare inte vill riskera ännu mer, så säljer de löpande och det vet ”smarta” pengar. Det finns därför gott om aktier att köpa och frågan är istället när uppnås balans i efterfrågan/utbud pga obligationsinnehavarnas vilja att säkra sina pengar. Värderingen kan därför gå ännu lägre och uppsidan är delvis begränsad pga av detta utbud av aktier.

Mitt budskap är sammanfattningsvis, bara för att många köpte till kurs 1,16 så innebär det inte att det speglar ett rimligt värde i närtid och att man ha realistiska förväntningar på kursutvecklingen. Det finns stora innehavare av aktier som inte är långsiktiga och de vill enbart säkra sin fordran.

Jag köpte lite SAS i fredags, enbart som spekulation på en rekyl och för kortsiktig handel. Jag ser givetvis fortsatt stor risk för att kursen kan gå ned ännu mer.
Redigerades 2020-11-08
SAS 1,838 -3,26% 0,8 129,75%

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -