På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Toyota tar täten och drar ifrån med vätgas

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
Re:elNino Bonjour 21-10-01 16:41
Klar fördel för vätgasbranschen elNino 21-10-01 16:18
Säkerligen elNino 21-10-01 09:58
Personlig reflektion Inyourbo 21-10-01 09:45
Toyota tar täten och drar ifrån med vätgas TADANO 21-10-01 09:11
1/1
2021-10-01 16:41
Utan vätgasmackar ser man inga bilar på vägarna :-)) Jag tror et hade varit bra om myndigheterna gick in och stöttade ordentligt i början så att det blev mackar där mak kunde tanka, det behövs inte många per tätort, sen kunde de ta hem utgiften på vätgaspriset. Nu görs det väl en hel del insatser från EU men det borde även kunna ske nationellt.
Tack för all info som du tillför och Trevlig helg
Metacon / Toyota tar täten och drar ifrån med vätgas / Klar fördel för vätgasbranschen
2021-10-01 16:18
om fler tillverkare gör som Toyota och rullar ut vätgasdrivna fordon i såväl BC-varianter som med kolvmotor.

Det blir då mycket snabbare en kritisk massa av fordon på vätgas på vägarna som kan ge lönsamhet i att bygga vätemackar och lite drag i denna verksamhet.
Detta eftersom det finns så många bilfabriker som kan bygga bilar med kolvmotor i hög produktionstakt och som idag är nedläggningshotade i och med elektrifieringen.
Plus att man då når en betydligt större bredd av kunder med i början rätt dyra, exklusiva BC-bilar och så därutöver hela prisspektrat ned till rena budgetalternativ med kolvmotor på vätgas.
2021-10-01 09:58
men dagens bilägare är ju vana vid det och bakgrunden torde vara att Toyota inte klarar att få fram BC-stackar till produktion av hundratusentals bilar per år.
Det får väl då kompenseras i prissättningen dvs att vätebilarna med dagens motorteknik säljs billigt och BC-bilarna dyrt utifrån tillgång och efterfrågan.

För detta företags del spelar det ingen roll hur den som tankar tänker använda vätgasen. För klimatet ingen skillnad heller. Det blir nog lite kväveoxider i förbränningsmotorn, men huvudsakligen vatten där också.
2021-10-01 09:45
Vätgasdrivna kolvmotorer kommer att kosta mer att äga då de kräver mer underhåll beroende på att man då bibehåller växellådor olja och allt annat gammalt tjafs som bilföretagen tjänar otroligt mycket pengar på att serva.
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
PowerCell Sweden 216,1 1,03% 166,7 29,63%

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -