På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Teknisk paralys

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
Avvaktar bättre läge just nu Entropia 21-04-16 11:20
@PE-talet, FA vs TA gobi 21-04-16 09:31
Svagare sista dagarna Entropia 21-04-15 18:17
Människors beteende PE-talet 21-04-15 12:32
Håller inte med Sir David 21-04-14 21:49
PE-talet Grillspett 21-04-14 19:24
Teknisk paralys PE-talet 21-04-14 19:07
1/1
Essity / Teknisk paralys / Avvaktar bättre läge just nu
2021-04-16 11:20
Ja det är som du skriver Gobi men den verkade vilja ta sig klart uppåt sista veckan men är nu tillbaka i en fallande trend känns det som
Essity / Teknisk paralys / @PE-talet, FA vs TA
2021-04-16 09:31
Jag håller med om mycket av det du säger, men det är farligt att helt avfärda TA som nonsens. Trots allt finns det många som använder sig av det, och det blir därmed till viss del en självuppfyllande profetia. Som tur är finns det ett oändligt antal "stödlinjer" och "motstånd" i en kursgraf, och så länge alla TA-fanatiker inte använder sig av exakt samma mått så får det ändå begränsad påverkan. Men påverkan får det.

Själv använder jag FA för att avgöra vilka aktier jag ska köpa eller sälja, men TA-(ish) för att bestämma när det är dags att lägga en order.

Jag har ett halvstort (sett till övriga i min portföj) innehav i Essity. Vill gärna utöka det, men aktien har varit svag ett bra tag nu och jag tror det finns risk att kursen dippar en gång till innan den börjar gå upp. Jag kommer därför vänta lite med att köpa mer och hoppas kunna komma in till ett bättre pris. Vi får se om det var smart eller ej.
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Essity B 292,7 1,81% 275,4 6,28%
Essity / Teknisk paralys / Svagare sista dagarna
2021-04-15 18:17
Känns som svagare nu med lägre toppar. Kanske vi skall ned för att hämta kraft igen? Går ofta förbi 278 kr men vänder alltid ned igen och så håller vi på så.

Rapporten närmar sig så den blir ju lite avgörande. Framförallt hur Q4 verkar för bolaget och framåt
Essity / Teknisk paralys / Människors beteende
2021-04-15 12:32
TA säger något om människors uppfattning om en aktie. Detta är dock inte användbar information. Om du antar att marknaden i princip har rätt så ska du inte köpa Essity, eller någon annan aktie du ska köpa Morgan Stanley All Country World Index och få 3000 rättvist värderade aktier.

Om man istället misstänker att marknaden ibland har fel då kan man tjäna pengar på att köpa felvärderade aktier men TA hjälper dig inte att hitta aktier marknaden missbedömer därför att TA säger bara vad marknaden tycker.

Om du gör teknisk analys på Essity när den tappat 260 stöder så säger TA sälj. Den som gjort FUNDAMENTAL analys, inte teknisk, kan säga "vänta nu, jag har mina estimat, jag har läst rapporten, jag vet att Essity skriker köp på 254 kronor".

Personen som gör fundamental analys köper lågt och säljer högt. Personen som gör teknisk analys, och litar på vad marknaden säger, agerar precis tvärtom.

Nils Brobacke som är mycket bättre på TA än vad någon i detta forum är tyckte att börsen såg jättedyr ut i Mars 2020 därför att covid hade orsakat något som såg ut som en teknisk katastrof. Hur bra gick den analysen? Hur mycket pengar förlorade man om man väntade hela 2020 på en djupare botten än Mars?
Redigerades 2021-04-15
Essity / Teknisk paralys / Håller inte med
2021-04-14 21:49
Du glömmer bort att TA är ett sätt att mäta mäta människors flock beteende. Något som i allra högsta grad är användbart inom aktiehandel.
Essity / Teknisk paralys / PE-talet
2021-04-14 19:24
För Tobbe har det ett värde......
Essity / Teknisk paralys / Teknisk paralys
2021-04-14 19:07
Är en bluff.
Hade Tobbe kikat på aktien efter att den tappat stödet på 260 för några veckor sen hade han lagt riktkursen på 240 och sagt åt alla åt sälja.

TA är helt värdelöst, exakt noll komma noll värde. Total bluff.

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -