På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Kurs och framtida kurs

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
Kurs o framtida kurs Triple 21-03-11 16:33
Re: Genomtänkt Zuochan 21-03-11 15:34
Kurs o framtida kurs Triple 21-03-11 11:14
Kurs och framtida kurs Zuochan 21-03-10 16:38
1/1
Gapwaves / Kurs och framtida kurs / Kurs o framtida kurs
2021-03-11 16:33
Efter mitt senaste inlägg om Gapwaves kl 11.14 idag, så har det kommit två riktigt bra nyheter.

1. Ett Insider köp av deras finanschef Lars Westlund har köpt sina första aktier i bolaget. Köpet omfattade 14.000 B-aktier för ett totalt transaktionsbelopp om närmare 0,8 miljoner kronor. Hela 14000 aktier på ett bräde :). En mycket tydlig signal som borde ge aktien en uppgradering.

2. Att Gaowaves beviljas finansiering av Vinnova för ett forskningsprojekt inom Satcom på 1.9 miljoner över 1.5 år. Projektets fokus är att använda Gapwaves innovativa antennteknologi för att identifiera nya tekniska lösningar för satellitkommunikations terminaler. Ännu en ny vertikal.

Trots de två senaste nyheterna och informationen i mitt tidigare inlägg kl 11.14 idag, står aktien fortfarande och stampar på dessa kurser. Det ska bli spännande och se vad Redeye skriver i sin nästa analys om Gapwaves. Jag skulle inte bli förvånad om vi får ytterligare en uppgradering av Gapwaves.

Gapwaves / Kurs och framtida kurs / Re: Genomtänkt
2021-03-11 15:34
Tack för intressanta inputs Genomtänkt :-)
Gapwaves / Kurs och framtida kurs / Kurs o framtida kurs
2021-03-11 11:14
Hej.

Det är dags för en liten kommentar. Jag tycker dagens kurs är lite väl nedtryckt. Detta bygger jag framförallt 4 saker.

1. Det viktigaste är VDns Lars-Inge Sjöqvist (LIS) egna ord på frågan "vad ser du mest framemotår
2021"? I den senaste intervjun från Redeye, se nedan, speciellt vid 06.25.

https://www.redeye.se/research/805296/gapwaves-intervju-med-vd-lars-inge-sjoqvist-video-5

LIS svar "det här året ska vi definitvit kunna offentliggöra även kunder som köper och som
vi kommer att leverera till som är inom högvolymsproduktion, men även då på lägre volymer på
mer avancerade radar antenner, vi kommer att ha båda dem i mål år. Det är jag helt övertygad
om. Samtidigt är det svårt att veta exakt när det sker och vissa vill även om vi är överens ändå
hålla det hemligt, vilket vi får respektera för det är oxå väldigt stor konkurrans mellan de här
kunderna vi möter. Han ser fram emot ett tillväxtår"

2. Gapwaves har inga direkta konkurreter, det finns en annan spelare i Schweiz inom automotive
och antenner, men Gapwaves är bäst på det dem gör enligt LIS

3. Redeyes senaste analys där deras sista slutord finns nedan. (Här vill jag tillägga att det inte
är några förväntningar längre, utan det är redan klargjort av LIS, att de kommer att få högvolyms
orders, dvs mer än en order. Det känns ju även som att någon av dessa det ligger betydligt
närmre än de 2 år som du skriver Zuochan, eller?

"Although we raise our fair value range, the share closed at SEK 61 yesterday (trading up 10%),
which is higher than our base case. However, we believe that the new range manages to reflect
the true upside potential (implied in bull) – which the previous range failed to. On a final note,
we believe that the market continues to have high expectations of Gapwaves’ ability to gain
large commercial agreements".

Denna analysen av redeye gjordes den 2 februari, medans intervjun gjordes den 22 februari. Redeye höjde den 2 februari sina estimat till "Our new fair value range spans from 15-84, with base case at 56 (previously 12-55, base at 33).

4. Efter Redeyes analys den 2 februari gjorde LIS sin intervju med Redeye den 22 februari. Sedan
dess har Gapwaves presenterat 3 nya orders och fler kommer att komma. Samtidigt som vi i år
väntar på tillkännagivande av kunder som kommer att gör högvolymsorders.

Trots dett har kursen gått ned från den 2 februari från runt 64 kr ned till 56 kr. Kursen har alltså gått ned 15 % och här är folk på detta forumet som pratar om att Gapwaves är rätt värderad. Vi har dessutom folk som börjar prata om nyemissioner så fort kursen börjar visa lite blått och går uppåt. Men nästan alla vill in billgare, värt att tänka på när man läser på forumet. Själv vill jag att Gapwaves ska gå upp och värderas efter sina förutsättningar och i nuläget är det högre än Redeyes nuvarande bas värde på 56 kr. Ni ska även beakta att kursen var uppe på 76 kr i slutet av oktober 2020 och då med basvärdet 33 kr, Man ska inte jämföra med tidigare kurser, men det har hänt så mycket positivt sedan oktober 2020 och det är rätt signifikant att nu när alla frågetecken kring högvolymsorder är borta så tycker folk att den nuvarande kurs är rätt värdering för Gapwves!!?? Själv tycker jag i nuläget att kursen borde vara en bra bit över 60 kr (minst). Innan ni kommenterar, läs gärna hela inlägget och titta på länkarna.

Deras framtida kurs låter desto roligare Zuochan.

Mvh Det ser ljust ut och Gapwaves har nu framtiden i sina händer.
Redigerades 2021-03-11
Gapwaves / Kurs och framtida kurs / Kurs och framtida kurs
2021-03-10 16:38
Tycker också dagskursen står rätt bra i kurs mot vad som händer i bolaget just nu. Visst vi vet att högvolymsorder är på G men det är ju ändå 2 år bort och riktiga toppen är från år 2025. Så ingen panik och köpa in sig då dom större intäkterna är några år bort.

Vad tror vi om intäkter 2025 för Gapwaves?

Här en egen spekulation inom automotive:

Vi vet att år 2025 så är det väl ca 300 miljoner radars inom automotive enl vad Gapwaves själva gått ut med som gäller.

Om vi tänker oss att Gapwaves tar 50% i marknadsandel x 10-12:-/antenn i utpris så får vi en omsättning på 1,5-1,8 miljarder SEK.

Om vi tänker oss en marginal på 30% så får vi ett resultat före skatt på ca 450-540 miljoner SEK.

Tar vi P/E tal 20 så får vi ett BV på ca 10 miljarder vilket är ca 7x dagens dagskurs vilket blir ca 400 SEK. Detta är bara Automotive delen, sedan har vi last-miles och drönare som verkar kunna bli stort.

Tycker Gapwaves känns som den mest trygga långsiktiga aktien man kan äga idag.

Har följt dom i några år och tycker dom följer sin gameplan till nästan 100%, är 5G biten som känns lite trög dock.

Redigerades 2021-03-10

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -