På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Hur producera grön vätgas? Kärnkraft är den grön?

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
re Bruschan elNino 21-10-16 12:27
Re ElNino Bruschan 21-10-16 11:40
re Bruschan elNino 21-10-15 22:40
Re ElNino Bruschan 21-10-15 21:55
Ekvatorn, polerna elNino 21-10-15 19:12
re Kimpall elNino 21-10-15 18:52
Klimatfaktiker Kimpall 21-10-15 18:35
re Bruschan elNino 21-10-15 17:11
Ånej, snälla dra inte igång fler offtopick diskussioner med Elnino. AK678 21-10-15 16:52
Underbar logik ElNino Bruschan 21-10-15 16:46
Hej MatsA. Sverige har sådant i Mariestad. Hydrogen 21-10-15 15:10
re Bonjour elNino 21-10-15 12:38
Re:elNino Ja i alla fall 5år till Bonjour 21-10-15 12:12
re MatsA elNino 21-10-15 12:06
Re:Spencer Bonjour 21-10-15 11:55
1/2 »
2021-10-16 12:27
Mänskligheten har redan ägnat mer än 50 år åt det du vill fortsätta med: Förnekelse.

Exakt samma sak som tobaksindustrin fick oss att göra när rökningens effekter på människokroppen började uppmärksammas:

Årtionden av: -Struntprat. -Det är inte farligt. -Lyssna inte på de där talibanerna som bara vill förstöra våra affärer. -Titta på forskningsresultaten från våra sponsrade studier som visar att det är nyttigt att röka ett paket eller två om dagen.

Och du svarade inte på min fråga.
Redigerades 2021-10-16
2021-10-16 11:40
"50 år av utplanande medeltemperatur"

Du kan inte vara allvarlig!? Du kräver 50 år av utplanande temperaturer! Det innebär att hela min generation inte kan delta i en öppen debatt kring åtgärder som nu hotar stabiliteten i hela samhällsbygget. Du är kanske också död och begraven innan vi får ifrågasätta klimathysterins alla galenskaper. Du har ingen aning om hur mycket som är människans bidrag till den globala temperaturhöjningen. Jag är överens med dig om att vi bör uppmuntra paradigmskiftet mot grön vätgas och bränsleceller utifrån motivet att skapa ett energisystem som är flexibelt, robust och självförsörjande. Men det skall ske med subventioner och investeringar som inte påverkar medborgarna i landet. Det finns bara en väg framåt, och det är implementering av ny ren teknik. Det enda jag vänder mig emot är narrativet som Miljöpartiet företräder där man monterar ner och förbjuder fullt fungerande verksamheter innan alternativet är på plats. De rubbningar vi ser i samhällsekonomin idag med skenande elpriser och bränslepriser med snart kraftigt stigande inflation och räntor kommer att ge en chock till väldigt många hushåll. Allt är självförvållat med Miljöpartiet som spindeln i nätet.
Det enkla svaret på när jag blir övertygad om en förestående Klimatkris är när staten/makten inte försöker vinkla debatten kring denna fråga. Jag vill se seriösa debatter i media där båda sidor får komma till tals. De som anser läget akut, och de som anser att vi har gott om tid/problemet är överdrivet/har andra orsaker. Då skall jag själv avgöra vilka argument som väger tyngst.
2021-10-15 22:40
Var det denna fråga?

Finns det någon förändring av temperaturer på jorden, population av isbjörnar,
hastigheten på jetströmmar eller storlek på glaciärer som skulle få dig att faktiskt reflektera över om klimathysterin faktiskt är överdriven och människors klimatångest onödig?

Som jag försökte beskriva är det inte så enkelt att en enskild variabel ger ett facit. Det måste bedömas utifrån orsak-verkan. Exempel:

1. Det blir kallt i Sverige i januari. Ändrar inte min åsikt om klimatet.
2. Det är köldrekord i Antarktis nu av ungefär samma mekanism som att det blir kallare inne i kylskåpet och samtidigt varmare på baksidan av det när du vrider upp effekten till max. Kylan inne i skåpet står inte i ett motsatsförhållande till värmen på baksidan utan det är två yttringar av samma mekanism och om du skulle sätta in hela skåpet i en klimatbox skulle du se att det totalt sett blir varmare därinne när du vrider upp effekten.
3. Jordens medeltemperatur sjunker en period pga en temporär svacka i solens aktivitet, men är likväl högre än den annars hade varit utan våra utsläpp av fossil koldioxid.

Inget av ovanstående annat än styrker klimatkrisen.

Säg femtio år av utplanande medeltemperatur utan att man kan hitta någon annan och temporär bakomliggande mekanism som en nedgång i solaktivitet - ja DÅ skulle det se lugnt ut tycker jag.

Nu förväntar jag mig motsvarande svar av dig Bruschan.
Finns det några vetenskapliga observationer som skulle kunna få dig att tro på att klimatet är på väg att allvarligt spåra ur med massdöd på denna planet som ett troligt kommande resultat?
2021-10-15 21:55
Jag ställde en fråga. Den svarade du inte på.
2021-10-15 19:12
Passadvindarna möts vid ekvatorn för att varm luft där stiger uppåt i en ring runt jorden.
Den stigande luften tränger undan redan avkyld luft på hög höjd som då pressas mot nord- respektive sydpol. När sådan kall luft på hög höjd från alla håll möts över polerna så pressas den nedåt och kyler jordytan kring polerna.
Kraftigare uppvärmning kring ekvatorn ger mer kall luft som pressas ned vid polerna vilket till en del kompenserar uppvärmningen, men inte fullt ut.
Vid nordpolen finns uppvärmning underifrån isen av varma havsströmmar. Vid Sydpolen är det däremot en kontinent under isen och man kan tack vare det få lokala köldrekord där just på grund av rekorduppvärmning kring ekvatorn och stigande medeltemperatur totalt för hela planeten.
Redigerades 2021-10-15
2021-10-15 18:52
Enskilda år när man talar om klimatförändringar...
är som att dra växlar på hur aktiekursen gått en enskild dag: Kursen gick ned 3,4 % idag, alltså kan kursen långsiktigt inte vara på väg uppåt.
Eller?
2021-10-15 18:35
Jag är imponerad över så många kloka inlägg från många av er och instämmer helt med att vi behöver mer grön energi och mer elproduktion, inte bara en minister som säger att vi har "överproduktion" (när det blåser :-)). Har sedan många år varit övertygad om att vätgas kan bli en game changer eftersom jag arbetat nära produktutveckling inom ledande svenskt industriföretag. Jag är också övertygad om att vi behöver mer fakta på bordet i debatten, inte bara känslor, därför kallar jag mig klimatfaktiker. Ett tråkigt exempel på avsaknad av fakta är att vår media inte nämner att Antarktis har haft köldrekord i år, dvs kallare än minus 60 och en istjocklek som ligger på topp 5 listan.
2021-10-15 17:11
Orsak och verkan.

Vilken temperaturförändring som helst av cyklisk natur får vi leva med. Det är kallt på vintern och varmt på sommaren. Vi vet att jorden överlever istider etc. Lokala temperaturförändringar likaså. Jordaxeln flyttar sig hela tiden. Nordpolen kan hamna i Stockholm en dag eller i New York eller...
Det blir då kallare på en plats och varmare på andra platser, som medel oförändrat.

Förändringar av hela jordens medeltemperatur av samma mekanism som gör Venus obeboelig är något helt annat än ovanstående.
Redigerades 2021-10-15
PowerCell Sweden / Hur producera grön vätgas? Kärnkraft är den grön? / Ånej, snälla dra inte igång fler offtopick diskussioner med Elnino.
2021-10-15 16:52
Håll er till ämnet och ta klimatkrisens vara eller inte ihop med kärnkraft i PM istället för att spamma sönder forumet, tack
2021-10-15 16:46
Ok, då har jag förstått din (och MP-s) resonemang.
- Ökande temperaturer= Klimatkris
- Avstannade temperaturer = Klimatkris
- Sjunkande temperaturer= Klimatkris

Inte konstigt att svensk media ALLTID anger klimatförndringar som orsak oavsett om det gäller skogsbränder, insektsangrepp, översvämningar, torka eller annat valfritt väderfenomen.

Finns det någon förändring av temperaturer på jorden, population av isbjörnar,
hastigheten på jetströmmar eller storlek på glaciärer som skulle få dig att faktiskt reflektera över om klimathysterin faktiskt är överdriven och människors klimatångest onödig?
Redigerades 2021-10-15
2021-10-15 12:38
Jo, men det hänger ju på vad konkurrenterna gör med sina kostnader på fem år också...

Generellt så torde produktionsvolymerna av elektrolysörer komma att öka i världen och då kommer styckepriset gå ned bara på sådant som större råmaterialinköp, högre maskinutnyttjande, design och andra fasta kostnader utslagna på fler enheter osv
Redigerades 2021-10-15
2021-10-15 12:12
ITM power satsar hårt på att få ner priserna, fick just denna nyhet i min box

https://www.itm-power.com/news-media

Kortfattat
One of the additional electrolyser manufacturing facilities will be in the UK, and the other will be abroad. This will give us a manufacturing capacity of 5 GW per annum by 2024. The investment will allow us to further develop electrolyser technology and should reduce the cost of electrolysers by 50% within 5 years.
Redigerades 2021-10-15
2021-10-15 12:06
OK, inte med produktion i Sverige idag, men Metacons numer helägda dotterbolag Helbio i Grekland utvecklar mikro-CHP och reformers för produktion av grön vätgas från biogas, bioetanol mm.

Om du tänker på elektrolysutrustning så lär det vara så att sådana till stor del byggs för hand och kostnaden för arbetskraft blir därför viktig liksom att hela tiden ha fullt kapacitetsutnyttjande i fabriken.
Kinesiska elektrolysutrustningar lär därför produceras till ungefär halva kostnaden jämfört med motsvarande här i väst.
Water2H2.com säljer utrustningar från kinesiska PERIC som de påstår är störst i världen.
2021-10-15 11:55
Jag har inget emot Kärnkraften som sådan den var bra på 1900 talet men den passar inte in på 2000 talet då vi vet att det finns bra alternativ. Som Kina som står i vlet och kvalet mellan Kol eldat verk och kärnkraft kan man kanske förstå att det kan vara bra vid en övergångs period till de hinner få ordning på den nya lösningarna sol vind vätgas. Men västvärlden bör ju kunna gå på det förnybara helt utan kärnkraft. Det finns ju fortfarande ingen klar förvaring av kärnbränslet som nu står i "mellanlager" där kärlen rostar. Sen finns ett moment 22 för kärnkraften och det är att det kostar att kyla reaktorerna och med den globala uppvärmningen så behöver de kylas ännu mer och det är oklart om det kan göras utan problem. Vidare så när de kyls så blir det stora moln av vattenånga som hindrar värmen från jorden att ta sig ut i atmosfären och därmed ökar på jorden uppvärmning ytterligare. Vidare så lever ju medborgarna hela tiden med risken att bli utsatta vid en olycka, som många menar som Tage Danielssons monolog är så osannolika att de knappast har hänt. Bäst vore om det projekt som pågår i Japan med en stad som mattas med förnybart och där lagringen sker med vätgas lösningar lyckas.

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -