Nu hängde jag inte med, kakkö: "
Jag tycker det verkar spännande att det möjligen också öppnas en väg för de med antikroppar mot insulin -- hoppas att patentet blir uppdaterat och godkänt."
Är det något som Diamyd sitter på?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Efter en lugn period, och tråkig, om kursrörelser är den stora kryddan i vardagen så är vi på väg in i en period med spänning, fart och action. Årsskiftet är avklarat och vi vet att den stora multicenter och multinationella fas III-studien som ska startas innan äppelträden blommar skapar en rad pm som höjer temperaturen även på detta forum. Frågor kring denna kommer att rätas ut - vilka studiecenter kommer att medverka, hur många patienter kommer att delta och kanske vi får det mest efterlängtade svaret - kommer vi ha med en partner när studien startar?
Diamyd är nu inne i en period av frenetisk aktivitet de troligen aldrig tidigare har upplevt. De sitter inte sysslolösa vilket man kan luras att tro när vi inte får ett smaskigt pm varje vecka. ;)
Själv hoppas jag på att en ansökan om tidigt marknadsgodkännande annonseras under våren. Det förutsätter givetvis att fabriken i Umeå står redo att producera.
De senaste pm:en har varit mer fakta kring resultaten av Diagnode-2. Allt mer framkommer som stärker Diamyds ställning och verifierar de slutsatser de kommit fram till och stärker bevisvärdet. Diamyd fungerar.
"En statistiskt mycket signifikant behandlingseffekt på bevarandet av egen insulinproduktion kunde ses hos individer som var positiva för HLA DR3-DQ2, en grupp som innefattar ungefär 50% av alla analyserade individer." Nästa steg är en publicering i en vetenskaplig tidskrift, vilken troligen kommer under året. Lite roligt att se vad Diabetesportalen skriver:
"Diabetesprofessionen är överens om att den lilla egna insulinproduktionen är mycket värdefull." Ja, utom då den meriterade och från Di sorgligt kände diabetesexperten Jönsson. Och Diamyd har potential att göra mer än att bromsa och bibehålla.
https://www.diabetesportalen.lu.se/article/medlet-som-bromsar-processen-mot-typ-1-diabetesLADA-studien är en öppen studie och bör komma med interimsresultat inom en inte alltför avlägsen framtid. Jag hoppas de inte haft svårigheter att rekrytera på grund av brist på resurser, restriktioner och rädsla för covid. Men vi vet att sjukvården har varit och fortfarande är ansträngda av pandemin. LADA-studien är för mig en av de stora och mest spännande triggerserna, eller skriver man "triggrarna? ;) under detta år. Positiva tongångar betyder i princip att marknaden för Diamyd i ett slag blir dubbelt så stor.
Jag hoppas också på nya studier där Diamyd ges förebyggande som ett klassiskt vaccin, innan diabetes bryter ut. Med all ny kunskap om vilka som svarar på behandlingen bör framgång på den fronten vara logisk. Jag är övertyga om att långt gångna planer finns, och blir inte ett dugg förvånad om även en sådan studie startar under året. Helena Elding Larsson, vid Lunds universitet som höll i DiAPREV-IT 2 där detta prövades, är kanske redo för omtag?
Redigerades 2021-01-12