På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Läst rapporten och uppdaterat min modell

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
Nu kan det bara gå åt ett håll! $maker 20-11-27 14:44
re:rapporten spaderess 20-11-27 10:06
Läst rapporten och uppdaterat min modell mr Contrarian 20-11-27 09:53
1/1
Genesis-IT AB / Läst rapporten och uppdaterat min modell / Nu kan det bara gå åt ett håll!
2020-11-27 14:44 IP: n1Yq4rCnr
Xl bygg säkrad och nya kunder verkar ansluta varje vecka.
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Genesis IT 20,6 0% 18,5 11,35%
2020-11-27 10:06 IP: naOEucxVe
Ja, man tappar bara drygt 5 Mkr i omsättning. Kan för övrigt bara hålla med i din analys. Nu är frågetecknen är uträtade så visar man ändå att man tjänar bra med pengar, nya kunder strömmar till och känns tryggare än på flera år att köpa aktien. Mkt bra läge ur risk/reward-synpunkt.
Genesis-IT AB / Läst rapporten och uppdaterat min modell / Läst rapporten och uppdaterat min modell
2020-11-27 09:53 IP: czXvSCDN6
Trots att bolaget tappar ca 6m i försäljning, vilket är helt i linje med tidigare kommunikation, så har bolaget sänkt sina kostnader (stängning av Stockholmskontoret har nog bidragit en hel del) vilket gör att EBITDA sjunker med ”bara” 2,2m från 8,2 till 6m. Vilket var 1m högre än mina ganska optimistiska förväntningar.

Den oro som fanns för att bolaget skulle gå med förlust efter omförhandlingen med Mestergruppen kan vi avskriva. Lyckas bolaget upprepa detta kvartal så gör bolaget 24m i EBITDA på årsbasis.

Kvartalet visade upp väldigt starkt kassaflöde på 10m, utöver 6m från den löpande verksamheten så frigjorde de 4m i rörelsekapital, så kassan ligger nu på 87m vilket borde säkerställa en bibehållen utdelning på ca 0,5kr per år. Detta gör att värdet på verksamheten exklusive kassan (EV) ligger på ca 90m så EV/EBITDA är på under 4ggr. Då har jag inte beaktat att de har en fastighet (datahall) som är obelånad men värderas till ca 40m, den har ju inte gått ner i värde sista tiden då efterfrågan på datahallar är stor just nu.

Med tanke på att bolaget har presenterat 7st nya butiker som går över till iFenix så borde detta kvartal vara botten, dvs vi går uppåt härifrån. Jag förväntar mig att flera butiker kommer ansluta sig framöver vilket skapar stor potential på sikt. Lägg till möjligheterna för ett förvärv vilket skulle höja tillväxten och ta bolaget till nästa nivå. Aktien borde stå i 30kr bara på normaliserad värdering av dagens vinster, lägg till möjligheterna för ytterligare tillväxt och förvärv så finns det ännu större uppsida.
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Genesis IT 20,6 0% 18 14,44%

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -