Trots att bolaget tappar ca 6m i försäljning, vilket är helt i linje med tidigare kommunikation, så har bolaget sänkt sina kostnader (stängning av Stockholmskontoret har nog bidragit en hel del) vilket gör att EBITDA sjunker med ”bara” 2,2m från 8,2 till 6m. Vilket var 1m högre än mina ganska optimistiska förväntningar.
Den oro som fanns för att bolaget skulle gå med förlust efter omförhandlingen med Mestergruppen kan vi avskriva. Lyckas bolaget upprepa detta kvartal så gör bolaget 24m i EBITDA på årsbasis.
Kvartalet visade upp väldigt starkt kassaflöde på 10m, utöver 6m från den löpande verksamheten så frigjorde de 4m i rörelsekapital, så kassan ligger nu på 87m vilket borde säkerställa en bibehållen utdelning på ca 0,5kr per år. Detta gör att värdet på verksamheten exklusive kassan (EV) ligger på ca 90m så EV/EBITDA är på under 4ggr. Då har jag inte beaktat att de har en fastighet (datahall) som är obelånad men värderas till ca 40m, den har ju inte gått ner i värde sista tiden då efterfrågan på datahallar är stor just nu.
Med tanke på att bolaget har presenterat 7st nya butiker som går över till iFenix så borde detta kvartal vara botten, dvs vi går uppåt härifrån. Jag förväntar mig att flera butiker kommer ansluta sig framöver vilket skapar stor potential på sikt. Lägg till möjligheterna för ett förvärv vilket skulle höja tillväxten och ta bolaget till nästa nivå. Aktien borde stå i 30kr bara på normaliserad värdering av dagens vinster, lägg till möjligheterna för ytterligare tillväxt och förvärv så finns det ännu större uppsida.
Värdepapper |
Senast bet. |
% idag |
Senast bet. vid publicering |
% sedan dess |
Genesis IT
|
20,6 |
0% |
18 |
14,44% |