På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

nya villkor men fortfarande lönsamt

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
Tråkigt Roech 20-08-20 15:39
Kostnadsbesparingar och tillväxt hos övriga kunder mr Contrarian 20-07-28 16:27
Optimistiskt Mr Contrarian CAGR1097 20-07-17 20:21
Nya kunder $maker 20-06-29 14:10
inte riktigt korrekt Enod mr Contrarian 20-06-29 11:23
Bolist Roech 20-06-26 18:02
Avtal Patrik_k 20-06-26 17:18
Katastrofal prissänkning Enod 20-06-26 12:56
Bra Roech 20-06-25 18:57
Nya kunder $maker 20-06-25 12:32
nya villkor men fortfarande lönsamt mr Contrarian 20-06-25 10:24
1/1
2020-08-20 15:39
Väldigt dålig fart här under lång tid nu, knappt omsättning att prata på och dåligt med nyheter. Tror på deras affärssystem absolut på sikt men ett väldigt tråkigt papper att följa senaste tiden.
Genesis-IT AB / nya villkor men fortfarande lönsamt / Kostnadsbesparingar och tillväxt hos övriga kunder
2020-07-28 16:27
Bolaget har vuxit omsättningen de senaste 3 kvartalen, ca 1m per kvartal yoy, och Q2 kommer nog bli riktigt bra även om ingen kommer bry sig så mycket om det. Nya avtalet med XL Bygg börjar ju gälla from den 1a juli.

Så utgår vi från att denna tillväxt fortsätter hos övriga kunder så borde bolaget kunna omsätta runt 18m i Q3. COGS kommer ner då viss del av leveransen till XL Bygg tas bort dvs även kostnaderna minskar, Rimligt borde vara att de tappar 6m i intäkter men minskar COGS med 1m. Utöver detta så har de lagt ner kontoret i Stockholm vilket kanske kan spara runt 1m per kvartal. Personal lär även vara billigare i Luleå än i Stockholm men det har jag inte räknat med. Håller jag alla andra kostnader konstanta så ser kalkylen för Q3 ut som följer

Oms 18m
COGS -10,5m
Bruttores 7,5m

FSG -3m
Admin -1m

EBITDA 5m
EBIT 3,5m

Res eft skatt runt 3m

Så tänker jag, man kan ju se det som optimistiskt men då har jag inte räknat med möjligheterna till att få in iFenix hos fler XL-bygg handlare...

Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Genesis IT 21,2 0% 17,1 23,98%
Genesis-IT AB / nya villkor men fortfarande lönsamt / Optimistiskt Mr Contrarian
2020-07-17 20:21
Hur menar du att bolaget ska lyckas med EBITDA på 10-15 miljoner framåtblickande på årsbasis? Med 24 miljoner i förlorade intäkter så krävs nya kunder eller kostnadsbesparingar för att uppnå ens 10 miljoner i rörelsevinst.
Redigerades 2020-07-17
2020-06-29 14:10
Läser man mellan raderna i rapporten där man bla skriver att man måste anställa mera personal vilket man även gått ut och sökt så förstår man att nya kunder är pågång. Att man skulle få krypa på priset i nya avtalet med xl bygg känns ju inte direkt som någon nyhet. Nu är man ändå säkrad med xl bygg i några år till så det är bara att vänta på nya kunder så ska ni se att aktien kommer att ta fart uppåt!
Genesis IT 21,2 0% 15,7 35,03%
2020-06-29 11:23
som bolaget skriver i sin release så är den både en prissänkning och en del funktioner som lyfts över till andra system. Så det är inte 24m i tappat resultat och det är EBITDA på 26m som är den korrekta jämförelsen. Jag vidhåller att bolaget fortsatt kommer visa vinst på ca 10-15m EBITDA.

Om nu Mestergruppen är så kostnadsfokuserade så borde det nya avtalet med Genesis IT vara mer attraktivt än de andra leverantörerna vilket borde ge nya kunder. Givetvis hade det varit mer positivt om avtalet hade förlängts utan några justeringar med aktiemarkanden har ju redan tagit ut detta i sin prissättning. Det som marknaden missar tycker jag är möjligheten för Genesis att göra förvärv. De har ju trots allt en kassa på 88m och att köpa ett bolag som kompenserar för tappet på 24m i intäkter och 10-15m resultat borde inte vara så svårt...
Redigerades 2020-06-29
Genesis IT 21,2 0% 15,8 34,18%
2020-06-26 18:02
Jag vet att de pratat väldigt gott om systemet på xl, väldigt lätt och smart program, dock att det varit ganska dyrt mot många andra, jag tror att många fler nu under en snar framtid kommer kika på ifinix, och som sagt alla bolist butiker är ju oxå kanske blivande kunder.
2020-06-26 17:18
Samtidigt är ju Monitor en av de större ägarna i bolaget och nu när ett avtal med XL finns för tre år till som i alla fall kanske betalar nuvarande kostnader så kanske de blir mer sugna på att satsa mer.
2020-06-26 12:56
Extremt negativ omförhandling med XL. Alternativet var visserligen att tappa hela avtalet dvs i praktiken få lägga ner bolaget, men omförhandlingen innebär att bolaget tappar 24 msek i omsättning från och med 2020-07-01. Eftersom det är en prissänkning påverkar det inte bolagets kostnader vilket innebär att bolaget tappar 24 msek i resultat. Förra året gjorde bolaget en EBIT på 22 msek, dvs från och med i nästa vecka tappar bolaget hela sin vinst och gör nollresultat. Som vanligt usel kommunikation från bolaget.
Att en prissänkning innebär att bolaget tappar 27% av sin omsättning visar även hur extremt beroende bolaget är av XL, dvs hur lite andra kunder man lyckats skaffa. Om vi tex antar att prissänkningen var 40% så stod XL för 70% av bolagets omsättning.
Genesis IT 21,2 0% 15,7 35,03%
2020-06-25 18:57
Kan inte se något negativt av detta alls, kontrakt på 4 år samt väldigt många potentiella kunder. Kommer bli väldigt bra tror jag.
2020-06-25 12:32
Borde vara nya kunder på g varför skulle dom annars söka så mkt ny personal? Väljer man att anställa vid ett sånt här läge måste något vara på gång
Redigerades 2020-06-25
Genesis IT 21,2 0% 16 32,5%
Genesis-IT AB / nya villkor men fortfarande lönsamt / nya villkor men fortfarande lönsamt
2020-06-25 10:24
Det kommer givetvis att bli svårt att parera ett omsättningstapp på 30%. Alltid svårt att bedöma hur förhandlingarna gått men det är sannolikt så att XL Bygg har spelat ut två leverantörer mot varandra och Genesis vann den "upphandlingen" och accepterat villkor som de andra inte kunde matcha. Vad innebär det framöver? Enligt Alkal här på forumet så har Mestergruppen EG Utility som leverantör av ERP system. Om Genesis nu har accepterat villkor som EG Utility inte kunde matcha, så har jag svårt o tro att inte fler handlare väljer att ta in iFenix.

Hur mycket gör 24m i minskad omsättning på vinsten?

EBITDA marginalen i bolaget senaste kvartalen har legat runt 30%. Den kommer att gå ner, låt säga att den kommer ner till ca 20% men en omsättning på 70m så ger det 14m i EBITDA. Avskrivningarna är ca 5m per år och då är vi nere på 10m i EBIT, inga räntekostnader men avdragen skatt ger ca 8m. Så bolaget kommer fortfarande gå med vinst och då har jag inte räknat med möjligheten för Genesis att rulla ut till nya handlare inom Mestergruppen. Genesis skrev i senaste rapporten att de stänger Stockholmskontoret vilket säkert sparar 2-3m per år.

På dagens kurs på 17kr är bolaget värt 170m med en kassa på 88m och obelånad fastighet värd 40m. Så verksamheten är då värderad till ca 42m. Alldeles för låg i min värld!
Genesis IT 21,2 0% 16,1 31,68%

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -