På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Dags att tanka mer?

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
re episektaren 16-07-10 15:00
Trista nyheter... baudolino 16-05-11 13:14
re episektaren 16-02-18 18:36
Förresten baudolino 16-02-18 12:41
Huvudet kallt baudolino 16-02-18 12:32
re baudolino episektaren 16-01-16 14:04
Dags att tanka mer? baudolino 16-01-16 12:11
1/1
2016-07-10 15:00
Ledsen att jag inte svarat dig tidigare. Har inte följt Zealand lika noga sista månaderna. Minskade efter danagaptide resultaten då jag tyckte nedgången var i minsta laget. Hade inga höga förväntningar men om det fallit ut bättre skulle det varit enormt kurspåverkande. Hade hoppats mer på Helsinn samarbetet även om det var en ensiffrig royalty men det verkar inte helt avskrivet om man ser till Zealands presentationer.

Nu har vi sanningens månader Lixi mono kan komma snart vilken dag som helst sedan har vi LixiLan som blir en riktig gamechanger för bolaget vid positivt utfall så blåser vi bort alla tankar på nyemissioner på många år och tror nog att estimaten kan skruvas upp succesivt. Tror snarare frågan kan handla om vad som ska göras med pengarna de får in. Utdelning eller bygga/köpa ett mindre säljande bolag, nya ordförande och valet av strategi öppnar för detta scenario. Kombination att Lixilan kommer först, musklerna som partnerna har samt kännedomen bland läkarna gällande Lantus kan mycket väl underskattas i nuläget.
2016-05-11 13:14
Det har varit lite tungt för oss Zealand-ägare på senare tid. Först de förvisso ganska väntade negativa resultaten från studien på danegaptide mot hjärtinfarkt och nu negativa resultat från Fas IIb-studien på Elsiglutide. Jag hade egentligen inga stora förväntningar på något av dessa projekt, men sammantaget är det givetvis betungande för aktien.

Vad gäller Elsiglutide ska det ändå bli spännande att få del av lite mer data från studien som omfattade knappt 500 patienter. Om vi har lite tur kanske de patienter som behandlades med den högsta av de tre doser som användes hade en tydligare trend mot nytta av behandlingen. I så fall kan det så klart fortfarande vara aktuellt att initiera en fas III-studie där endast den högsta dosen används. Men detta är såklart bara spekulationer, och kanske ganska långsökta sådana.

Den verkliga kursbomben 2016 kommer givetvis komma när FDA bestämmer sig för huruvida man kommer att godkänna lixisenatide i singel och/eller kombination med lantus. Och det beslutet kommer så vitt jag förstår ganska snart. Jag tror på en minst 80 % chans för framgång, och med den osäkerheten undanröjd kommer synen på aktien bli betydligt mer positiv.

MVH

Baudolinog

2016-02-18 18:36
Tackar för att du delar med dig har alltid värdesatt dina balanserade inlägg och vårat i mina ögon unika intresse för denna kvalitativa danska trio. Kommer att hålla nere mitt inlägg av tidsskäl och återkommer kanske lite mer utförligt senare. Jobb, familj mm...

Kort sagt så har jag inte alls samma koll som tidigare utanför bolagen jag äger. Jag har flyttat om stor del av mina pengar till mer stabila utdelande bolag efter att jag tycker de fallit för hårt gentemot de mindre. Jag äger Zealand, Orexo och Moberg Pharma i sektorn numera till liknande poster.

Orexo sålde jag av med hygglig timing i samband med att etablissemanget med Nordea och Danske bank i spetsen tokhöjde riktkurserna. Har köpt i ett par omgångar under januari på nytt och tycker mig se en fantastisk risk/reward, kommande avtal ändrar nog synen på bolagets finanser och ger lite andrum, prishöjningen, lagändringar samt NY avtal kan också ändra på sentimentet kring Orexo. Klart hög risk men samtidigt kan de nog sälja Zubsolv till någon med synergistisk försäljningsorganisation till hygglig peng. Aktien kan gångas många gånger om utifall de lyckas stort.

Sen finns det som knappast ligger i priset som dold pipline, ox51 och möjligen Zubsolv i annan indikation. Nu har aktien redan gått lite så timingen till köp är tveksam.

Kring Genmab så har marknaden skyhöga prognoser på Daratumumab, en investering där får nog ses som en investering i Daratumumab. Läser endast rapporterna numera och det överskådligt. Mitt livs investering köpte lite av min post på 30 dkk sålde för tidigt men ändra fantastiskt. Vill verkligen äga men inte när så mycket är prisat.

Zealand Pharma vill jag bara instämma i det du skriver, men gillar inte "read outs" när risken känns så hög även om de måste komma för att synliggöra värdena. 3 egna fas två och Lixilan samt två av nordens finaste avtal tillsammans med BI som verkar gå mot klinik är billigt sett till dagens värdering då får man även lite till och delaktighet i de duktiga forskarnas arbete.

Bavarian hoppade jag av tidigt men ändå med god förtjänst tyckte det gick för fort och ville se validering. Min tanke var att detta med Ebola kunde inte ha obegränsat värde och är förhoppningsvis övergående. Fel av mig då det fortsatte, har dåligt koll idag men ett fint bolag är det.

Moberg pharma skiljer sig från de danska på alla punkter utom att de delar ordförande med Genmab ett par veckor till. Här ligger innovationen inte till samma del i forskarna utan i det kommersiella. Rimlig värdering och något som kan bli något stort, en vd som kan bygga något Meda liknande. Nedsidan är mer begränsad här.
Redigerades 2016-02-18
2016-02-18 12:41
Vad tror du om Orexo förresten Episektaren? Jag har svårt att avgöra om det snart kommer att vända med Zubsolv eller om företaget är på väg ned i rännstenen, vad tror du?
2016-02-18 12:32
Hallå igen Episektaren och förlåt det sena svaret! Trevligt att läsa från dig med, har alltid värdesatt dina inlägg högt.

Våra diskussioner har ju allt som oftast kretsat kring den fantastiska danska biotech-trion Zealand, Bavarian och Genmab. Av de tre var det Genmab som först öppnade mina ögon för dansk biotech och också Genmab som har glänst allra mest över åren.

När jag köpte Genmab värderades bolaget till strax över miljarden, såg nu senast i årsrapporten att värderingen runt årskiftet låg på ca 54 miljarder DKK, helt otroligt! Jag sålde av alldeles för tidigt där (släppte bolaget helt vid kurs ca 500), tänker försöka undvika att upprepa det misstaget igen. Å andra sidan kan jag tycka att värderingen av Genmab är lite osunt hög i nuläget. Bolaget går visserligen med fin vinst, men detta tack vare milstensbetalningar och inte royalties. Daratumumab är en fantastisk tillgång som absolut bör värderas därefter, kan sträcka mig till att värdera Genmabs del av Dara till 10 miljarder DKK, men då återstår fortfarande 30-40 miljarder DKK att täcka upp. Ofatumumab bör enligt min mening värderas mycket konservativt med tanke på att preparatet har konkurrerats ut helt på KLL-marknaden där Obinutuzumab har visat bättre data och de nya små molekylerna Ibrutinib och Idelalisib håller på att ändra allt, kan tänka mig 2 miljarder DKK som en vettig prislapp. Återstår övriga pipeline som ju är ganska outvecklad faktiskt. Jämför man med Bavarian och Zealand framstår Genmabs pipeline som obalanserad med få lovande preparat i fas II-utveckling. Detta är bekymmersamt för en investerare med lite längre placeringshorisont. En stor skillnad mellan Genmab och de andra är att Genmab har ett fantastiskt fint finansiellt läge med en kassa på 3,5 miljarder. Detta är givetvis en viktigt anledning till den höga värderingen, då det borgar för stabilitet. Jag kan tänka mig att gå in i Genmab igen om värderingen närmar sig 20 miljarder, men det lär ju inte hända på ett tag.

Jämför med Bavarian som i nuläget värderas till drygt 7 miljarder DKK. Bavarian har ett stabilt finansiellt läge med nollresultat de senaste åren tack vare intäkter från Imvamune. Företaget har en väldigt diversifierad portfölj inom infektion, bioterrorism och cancer. Först har vi Imvamune som genererar stadiga intäkter på ca 0,5 miljarder DKK/år. Jag tror att Imvamune kommer att fortsätta vara en viktig tillgång för Bavarian i och med godkännandet av Imvamune freeze dried som kommer att ersätta det gamla vaccinet mer eller mindre helt. När produkten godkänns tror jag vi kan förvänta oss ordrar som överstiger 100 miljoner doser, vilket torde hålla företaget stabilt finansiellt över en övrsiktlig framtid. Imvamune borde värderas ganska högt med tanke på den monopolställning Bavarian har inom indikationen, kanske någonstans mellan 3-5 miljarder.

Sedan kommer Prostvac och CV-301, där ju den explosiva potentialen ligger. Jag tror att PROSPECT-studien kommer att påvisa en överlevnadsfördel, vilket kommer att leda till en väldigt betydande uppvärdering av företaget. Det är viktigt att understryka två saker i detta sammanhang. Det första är att Prostvac och CV-301 passar perfekt in i det nya behandlingsparadigm som håller på att ta hela cancersjukvården in i en ny era. Prostvac och CV-301 i kombination med checkpoint-inhibitorer har visat mycket lovande resultat i preliminära studier och den vetenskapliga rationalen är väldigt sund för en synergi mellan dessa båda behandlingsstrategier. Det andra är att marknaden börjar bli ganska trång och konkurrensen är mördande då många bolag har hoppat på tåget efter de fantastiska succéerna med Ipilimumab och nivolumab. Detta medför såklart risker för att Bavarian kan bli omsprunget i racet mot marknaden, men i fallet Prostvac har Bavarian fortfarande föstaplatsen än så länge.

Men detta är inte allt. Bavarian har gjort stora framsteg inom infektionssjukdomar och har två mycket lovande vaccin i MVA-BN Filo och MVA-BN RSV. Jag har svårt att estimera sannolikheten för framgång med Ebola-vaccinet och väljer därför att inte lägga alltför stora förhoppningar i projektet, men samarbetet med Janssen säger ändå en hel del om vilken kompetens företaget besitter inom området. MVA-BN RSV tror jag mycket på, FAS I-data ser väldigt lovande ut och marknaden är precis lagom stor för att ge möjlighet till vädigt fina vinster samtidigt som konkurrensen från de stora hajarna kan hanteras. Kanske läge för Bavarian att försöka utveckla produkten självständigt?

Sammantaget tycker jag värderingen av Bavarian fortsatt är väldigt attraktiv. Jämfört med Genmab är risken givetvis större med tanke på att mycket står och faller med PROSPECT-studien, men även om studien mot förmodan skulle misslyckas kvarstår betydande värden i företaget som i min mening klart motiverar dagens prislapp, särskilt med tanke på att företaget har en kassa som överstiger 1,6 miljarder DKK. Jag ligger alltså kvar i Bavarian och tänker syna Prostvac-studien.

Slutligen har vi Zealand, som jag tycker har misshandlats svårt av aktiemarknaden de senaste åren. Detta beror säkert på det lite mer skakiga finansiella läget i företaget jämfört med Bavarian och Gemab. Den stora styrkan med Zealand är i mina ögon den fina pipelinen med inte mindre än fyra lovande produkter i fas II. Jag tror också att Lixilan kommer att bli en stor tillgång och att Sanofi kommer att göra allt för att ta marknadsandelar och kriga med Novo Nordisks Zultophy. Mitt intryck av ledningen är väldigt positivt, man har gjort smarta strategiska satsningar på marknader utan mördande konkurrens, speciellt med glukagon-analogen som jag tycker verkar vara en väldigt smart kandidat för utveckling i företagets egna regi. Jag tycker precis som du att det ska bli väldigt spännande att se hur det går för Danegaptide, även om jag har valt att inte lägga allt för stora förhoppningar med tanke på att vi inte har några data från människor tidigare.

Ursäkta långt inlägg, ser fram emot fortsatt diskussion om företagen framöver!

MVH Baudolino

2016-01-16 14:04
Kul att se ett inlägg från dig. Grattis till din investering i bavarian om du haft disciplinen att ligga kvar. Jag tror du har rätt i att detta är ett bra tillfälle när alla säljer av i panik, många passar nog på att ta hem en fin vinst från förra året. Lixilan är en av sex produkter Sanofi för fram speciellt i sina presentationer och det är ett fint sällskap att nämnas i, de spår en försäljning på 12-14b euro.

Lixilan är utan tvekan en prioriterad produkt och säkerligen en nyckelprodukt tillsammans med deras nya insulin touejo för att Sanofi ska behålla sin starka position inom diabetes de investerar stort även för efterföljande generation insulin och GLP-1 som kommer till marknaden lagom i tid till att Lixilan är utan patent. Ska bli spännande i sommar och se hur Sanofi prissätter Lixilan och hur snabbt de får över patienter. Sällan jag har en investering där skördetiden ligger så nära i tiden.

Priser har kommit ner rejält funderade att sälja halva innehavet vid USA filing men tänker syna potentialen med hela denna gången, i har flera lotter med oss också. Upplever pipelinen som mycket intressant och den kommer med till ett lågt pris enligt mitt synsätt. Danagaptide är mycket nära fas 2 resultat från 600 patienter men här verkar förväntningarna mycket låga och jag tror många räknar med misslyckande vilket jag även läst i analyser om detta stämmer blir det nog ännu bättre läge att köpa. Tycker Zealand att väldigt lågmälda kring projektet sedan det blev en ny ceo tolkar detta som de håller nere förräntningarna då studiens risk är så hör, dock är även potentialen det. Mycket andra nyheter i år precis som förra. Ser närmast fram emot hur de guidar då det brukar avslöja lite kring milstolparna. Spännande är det också att kika närmare på fas 3 datan för Lixilan tror det kan vara en värdehöjare.

värt att pointera är risken kring en filing för nya diabetes mediciner även när stora spelare är inblandade, Novo och sanofi har ju blivit fördröjda förr, kanske därav det som jag ser det låga aktiepriset.
Zealand Pharma A/S / Dags att tanka mer? / Dags att tanka mer?
2016-01-16 12:11
Borde vara perfekt läge att tanka mer inför massiva uppgångar under 2016 relaterat till lansering av Lixilan i USA.

Sanofi satsar allt på Lixilan, vilket bevisas av nedanstående länk :

http://www.pmlive.com/pharma_news/sanofi_uses_priority_review_voucher_for_diabetes_combo_892281?SQ_DESIGN_NAME

Man spenderar alltså 245 miljoner dollar på att komma ut 4 månader tidigare! Tala om dedikation! Helt ologiskt och irrationellt med de senaste dagarnas nedgångar, men desto bättre läge att fylla på depåerna... Tänk på att Lantus säljer för 8 miljarder dollar årligen, och begrunda Zealands position om man lyckas överföra 10 % av patienterna till Lixilan. Eller 20%.

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -