På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Pris sattning och njurtranplantation

Senaste inlägg
Rubrik Av Publicerat
Slumdog interikan 21-04-01 23:28
Tack för infon Slumdog 21-04-01 22:36
Slumdog interikan 21-04-01 21:58
Hoppas att du har rätt Slumdog 21-04-01 20:50
Re njurbrist interikan 21-04-01 16:59
Njurbrist Slumdog 21-04-01 15:32
Pris sattning och njurtranplantation wintrader 21-04-01 11:00
1/1
2021-04-01 23:28
Det är dock min uppfattning om hur Imlifidase kan minska de problem som finns vid organ allokering, menar inte att det kommer lösa alla problem men att det kommer underlätta några av de problemen som finns.
2021-04-01 22:36
Tack för länken, hade missat den tweeten. 👍🏼
Funderade nyss på om inte någon annan läkare uttalat sig på annat sätt.
2021-04-01 21:58
I ABG intervjun med Dr. Bengt von Zur-Mühlen, delas inte den bilden av vad som förmedlades av läkaren i Healthcare direkt. Jag anser att det finns möjligheter för Imlifidase att möjliggöra fler transplantationer främst genom CIT & KDRI skrev mina tankar om intervjun på Twitter https://twitter.com/Interikan_/status/1362519131082412037

I TLV rapporten beräknas det i olika scenarior att antingen vara kostnadseffektivt eller till en kostnad på 480k (om jag minns rätt) per QALY dialys kostnaden per år försvinner inte om patienterna inte blir transplanterade med hjälp av Imlifidase, vilket det finns en god chans för de som inte är högsensitiserade. Det är även en frågan om "Equity of Access" och scandiatransplants allokeringsregler.
2021-04-01 20:50
Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Jag menar inte att högsensitiserade patienter har en lägre prioritet. Jag är inte insatt i hur prioriteringen ser ut, dock så skulle jag vilja ha mer info om den saken och hoppades att det skulle komma något från NT-rådet. TLV räknade av någon anledning dessutom rätt så lågt i antal behandlingar per år. Om jag förstår rätt så sparar man dock inte mer pengar på att få bort en högsensitiserade patient från dialys jämfört en lågsensitiserad, snarare tvärtom då kostnaden för Idefirix tillkommer. Men utan att vara insatt i prioriteringsordningen så hoppas jag att man prioriterar efter väntetid så som du skriver. Dock så blev man ju lite orolig för motsatsen när man lyssnade på intervjun med överläkaren på Sahlgrenska, Per Lindnér.
Jag kan ju tillägga att jag inte är någon expert på området utan snarare skriver mina tankar i hopp om att någon har bättre info eller förklaringar.
2021-04-01 16:59
"Dock så måste man ha respekt för bristen på njurar och att de inte ens räcker till dem som kan matchas utan hjälp av Idefirix." varför skulle de som inte är sensitiserade prioriteras? i regel är det de som är högsensitiserade som väntat längre på en ny njure.
2021-04-01 15:32
Som Ni är inne på är potentialen enorm. Dock så måste man ha respekt för bristen på njurar och att de inte ens räcker till dem som kan matchas utan hjälp av Idefirix. Dessa patienter kostar väl trots allt lika mycket på dialys som de högsensitiserade? Jag hoppas att jag har fel. Tillstånd för användning av Idefirix vid njurtransplantationer från levande donatorer hade varit en god öppning för hansa. Välviljan från släkt och vänner antar jag hade kunnat boosta antalet utförda transplantaioner på de högsensitiserade.

Hur stort steg är det att få tillstånd att använda Idefirix vid transplantation från levande donatorer?
Hansa Biopharma / Pris sattning och njurtranplantation / Pris sattning och njurtranplantation
2021-04-01 11:00
ville bara saga nagot om pris sattningen. + 3 miljoner per transplantation, patienterna det handlar om i forsta hand. Ar tvugna att genomga dialys 3-4 ggr i veckan. Varje Dialys tillfalle tar runt 4-5 timmar. Kostnaden i Sverige ar ca 1 miljon kronor per ar.  Samtidigt gar 1 av 5 dialys patienter i den hog intensfierade gruppen bort arligen. Mina uppgifter kommer fran KOL intervjun genom ABG for nagra dagar sedan.  
Bifogar en lank fran Q4 rapporten. se sidan 32
https://s24.q4cdn.com/980434894/files/doc_financials/2020/q4/20210203-Q4-2020-Road-Show-Presentation-FINAL.pdf

Imlifidas leder till transplantationer dubbelt >8 års överlevnad

Imlifidase leder till lägre kostnader jämfört med vårdstandard (dialys) y5y 450k-500k USD (imlifidases 300k EUR)

Imlifidas leder till ökningard Livskvalitet > transplantation > 60% återgår till sysselsättning jämfört med 15% för personer i dialys > Bättre för samhället, sjukvården och inte minst patienterna

Redigerades 2021-04-01

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -