Siflar

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Emission Karo Pharma 20-06-12 11:24
Svalt intresse Karo Pharma 20-05-26 16:45
Låg nivå på diskussion Karo Pharma 20-05-12 15:17
Re The Shark Karo Pharma 20-05-11 15:29
Fullvärderat enligt min mening Karo Pharma 20-05-11 11:44
Bra förvärv men fullvärderad aktie Karo Pharma 20-05-08 13:38
Karo Pharma / Värdering Karo Pharma 20-05-07 12:13
1/1
Karo Pharma / Emission / Emission
2020-06-12 11:24 IP: FtVBcj8YE
Nja, inte riktigt. De kan göra 10% riktad emission utan företräde för oss övriga aktieägare. D v s ren utspädning för oss övriga men bolaget får in kapital på ett snabbt och smidigt sätt. När det gäller nyemission med företräde för oss övriga aktieägare så kan den egentligen vara hur stor som helst givet att en extra bolagsstämma säger ja (men det lär ju inte bli något problem). Själv bedömer jag risken för emission som extremt stor, men den lär ju komma i samband med nästa förvärv. Emissionen blir ju givetvis beroende på hur stort förvärv som ska göras. Skuldsättningsgraden är väldigt hög så en emission kommer, om inte ett bud hinner komma före.
Karo Pharma / Stämman / Svalt intresse
2020-05-26 16:45 IP: tOEXyrhzc
... inte så konstigt. Bolaget är ju nu värderat till ca EV/Sales 5. En mer normal (men fortfarande relativt hög) värdering för denna typ av bolag och marginaler borde vara 3,5-4x Sales. Förväntat bud lär ju förklara övervärderingen. Om aktien faller tillbaka ned mot 45kr, då köper jag mer
Karo Pharma / Låg nivå på diskussion / Låg nivå på diskussion
2020-05-12 15:17 IP: LsPDxLdsn
Vilka kloka inlägg från vissa. Är privatperson som köpt på mig för ca 5 mkr och investerat mycket inom området. Gillar bolaget, strategin och dess produkter. Om värderingen går ned så kommer jag att köpa mer, men inte på dessa nivåer
2020-05-11 15:29 IP: LsPDxLdsn
Om Du tror på den försäljningen bör Du nog köpa mer, absolut. Själv tror jag underliggande sales inte rör sig mer än 5% organiskt, + lite extra Corona-effekter detta år i främst Norge och med helårssiffror för Leo på 350 och nya Pevarylförvärvet om 200 så gissar jag att sales just nu taktar på 3,7 mdr. Om EV/Sales är 5x så blir EV 18,5mdr. Börsvärdet blir då 12,9mdr vilket vi har precis idag.
Själv hoppas jag på att värderingen kommer ned på mer rimliga nivåer. Då kommer jag definitivt köpa mer.
Fråga till dig: Tror du förslagen på årsstämman (och om de utnyttjas) kommer att höja eller sänka värderingen?
Karo Pharma / Fullvärderat enligt min mening / Fullvärderat enligt min mening
2020-05-11 11:44 IP: LsPDxLdsn
Är positiv till bolaget och aktien men att ett sista bud skulle komma nu när värderingen är ca 5,0x Sales tror iaf inte jag på. Tror snarare att det blir tryck på aktien nedåt i det korta perspektivet genom kommande beslut på årsstämman (reversering av återköpsprogram & flexibilitet för riktad emission om upp till 10%) och en kombo av nyemission i samband med nästa förvärv. Net debt/EBITDA är väl nu ca 6x och långivarna lär nog inte acceptera högre leverage om bolaget vill göra ytterligare förvärv i närtid
Karo Pharma / Bra förvärv men fullvärderad aktie / Bra förvärv men fullvärderad aktie
2020-05-08 13:38 IP: LsPDxLdsn
Bra förvärv. Nuvarande aktiepris om 57,50kr ger BV 12,8 och EV 18,4. Detta ger (inkl Leo och Pevaryl) en ungefärlig Sales multipel på 5,0x och EBITDA på 15x. Hög värdering och fullvärderat enligt min mening. Inte konstigt m t p förväntad squeez out av EQT och låg free float. Därmed begränsad nedsida men också begränsad uppsida
Karo Pharma / Värdering / Karo Pharma / Värdering
2020-05-07 12:13 IP: 2GAZ6SO+R
Till The Shark och många övriga på detta forum. Ni räknar bort er då ni inte beaktar nettoskulden. Multiplar på Sales och EBITDA beräknas på EV och EV = BV + Nettoskuld. M a o blir BV i ditt räkneexempel egentligen 5 mdr lägre
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Karo Pharma 58,5 0,69% 56,8 2,99%

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -