På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

truevalue

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Brands & Services ValueTree 21-05-01 22:23
Rimligt för mig ValueTree 20-10-12 10:12
C-19 EQL Pharma 20-08-18 18:02
Great minds think alike ValueTree 20-07-21 09:31
Blandat ValueTree 20-04-27 19:28
Diverse ValueTree 20-01-21 21:24
1/1
ValueTree / Brands & Services / Brands & Services
2021-05-01 22:23
Tipsar om att WTG uppdaterat delar av sin hemsida. Under "Om oss" beskriver bolaget de två divisionerna Brands och Services. Ser fram mot att de delger mer om det, internationaliseringen av ALF och Vincent, samt tjänsterna till restaurang och rederier i kommande rapporter.

I ägarlistan har Erik Selin minskat sitt innehav under januari och mars/april och istället är styrelseledamot Marcus Krüger "tillbaka" på topp 10. Sammanlagt äger styrelse och vd knappt fyrtio procent av bolaget. Lägger vi till Patrik Tillman (ordf. Odd Molly och tidigare involverad i Vincent) så har vi åtminstone halva bolaget i kloka händer.

Räknar vi med bolagets egna finansiella mål (10% tillväxt, 10% marginal) landar 2021 strax under fjolårets "överlönsamma" resultat. Personligen kalkylerar jag med något bättre än så, men det absolut viktigaste är att man gör aktiva val i år för att kommande år få igång tillväxten ordentligt. Återstår att se om divisionerna är en del av lösningen.

Äger på lång sikt. Det här är en bolagsresa jag inte vill missa.
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Wonderful Times Group 19 -1,55% 18,5 2,7%
ValueTree / Omvänd vinstvarning / Rimligt för mig
2020-10-12 10:12
Bolaget skriver att omsättningen ökar ca 9% jämfört med motsvarande kvartal i fjol, inte jämfört med Q2 i år. Omsättningen var alltså ca 22 miljoner i tredje kvartalet i år, att jämföra med 15,8 i andra i år.

Vinst per aktie 2019 var ca 2+5+17+45 öre = 0,69 kr.

Vinst per aktie i år har varit 3+12 hittills. Givet informationen i vinstvarningen blir Q3 möjligen ca 39 öre. Tror man på samma resultat i Q4 som i fjol på 45 öre landar vi på 0,99 kr för året.

P/E 15 skulle i så fall motsvara en kurs på 14,85 kr. Tycker man det är dyrt bör man sälja.

Bolaget tog en extra miljon i avskrivning bara nu i Q3. Inte mycket goodwill kvar.

Självklart kan saker gå fel, men uppenbarligen kan det gå väldigt, väldigt rätt också.

Gällande ledning - och framförallt styrelsen - har det hänt mycket i företaget senaste året/åren. Lästipsar om tidigare inlägg i forumet.

Ser fram mot att läsa Q3-rapporten.
Wonderful Times Group 19 -1,55% 13,9 36,69%
EQL Pharma / C-19 / C-19
2020-08-18 18:02
Finland begränsar försäljningen av vissa läkemedel (bland annat paracetamol) så att det ska räcka vid en eventuell andravåg; bunkringsrisk annars enligt myndigheterna.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/08/18/medicinerna-ska-racka-till-alla-forsaljningen-av-vissa-lakemedel-begransas

Får se vad vi får för kommentarer i rapporten kring detta – och snarare då hur man mer allmänt ser på marknaden framgent under Covid-19. Känslan är att EQL både har varit och kommer vara "snabbfotade" för att ta vara på möjligheter under de speciella omständigheterna som råder.
EQL Pharma 35,2 -1,68% 23,8 47,9%
ValueTree / Great minds think alike / Great minds think alike
2020-07-21 09:31
Den som trodde att kopplingarna till Linköping/LiU inte kunde bli starkare hade fel.

Rimligtvis var det Johan Heverius som köpte ca 3,5% av bolaget den 22 maj. Han har åtminstone tagit sig in på ägarlistans topp 10 enligt senaste uppdateringen.

Johan och Kasper grundade bolag ihop för 17 år sedan (Perido) och har flera lönsamma företag tillsammans, bland annat Berkway där även P-H Börjesson är delägare.

Kasper, Ola och Johan har nu 36 procent av bolaget. Om jag inte missminner mig har även Marcus en del. Strax under fyra tiondelar till ”Linköpingsgänget”.

Lägger vi till Odd Molly-Tillman (som fick en del av bolaget genom Vincent när WTG köpte dem 2013) Erik Selin, L-Å, Robert (som köpte mer i vintras) samt Catherine i styrelsen så är det ytterligare 34% av företaget.

Med lite management-ägande och närstående kan vi väl tippa på att åtminstone 75-80% av företagets aktier finns bland ovanstående. Känns trevligt på lite sikt.

Q2
Corona har sänkt försäljningen i butiksnätet. Sommaren verkar dock ha startat okej, enligt senaste uppdateringen. Ullared går nog fint… Svårt att ta igen tappet dock då målgruppen troligtvis köpt sina leksaker och babyprylar på annat håll.

Varorna klarar sig bra på hyllan, så lageruppbyggnad ska inte vara något problem. Har inte heller hört något om krånglande logistikkedja från Kina. Med höst och vinter som den viktigaste perioden på året tycker jag det finns gott om tid att faktiskt ”rädda” 2020 och göra ett bra resultat.

Permitteringarna minskar kostnadsbasen en del och man skriver att företaget haft ett ”hårt kostnadsfokus” under Q2. Förutsatt att en del av de kostnaderna kan försvinna även efter corona, när försäljningen kickar igång, kan det bli riktigt bra.

Det har inte varit någon drömstart för nya styrelsen, men samtidigt kan de inte få ett bättre tillfälle att jobba strategiskt. WTG blev vildvuxet för några år sedan i och med alla förvärv och nu om någon gång ges chans att fokusera verksamheten en gång för alla - och förbereda för de tillväxtsatsningar man tror på 2021 och framåt.

Jag blir inte superförvånad om Vincent hänger löst.

AFV/Börsplus
Affärsvärlden analyserade WTG i början av juni och landade i ett neutralt råd. De räknar 2020 med ett omsättningstapp på 10% och nollresultat.

Tidningen tippar efter i år på 5 procent årlig försäljningstillväxt (mål 10%) och att man 2022 har 8% i marginal (mål 10%). De får sitt huvudscenario till 13 kr/aktie.

I sitt negativa scenario noteras ”rejäl nedsida” (både omsättningstapp och marginalpress), men om bolaget når sina mål är det ”dubblingschans i aktien”, enligt AFV.

Förutsatt att inget nytt händer med corona - att det blir nya ”nedstängningar” - så tror jag på ett bättre resultat än noll i år, även om omsättningen såklart blir tuff/omöjlig att ta igen.

Disclaimer: Stolt aktieägare i Wonderful Times Group.
Wonderful Times Group 19 -1,55% 9,5 100%
ValueTree / Blandat / Blandat
2020-04-27 19:28
Kommentarer och tankar per 27 april.

Ska man skratta eller gråta? Det går verkligen troll i WTG:S utdelningsplaner.

2019 skulle bli första året som utdelningen trillade ut. Då kursade Top Toy precis i slutet av 2018. Nytt försök i år. Då blev en kines sugen på fladdermöss och i ett huj hade vi en ny svart utdelningssvan.

Med det sagt; helt rätt förstås att skippa utdelningen i dessa tider, speciellt då man nyttjat korttidspermittering av drygt dussin anställda.

Den som läser ikapp mitt tidigare inlägg (21 januari) vet att min neutrala hållning till det mesta i livet är mer åt det skeptiska hållet. Så ska även dagens kommentarer tolkas.

De finansiella målen
Tittar vi på de finansiella mål som kommunicerats ser vi att styrelsen har beslutat om både tillväxtambitioner och utdelningsförväntningar:

- Genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på 10%.
- Långsiktig EBITDA-marginal ska uppgå till minst 10%.
- Soliditet på minst 40%.
- Utdelning till aktieägarna ska utgöra 30-40% av vinsten efter skatt.

Jag ska ärligt säga att jag vid första anblicken såg det här som offensivt. Kanske på gränsen till för offensivt.

Men jag har svängt.

Efter en hel del klurande har jag landat i att det känns utmanande men absolut inte omöjligt. Tillväxtambitionerna ska vara klart nåbara givet utdelningsandelen.

Att döma från den första coronakommentaren från bolaget (26 mars) hade man hittat en ny växel i verksamheten. Omsättning var upp 21 procent under januari och februari.

Dock är ju som vi vet talen ganska små i de två första kvartalen, men mer om det senare.

Styrelsens sammansättning
Det här var också en punkt jag berörde i januari och till skillnad från de finansiella målen kommer det här alltid vara mer subjektivt.

Noterbart är i varje fall att styrelsen föreslås bantas till fyra personer, där halva styrkan kommer vara nyvald och där tre fjärdedelar har 1 år eller mindre i erfarenhet av bolagets styrning.

Här kan en skeptiker förstås börja svaja en smula.

Intresseklubben noterar också att det var tre (3) nyval till styrelsen i fjol.

WTG har som tidigare nämnts gått in i sin tredje fas efter ”Problem” —> ”Fixa problem”. Valberedningens förslag vänder verkligen blad och vi kan verkligen skriva WTG 2.0 eller ”Nystart” på det nya kapitlet.

Det råder med andra ord inget tvivel om att Gillesvik-eran (”Fixa problem”) är över och stafettpinnen lämnas vidare till Kasper & Co.

Kasper Ljungkvist föreslås som väntat ta en stol runt bordet, men inte som ordförande, vilket jag trodde. Kanske får han klubban nästa år från kamraten Ola Brageborn, som alltså är den som föreslås bli ordförande.

Catherine Ehrensvärd föreslås behålla sin plats, vilken hon haft sedan 2017.

Marcus Krüger föreslås som ny styrelsemedlem.

Jag tycker det var lite tråkigt att vi inte fick en presentation av Marcus redan i samband med kallelsen till stämman, helt enkelt eftersom att han är som klippt och skuren för uppgiften.

För den som inte känner till Marcus så är han bland annat en av huvudpersonerna bakom Kontorsgiganten, en ledande leverantör av kontorsmaterialprodukter. Företaget har verkligen lyckats med e-handeln och dessutom tagit position inom offentlig verksamhet.

För två år sedan gick Kontorsgiganten ihop med värsta konkurrenten (Kontorsmagasinet) och Marcus blev företagets ordförande.

Marcus ger i min bok ett stort plus till WTG:s framtidsutsikter. Hoppas han är hungrig.

Förutom att halva styrelsen har kopplingar till Linköping ska man kanske också ha med sig att Berkway, ett investeringsbolag som Kasper leder och där bland andra Per H Börjesson och Ulf Geijer sitter i placeringsrådet, äger drygt en femtedel av Kontorsgiganten.

Det är med andra ord ett tajt nätverk som leder WTG in i framtiden.

Förutsatt att valberedningens förslag går igenom kommer ungefär 36 procent av aktierna i WTG innehas av styrelsen. Kanske kan det tillkomma en affär eller två under året som stärker den siffra ytterligare, men jag håller på den gissningen.

En styrelse på ”bara” fyra personer ger såklart utrymme till att komplettera gruppen med ytterligare en eller två personer framgent, till exempel i samband med ett större förvärv eller samgående, om så skulle ske.

Slutkommentar
På det hela taget ser jag väldigt positivt på framtiden. Jag gillar den nya styrelsesammansättningen och tror som sagt att de finansiella målen kommer överträffas, givet att samhälle blir någorlunda ”normalt” efter coronakrisen.

WTG ser mer ut som ett investeringscase än en entreprenörsresa. Ekonomi- och Excel-kunskaperna i styrelsen kan vi knappast klaga på. Det tilltalar mig. Tillväxtmöjligheterna genom egen produktutveckling kommer alltid finnas kvar och kan även tas in på operativ nivå, till och med på kontrakt.

Omsättningen i aktien är närmast obefintlig och investeringshorisonten kan därför inte vara annat än flerårig, med utdelningar längs med vägen (inga fler svarta svanar tack).

2020 är ett svårgissat år, men det viktigaste att notera här och nu är att den helt avgörande perioden för WTG är Q3 och Q4. Mest av allt förstås julhandeln. Chanserna borde vara rimliga att Sverige och Norge öppnats upp en smula tills dess.

Trots coronakrisen känns inte de finansiella målen borträknade för 2020. På ett års sikt kan priset därmed vara ett kap, men gör dina egna antaganden innan eventuell affär.

Avslutningsvis kan den som inte är lika skeptisk som undertecknad underhålla sig med att prognostisera en babyboom á la ”coronakarantän” om sisådär 8-14 månader. Då snackar vi i så fall organisk tillväxt på riktigt…. :-)

Wonderful Times Group 19 -1,55% 9 111,11%
ValueTree / Diverse / Diverse
2020-01-21 21:24
Kommentarer och tankar per 21 januari 2020.

WTG klarar Erik Selins screener
Ägarlistan är uppdaterad och vi kan se att Erik Selin har ökat sitt ägande med omkring 1 miljon kronor sedan mitten av december. Detta räknat utifrån den artikel som Placera publicerade sista oktober (om Selins portfölj), där WTG-innehavet var under hundratusen kronor.

I ägarlistorna som uppdaterades i samband med bytet av huvudägare (Gillesviks försäljning och därmed Matts Kastengrens urträde) fanns Erik Selin inte med på topp 10, där tiondeplatsen ”bara” ägde drygt 1% av kapitalet.

Nu har Erik Selin köpt mer aktier och äger per årsskiftet 3,86% av kapitalet. Aktierna i WTG är förstås en piss i Mississippi för Selin, men på något vis är det ändå en ”kvalitetsstämpel” att bolaget gått igenom hans screener.

Kvalitetsstämpel nr 2
Att ha Armatus (Ola Brageborn och Claes Vallin, ”kända” från Kvalitetsaktiepodden) som större ägare känns även det tryggt ur ett långsiktigt perspektiv. Den som följt podden under fjolåret vet att duon haft ett väldigt bra år och att en del av likviderna hamnat i WTG är förstås förhoppningsfullt.

Det ska dock sägas att det är skillnad på att investera bra och att leda ett bolag bra. Aktieköp och -sälj är en sak, att styra en verksamhet inifrån styrelsen är något annat.

Jag litar fullt ut på Brageborn, har inga skäl att göra det motsatta, men vill ändå göra skillnad på rollerna som ”investerare” och ”styrelseledamot”. Det första behöver han/dem absolut inte bevisa sig inom, medan det andra än så länge är en neutral box i min checklista.

Köpet av aktier från Kastengren skedde till kurs 9 kronor enligt pressinformation vi fick ta del av. En god gissning är att KAP-duon räknade fram den lika konservativt som vanligt, vilket känns väldigt bra.

Styrelsesammansättningen framgent
Ytterligare en sak att notera kring ägande och styrning är hur styrelsen ska formeras i vår. Här hoppas jag valberedningen, som brukligt bestått av de största ägarna, ger tydlig information så fort man har intentioner och idéer.

Även om ordförande egentligen inte har mer än en stark informell roll i de flesta demokratiska styrelser så sitter ju nu Kastengren som en ”lame dock”, vilket lär förändras. Något annat än att föreslå Kasper Ljungkvist som ny ordförande skulle kännas konstigt, vilket innebär att WTG får ännu mer Spiltan-prägel.

Mycket går att säga om Matts - en trevlig prick med ett vackert kontor på Norr Mälarstrand och som gjort bra saker för WTG genom Gillesviks bidrag i blåsten - men med Kasper vid rodret skulle rörelsen kännas betydligt mer ”småländsk” (eller ska vi kanske säga ”östgötskt”). Om/när Kasper blir ordförande kan styrelsen ersätta Matts med en ordinarie ledamot, ett ypperligt tillfälle att stärka kompetenscirkeln omkring företaget.

Det är lätt att bli upphaussad av ägarlistan och den potentiella styrelsen, och jag hoppas ovan nämnda herrar hanterar WTG på samma sätt som sina andra uppdrag/äganden. Att styra en produkt- och lagerdriven nöjeskoncern är dock något annat än att vända värdepapper. Övriga i styrelse - och förstås ledning - bär ett stort ansvar för den operativa utvecklingen. Ekonomi- och aktiekunskapen är jag mer än trygg med.

Utdelning vs Tillväxt
Strategiskt sett har WTG två huvudspår; den ena är att man går i riktningen som presenterades för drygt ett år sedan (innan Top Toy konkursade) och börjar ge utdelning till ägarna. Sannolikt väntar man då till 2021 (dvs. ger utdelning för 2020), förutsatt att man får upp försäljningen ytterligare under detta år.

Ekonomin är stabil, med avskrivningarna skulle jag till och med säga bra, men något säger mig att man vill gå sakta fram om man väljer det här alternativet. En liten utdelning mer av symbolisk karaktär med ”höjningspotential” från start. Kanske finns en idé om att bygga en lekfull "aristokrat" på sikt.

Ett inriktningsbeslut om utdelning skulle definitivt kunna hintas om i kommande rapporter för att informera oss andra ägare och förbereda marknaden.

Det andra alternativet är att gå mot tillväxt. WTG har efter mycket slit en bra ekonomi och kommande år skulle kunna vara starten på att forma ”Ett nytt WTG”.

Förvärv ser jag absolut inte som otänkbart, vilket i så fall kan ske inom de tre huvudområdena, genom addering av ytterligare område och/eller genom geografiskt expansion i befintliga områden. Som i allt annat så vet styrelsen bäst, men får jag gissa är det kittlande att samla på sig fler starka varumärken inom befintliga ben. Allra helst genom egen utveckling för att ta fram produkter med god marginal.

Ser vi hur andra retailproduktbranscher, som till exempel kläder, utvecklats på senare år verkar starka varumärken klara sig bra. Men då krävs allt från bra idéer, kvalitativa produkter och inte minst kreativ och långsiktig marknadsföring. Barn- och familjesegmentet är crowded.

Ett tredje alternativ skulle vara en kombination, men riktigt så bra tror jag (tyvärr) inte det går (ännu). 2019 var inte ett toppenår, långt ifrån. Personligen skulle jag därför inte vara helt bekväm i kombon just nu då det skulle innebära två ”osäkra” faktorer (utdelningsförväntningar och tillväxtambitioner) till ett i mitt tycke ”rent” case (om man "bara" väljer en av vägarna).

Jag vet inte vilket alternativ som ligger närmast, men jag kan inte tänka annat än att de personer som finns högt upp i ägarlistan vet att WTG inte är någon finansiell placering, utan ett delägarskap på väldigt lång sikt.

Handeln är tunn och ”floaten” blir allt mindre ju fler långsiktiga som investerar. Liknelsen till onoterad verksamhet kommer jag tillbaka till inom kort.

Vill man ha avkastning på WTG måste det (förr eller senare) bli genom utdelning, men visst vore det roligt om ”vi” samtidigt bygger "Nordens största familjekoncern" på ett par decenniers sikt, det säger jag inte emot… Visioner är viktigt.

Försäljningen Q4 (lager/distribution)
En mer aktuell kommentar blir en blick i backspegeln. November och december är bolagets viktigaste månader. December för julen och november med Black Friday.

Jag följer löpande försäljningslistorna där bolagets produkter finns (till exempel sajterna som sålt ALF-spel samt några av de största barnprodukterna) och jag gjorde i december en upptäckt som kan tolkas både positivt och negativt.

Den positiva tolkningen är att många av bolagets produkter sålde slut under perioden. Ju närmare julveckorna vi kom, desto färre produkter fanns kvar. En hel del WTG-varor var helt slutsålda hos flertalet (5 st) av e-handlarna (veckor innan jul).

Den negativa tolkningen är att bolaget haft problem med leverans och distribution, alternativt lagerbekymmer. Jag hoppas, hoppas, hoppas att de hade kommunicerat detta till oss aktieägare om så var fallet, men jag tar det inte för givet.

WTG är ett litet företag och jag tycker inte man ska lägga onödiga resurser på att prata till aktiemarknaden allt för ofta. Somliga anser säkert att ett månadsbrev vore bra, men jag ser hellre ett utförligare vd-ord eller ordförandebrev i kvartalsrapporterna. Bolaget är ur mitt perspektiv ”onoterat” i den bemärkelsen, men med möjlighet till handel.

Skulle det dock vara så att det händer bolaget något som direkt är resultatpåverkan av substantiell grad förutsätter jag att företaget kommunicerar det med kort varsel. Man har ett Cision-konto och ska inte vara rädda för att använda det.

Noteras ska att jag per natur är en ganska skeptisk person. Jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på när det gäller de slutsålda (?) varorna. Rimligtvis får vi en mening kring detta i nästa rapports vd-ord.

Höja lägstanivån
WTG är som sagt ett litet företag, det ska man ha med sig. Men man ska fortfarande vara professionella. Ledningen har genomgått några "svåra år" och med få personer på lönelistorna gör många av dem olika saker.

Ett par åtgärder skulle kunna snygga till intrycket. Och för att prata klarspråk så skiter jag i vad aktiemarknaden tycker (den kommer visa/hitta värdet förr eller senare i alla fall), utan snarare vad handelspartners, leverantörer, kunder och konsumenter får för bild av WTG och dess varumärken.

Jag tänker främst på kommunikationen.

Hemsidan för koncernbolaget har förstås väldigt lite trafik, men det är ändå frustrerande att den varit bristfällig så länge; brutna länkar och trasiga inbäddningar må vara detaljer, men det stärker knappast intrycket av ett ”kvalitetsbolag”.

Samma sak med vissa konton i sociala medier (där man uppenbarligen har en utmärkt person som sköter @alfspel väldigt bra, men där andra varumärken laggat betänkligt). PR-mässigt finns flera delar där konkurrenterna helt enkelt är mycket bättre; allt från att pitcha spelen till olika tester till att framhålla hållbarhet inom leksaker och babyprodukter.

Paketera gärna nyheter och köpargument till e-handlarna så de kan pusha WTG:s produkter istället för konkurrenternas. E-handlarna hinner inte och behöver hjälp - och tar tacksamt emot all form av marknadsföringsunderlag, är mina erfarenheter. Jämför hur livsmedelsföretag, läskeblasker och godistillverkare pitchar in sig till matbutikerna för att få bra placeringar i butik under olika kampanjveckor.

Styrelsepresentationen på hemsidan kanske hinner uppdateras efter nästa årsstämma, det hade ju sett snyggt ut. Det känns inte bra att ingen, varken operativt eller i styrelsen, tänkt på en sådan sak under snart ett år. Och återigen, det här är knappast saker som gör skillnad på sista raden, men det bidrar till helhetsintrycket och branding/kultur (internt och externt).

Det var lite om allt.
Ber om ursäkt på förhand om det blev onödigt negativt på slutet och om jag trampat någon på tårna. Att så många namnstarka personer finns i ägarlistan tyder på att ledning och personal gjort ett bra jobb, det är ett fantastiskt kvitto. Ett par långt hängande frukter bara så ser det ännu bättre ut.

Nu laddar vi för leksaksmässan i Nürnberg nästa vecka. Kanske har vi WTG där om ett par-tre år, det vore något!

Wonderful Times Group 19 -1,55% 8,7 118,39%

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -