DeVaLaSåSå

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
korvspad Biofrigas 20-09-27 16:21
jajajaja Sdiptech 20-07-22 17:14
Sdiptech 20-06-05 17:26
Återhämtningen Insplorion 20-06-05 16:51
nedgången Ovzon 20-04-28 20:52
big a** value investor Diamyd Medical AB 19-12-20 22:18
200 i IQ-bolag Sdiptech 19-10-30 21:50
1/1
Biofrigas / korvspad / korvspad
2020-09-27 16:21 IP: H7pAeKxrs
Vad finns det för anledning för jord/lantbruksägare att inte investera i en CryoSep-anläggning? Enligt bolaget själva är anläggningen återbetald efter 4-6 år, vilket lite grovt motsvarar en vinstmarginal på c:a 25% respektive 17%. Det vore ett fint komplement för en industri som vanligtvis har en vinstmarginal på 2-4% med EUs jordbruksstöd inräknat.

Jag gillar förvisso att VD/ledningen inte överdriven försäljningsprognosen utan har respekt för att bygga upp kunder/relationer/försäljning/leverantörs-/distributionsled/etcetera tar tid. Det är förtroende ingivande.
Sdiptech / jajajaja / jajajaja
2020-07-22 17:14 IP: CebK7tR9w
Lyssna upp nu småkukar! Hade ni kunnat iaktta mig i verkliga livet hade ni sett att jag skinner med samma lyster som Alciblades!

Rapporten var väldigt bra. Organiskt förlorade de endast c:a 2 % av nettoomsättningen pga corona. Det är betydligt mindre påverkan än många medicinteknikbolag och IT i samma storlek som har absurda värderingar pga sin konjunkturstabilitet. Jag trodde att de skulle prestera sämre i det avseende, givet sdiptech stora exponeringen mot UK.

Rörelsemarginalen och EBITA är upptrissad av de statliga subventionerna men ökar även om man bortser ifrån dessa.

Uppenbart är värderingen mer ansträngd nu än när de var värderade till 1/3 för några månader sedan men i det långa loppet är det fortfarande en bra investering, oavsett om det är 2, 5 eller 10 år ni siktar på. Det är en optimal byrålådaaktie.
2020-06-05 17:26 IP: 4M8HYGrZW
Ja, definitivt ett solkart case enligt mig. Jag har köpt aktien i två omgångar först om ca 40 och senare i dippen på ca 70. Ångrar alltid att jag inte köpte mer.
Aktier är fortfarande köpvärd i det långa loppet på ca 100-110. Även om jag tror att sdiptech - likt alla andra bolag - kommer ta en smäll i Q2.
Insplorion / Återhämtningen / Återhämtningen
2020-06-05 16:51 IP: 4M8HYGrZW
Finns det någon anledning att aktien har återhämtat sig de senaste veckan/veckorna?
Ovzon / nedgången / nedgången
2020-04-28 20:52 IP: 4M8HYGrZW
Varför dök såpass mycket aktien idag? Var det enkom av nedan?
"Baserat på nuvarande orderbok och svårigheten att just nu göra nya affärer kommer omsättning
och lönsamhet kortsiktigt att bli svagare."

Tidigare har de kommunicerat att de har en större efterfrågan än kapacitet, dessutom är väl den kortsiktiga omsättningen ganska ointressant för ovzon?
Diamyd Medical AB / big a** value investor / big a** value investor
2019-12-20 22:18 IP: xquOlV6Ms
Som typ 1 diabetiker (från 2 års ålder) tycker att jag HbA1c (långtidsblodsockret) förbättringar har gått under radarn. Detta är det enskilt viktigaste måttet för en diabetiker. Det tas inför varje sjuksyster-/läkarbesök och är nästintill alltid centrum för diskussion/uppföljning.

Trots att diverse hjälpmedel finns är det oerhört svårt att "micromanage" diabetes. Kontinuerliga glukosmätare mäter endast (?) i fettet vilket visar en något fördröjd effekt. Korttidsverkande insulin är ändå kvar i kroppen ett par timmar och kan enkelt skapa en jojo-effekter.

Om Diamyd endast skulle hjälpa med hantering av diabetes på "låga" till "normala" blodsockernivåer är det guld och gröna skogar värt!
Sdiptech / 200 i IQ-bolag / 200 i IQ-bolag
2019-10-30 21:50 IP: xquOlV6Ms
Vem hade inte velat köpa Lagercrantz, Addtech eller Indutrade för tio år sedan? Sdiptech är nog det närmaste vi kommer till det.
Klockren rapport, förövrigt! Deras mest lönsamma affärsområden växer organiskt starkt, det minst lönsamma affärsområdet väljer att avveckla mindre lönsamma kunder och därav den minskade tillväxten. Bra beslut. Organiska tillväxten är, enligt min mening, ett facit hur väl och bra förvärvsmaskineriet fungerar.

Kassaflödet förbättrades markant - som var en nagel i ögat - och utifrån vad jag kan utläsa i rapporten verkar det inte vara drivet av IFRS 16, som för många andra bolag. Bra!
Skuldsättningen, oavsett hur man mäter den, är högre än i ovan nämnda bolag men samtidigt är den förvärvade tillväxten i Sdiptech så pass mycket högre.

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -