På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

R Lagus

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Jag tänker att BE Group 21-10-22 09:38
Freemelt enters German market with subsidiary and AM centre Freemelt Holding 21-10-21 09:11
Sarsys-Asft får tre nya order - värde 1,1 miljoner Scandinavian Airport 21-10-19 08:55
Nya orders - 2,8M ordervärde Scandinavian Airport 21-10-18 08:46
Kan inte låta bli att återkomma Nischer Properties 21-09-10 10:12
Så svårt att säga DexTech Medical 21-08-31 10:46
Superbt Nischer Properties 21-08-30 16:36
Ännu på ägarförteckning Nischer Properties 21-08-30 13:38
Tack Nischer Properties 21-08-30 13:30
Kan någon som är mera insatt förklara Nischer Properties 21-08-30 11:35
NYA ORDERS TILL TJECKIEN, NORGE OCH FRANKRIKE Scandinavian Airport 21-08-30 08:57
Försvarssidan har inga fler frågor, herr ordförande DexTech Medical 21-08-24 18:37
PM DexTech Medical 21-08-24 17:35
2cureX receives important ISO 13485:2016 certification 2cureX 21-07-19 08:44
Carnegie TP 49 sek Permascand 21-07-14 10:08
1/15 »
BE Group / Jag tänker att / Jag tänker att
2021-10-22 09:38
det är placerare som bettat på stark rapport och stark kursutveckling. Nu fick vi en stark rapport men kursuppgången uteblev initialt. Alltså säljer man av och drar vidare till nästa case? För annars är det ju märkligt att sälja ner aktien efter gårdagens rapport och till rådande värdering...allt annat lika. Så jag hoppas att det börjar tugga iväg norrut bara några tradingkonton är klara.
Det är ju inte svårt att räkna hem en kurs 100 sek högre med dessa vinstnivåer och TROTS att man använder modesta p/e-tal i sina kalkyler!
Scandinavian Airport / Sarsys-Asft får tre nya order - värde 1,1 miljoner / Sarsys-Asft får tre nya order - värde 1,1 miljoner
2021-10-19 08:55
Friktionsmätningsbolaget Sarsys-Asft fortsätter att presentera order. Nu har företaget fått två ryska och en svensk order. Värdet är 1,1 miljoner kronor.

Beställningarna kommer från lkovo International Airport, Sankt Petersburg, Ryssland, Ufa International Airport Bashkortostan, Ryssland och Stockholm Skavsta Flygplats, Norrköping. Samtliga leveranser sker i det fjärde kvartalet.

"Att få två orders från Ryssland samtidigt, efter en lång periods tystnad, är mycket glädjande. Ryssland är en stor marknad med många flygplatser. Sarsys-Asft är ett av få västerländska företag som har certifiering enligt ryska myndighetskrav. Dagens beställningar ser vi som ett tydligt tecken på att inte bara det ryska flyget utan även det globala flyget har kommit in i en stark återhämtnings fas", skriver vd Fredrik Graflind i rapporten.
Scandinavian Airport / Nya orders - 2,8M ordervärde / Nya orders - 2,8M ordervärde
2021-10-18 08:46
SARS har erhållit tre nya orders till ett värde om cirka 2,8 Mkr
från Hemavan/Tärnaby Flygplats, Småland Växjö Flygplats och Visby Flygplats.

Ordern till Visby Flygplats omfattar 2 ASFT Volvo Friction Testers. Leverans kommer att ske Q2 2022.
Ordern till Hemavan/Tärnaby omfattar 1 SNAp 2.0. Leverans kommer att ske under Q4 2021.
Ordern till Småland Växjö omfattar 1 SNAp 2.0. Leverans kommer att ske under Q4 2021.

"Två kommunala flygplatser väljer oss som samarbetsparter för sin implementering av GRF, det nya banrapporteringskraven från den internationella
luftfartsorganisationen, ICAO.
Visby Flygplats är ännu en Swedavia flygplats som uppgraderar sitt friktionssystem till vår senaste version av friktionsmätare

Sammantaget är det mycket glädjande att orderflödet börjar närma sig en normal nivå".
Nischer Properties / Kan inte låta bli att återkomma / Kan inte låta bli att återkomma
2021-09-10 10:12
till hur kan aktien fortsatt säljas till snart 50% under substansvärdet? Det finns ju inte ett enda annat fastighetsbolag som handlar på sådana nivåer. Hufvudstaden ligger väl på -22% av förekommen anledning...(Pandox -16%)! Däremot finns det gott om exempel på där värderingen är mera än 100%.
Såå...antingen är detta ett riktigt bra köpläge eftersom marknaden inte hittat hit alternativ inte förstår bolaget eller så är jag för dum i skallen för att fatta själv? Är det t.ex. något misstroende mot huvudägarna?
Btw...det spekulerades om vem SHB säljaren var för några veckor sedan. Trodde 55k aktier kvar och efter det har SHB sålt 50k aktier..
DexTech Medical / How low can we go? / Så svårt att säga
2021-08-31 10:46
Som lekman är det ju svårt att inte ryckas med vad gäller potentialen för ODX nu även på breddade indikationsområden. Samtidigt...kursgrafen är ju allt annat än uppmuntrande. Bevisligen är det ju så att de sitter/har suttit i förhandlingar men inte fått betalt vad de själva anser plattformen vara värd nu även med avseende på MM. Jag kan ju ärligt säga att DEX är min i särklass sämsta investering sedan jag började med detta på heltid 2018. Jag väljer dock att se glaset som halvfullt och tro på att herrarna så småningom ror detta i hamn och tecknar ett bra licensavtal alternativt någon tröttnar och lägger ett tillräckligt bra bud på hela bolaget som alla kan acceptera. Alternativ tolkning att nu är dumstruten så nertryckt på skallen så jag väljer att följa med båten ner till botten...haha!
2021-08-30 16:36
tack! Jag ser ju nu att de siffror jag kollade på var från årsskiftet, suck! Då borde det vara slut snart då...!
Nischer Properties / Ännu på ägarförteckning / Ännu på ägarförteckning
2021-08-30 13:38
Det är väl knappast någon av huvudägarna? Man ser ju på hemsidan att Davis Aspehult är 5e största ägaren med 1 092k aktier och som 6e kommer Nordnet pension med 880k. Det finns m.a.o. inte många ägare som sitter på den sizen som SHB har tryckt ut redan (om det är en aktör men det torde vara mest troligt?).
Så är det en bra gissning att det snart börjar ta slut med det säljflödet?
2021-08-30 13:30
ser nu SHB försäljningen på broker stats. Har vi några funderingar om vem och hur mycket som kan vara kvar? Är det någon som har kolla på förändringar i ägartabellen? Jag kan försöka kolla själv men har inte tillgång till holdings.
Nischer Properties / Kan någon som är mera insatt förklara / Kan någon som är mera insatt förklara
2021-08-30 11:35
varför säljer man aktier på 6,66 när substanvärdet är 12,75?? Är det något som jag inte klarar av att analysera i detta bolag?
Scandinavian Airport / NYA ORDERS TILL TJECKIEN, NORGE OCH FRANKRIKE / NYA ORDERS TILL TJECKIEN, NORGE OCH FRANKRIKE
2021-08-30 08:57
SARSYS-ASFT har erhållit tre nya orders till ett värde om cirka 750 000 kr
från Czech Technical University, Prague Tjeckiska Republiken, Visafo A/S, Bergen Norge och Rennes Metropole Stad, Rennes Frankrike.

Ordern till Czech Technical University, omfattar 1 st. T2Go portabel friktionsmätare. Leverans kommer att ske under Q3 2021.

Ordern till Visafo A/S omfattar 1 st. T2Go portabel friktionsmätare. Leverans kommer att ske under Q3 2021.

Ordern till Rennes Meteropole Stad omfattar 1 st. T2Go portabel friktionsmätare. Leverans kommer att sker under Q3 2021.

"Det är mycket tillfredställande att kunna presentera tre affärer för vår minsta friktionsmätare, T2Go. Användningsområdet för kunderna är olika och därmed
också utrustningarnas konfiguration.

Czech Technical University ska använda sin T2Go till olika forskningsprojekt kring friktion på gång- och cykelväg.

Visafo, som är en av Norges största leverantörer av vägmarkeringsfärg, ska använda sin utrustning för att kontrollera och verifiera att deras produkter möter
kraven för friktion.

Den tredje kunden Rennes stad, i Frankrike, ska använda sin T2Go till att mäta friktionen på stadens tågräls. Räls är ett applikationsområde vi arbetat på en
längre tid då det finns ett behov för operatörerna att kartlägga greppet på rälsen.

Detta marknadssegment är intressant för oss då det finns många mil räls i världen. Ordern till Rennes är därmed lite extra glädjande och blir en viktig referens
för den internationella tåg- och rälsmarknaden".
DexTech Medical / Licens / Försvarssidan har inga fler frågor, herr ordförande
2021-08-24 18:37
Jag kan inte argumentera emot då jag inte har den bakgrunden. Det verkar ju onekligen som de suttit i förhandlingar men bevisligen inte erbjudits tillräckligt bra betalt då? Några ägare (Anders bl.a.) blockerar väl möjligheterna att någon licenstagare tröttnar och lägger ett bud på hela bolaget? Börsvärdet nu är väl nere i dryga 400m sek.
Du har ju sågat deras verksamhet och fas II studie ganska rejält tidigare så jag ser det som förtröstansfullt att du i alla fall börjat säga att du anser plattformen kunna ha ett värde.
2021-08-24 17:35
DexTech meddelar att OsteoDex (ODX) pre-kliniska resultat avseende effekt på multipelt myelom (MM) är så övertygande att bolaget nu börjar planering av en
klinisk "proof of concept studie"(kort studie med begränsat antal patienter).  MM är en form av blodcancer utgående från plasmaceller i benmärgen som bland
annat medför nedbrytning av skelettet i likhet med skelettmetastaser vid prostatacancer (CRPC). MM är en obotlig cancersjukdom där ett antal olika läkemedel
används för att bromsa förloppet. Patienterna blir så småningom resistenta mot befintliga läkemedel som ofta har svåra biverkningar.

ODX unika verkningsmekanism, tillsammans med mycket lindriga biverkningar, gör preparatet till en stark kandidat för behandling även av MM. Bolaget anser att,
med hänsyn till MMs marknadsstorlek samt ODX tydliga potential mot sjukdomen, är det av högsta prioritet att inhämta kompletterande kliniska data.

Den globala marknadsstorleken för MM var 2018 USD 19.5 miljarder och väntas växa till USD 31 miljarder 2026
(https://www.fortunebusinessinsights.com/multiple-myeloma-market-102693).

Trots att bolagets huvudspår är ODX- CRPC, kommer kompletterade positiva ODX-MM-resultat stärka möjligheterna till ett fördelaktigt licensavtal. Bolaget kommer
inte att ingå ett licensavtal som inte speglar ODX sanna värde. Genom att visa ODX potential även mot MM, kan ODX sanna värde uppskattas och leda till ett
fördelaktigt licensavtal. Finansieringen av studien kommer att ske genom en riktad nyemission.

"- Med nuvarande ODX data på myelom vore det fel att inte gå vidare med kliniska försök. Jag menar att ODX har potential att vara bättre än befintliga
myelom-preparat och att positiva kliniska resultat tillsammans med våra CRPC resultat kommer att verifiera ODX stora potential som cancerläkemedel, säger vd
Anders R Holmberg".
2cureX / 2cureX receives important ISO 13485:2016 certification / 2cureX receives important ISO 13485:2016 certification
2021-07-19 08:44
2cureX has been certified for ISO 13485:2016 compliance - an important milestone in the company"s effort to bring 3D-microtumors to routine clinical practice,
both from a regulatory and from a commercial perspective.

In line with our strategy of becoming a full-fledged In Vitro Diagnostics (IVD) company 2cureX is happy to announce that we have been certified for ISO
13485:2016 compliance. Certification was issued by Bureau Veritas Certification Denmark A/S, a certification company accredited by DANAK.

ISO 13485:2016 is the latest version of the standard for design, production, installation and servicing of Medical Devices and related services. For a Medical
Device (including an In Vitro Diagnostic device) to be CE-marked, the manufacturer must prove that its Quality Management System fulfils a series of
requirements. ISO 13485:2016 ensures compliance with those requirements and has therefore become the standard choice for all relevant players in the industry.

"This is a very important step for us", said Ole Thastrup, CSO of 2cureX. "Being certified for ISO 13485:2016 shows the high degree of maturity we have achieved
when it comes to our product design, development and manufacturing activities. It is also an important milestone in our path towards having products and
services that are compliant with the upcoming EU Regulation 2017/746, known as IVD-R".

"We are very proud of this achievement", stated Fernando Andreu, CEO of the company. "This has been an all-company effort that required true cross-functional
teamwork and it sets us apart from other companies and institutions in the field of Functional Precision Oncology. In our effort to make patient-derived 3D
microtumors part of routine clinical practice, quality and regulatory compliance is the only way to go. Furthermore, most hospitals require their suppliers to
have a certified QMS, so we see this certification as a must in our commercialization efforts".
Permascand / Carnegie TP 49 sek / Carnegie TP 49 sek
2021-07-14 10:08
Carnegie inleder bevakning av Permascand, som är en tillverkare av elektrokemiska lösningar, med köprekommendation och riktkursen 49 kronor.

Det framgår av ett morgonbrev från banken.

"Om Permascand levererar i linje med våra estimat (samt egna mål), tror vi att en omvärdering i riktning mot andra nordiska högkvalitativa industribolag är motiverad. Det i sin tur skulle kunna innebära en värdering om över 100 kronor per aktie", skriver Carnegie.

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -