På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Erik2

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Hej Prutte Telia 21-07-29 08:04
Börsrekyl ?!? Telia 21-07-29 06:54
Volvos framtid Volvo 21-07-25 14:05
Mornings Hydda m.fl. Volvo 21-07-21 08:06
Dumheter Ravennor, Volvo 21-07-20 09:58
Säger upp prenumerationen Volvo 21-07-20 08:50
Bra efter omständigheterna Volvo 21-07-20 07:53
Hej Grillspett Volvo 21-07-19 07:42
Resultatet viktigast Volvo 21-07-19 07:05
Spänningen stiger Volvo 21-07-18 13:08
Bra Volvo 21-07-09 10:42
Intressant artikel i Di.se Volvo 21-07-08 11:14
Blir bra det här….. Volvo 21-07-07 09:23
Ring o fråga Nordea Volvo 21-07-06 15:34
Utdelningen redan på kontot Volvo 21-07-06 06:39
1/36 »
2021-07-29 08:04
Vi är nog i stort överens,verkar det som.
Tror vi får vänta till Q3 rapporterna innan vi kan se en starkare börs,fram till dess är det som nu ungefär.
Sen kommer det bli betydligt viktigare att välja bolag,efter hur man själv vill ha det.
Jag som 65+ vill ha en hög direktavkastning för att förgylla min tillvaro,kursuppgångar är bra men mera för mina arvingar.
Men visst kan jag byta aktie om mina nuvarande går upp 50% på ett halvår.

Fast jag trodde du menade större nedgång än 5% när du talar om rekyl,5% kan ju kursen svänga på ett par dagar hela tiden…..

Själv är jag tung i Volvo och där har vi inte sett några större uppgångar i år,däremot ca 12% i direktavkastning för den som köpte på ca 200:- vid årsskiftet.

Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Telia Company 3,71 -0,15% 3,74 -0,8%
2021-07-29 06:54
Mornings Prutte,
Jag har inga Teliaaktier men frågar ändå eftersom du tydligen har väldigt många.

Om det blir ”en börsrekyl som inleds inom en vecka”, vad tror du det kommer innebära för Telias kurs följande veckor?
Hur mycket kommer kursen sjunka för Telia tror du. Du har ju skrivit att din riktkurs är 36-41:-,men vid en börsrekyl är det väl troligen så att Telia också går ner en hel del från gårdagens 38:-.
Det vill säga under din lägsta riktkurs på 36:-………….

Vi har hört om denna börsrekyl,sättning,sen tidigt i våras
Att den skulle komma under sommaren.
Hittills har den inte kommit,vi får se om den gör det nästa vecka,jag är skeptisk och tror tvärtom att hösten och vintern blir bra för samhällsekonomin och börsen.
Det sitter stora aktörer likvida och väntar på en rekyl,kommer den inte snart så lär de nog börja gå in i välmående och ej övervärderade företag ,det talar för att möjligheten till en stark börsuppgång blir större o större för varje dag som går.
Gäller även för de tiotusentals småsparare som också hoppats kunna köpa in billigt vid en börsrekyl,snart lär även de börja köpa för att inte missa möjligheterna till vinster på börsen,både kursuppgångar och utdelningar.
Vi får se,snart är det kräftpremiär………….
Telia Company 3,71 -0,15% 3,74 -0,8%
Volvo / Volvos framtid / Volvos framtid
2021-07-25 14:05
Kul att läsa era inlägg,blir så inspirerad att jag vill delta i diskussionen trots sommarlov.

Den 2/6 skrev Patrik Höiseth i di.se om Volvo och intervjuade Nordeas Fonders investeringschef Johan Hernander som sa bl.a.
”Sveriges största industribolag Volvo borde ha ett börsvärde på 680-725 miljarder ”.
”Volvo har gått från klarhet till klarhet de senaste åren. Tittar man bara på vad bolaget STÅR I DAG så borde aktien stå 50-60 % högre”.

Positiva fundamenta;
1) rörelsemarginalerna har ökat kraftigt för Volvo de senaste åren.
2) kassaflödet är stabilare nu.
3) likaså är vinsterna stabilare.

Tidigare hade Volvo stora skillnader i kassaflödet,marginalerna och vinsterna p.g.a. den cykliska efterfrågan.
” Men Volvo har visat att bolagets förmåga att hantera den är bättre än på många,många år. Därför förtjänar Volvo en lägre riskpremie än man har i dag” säger John Hernander.
”Volvo är kraftigt felprisat ” konstaterar Hernander och borde värderas upp.

”Det som talar ytterligare för aktien är Volvos urstarka balansräkning ” fortsätter Hernander.

” Eftter extrautdelningen( på 9:50) har Volvo en nettokassa på 25:-/ aktie. Den kommer inte behövas för att klara övergången till alternativa drivmedel som marknaden oroat sig för och därför finns goda möjligheter att aktieägarna får en stor del av kassan utskiftat till sig ” .
9% i direktavkastning 2021-2023 nämns även av SEBs analytiker.

En möjlig startpunkt för en successiv omvärdering av Volvos aktie kan starta redan på Volvos kapitalmarknadsdag 11/11 2021 skriver artikeln som avslutning.

PS, ett börsvärde på 680-725 miljarder innebär en kurs på ca 350:-/ aktie och det är baserat på hur Volvo går i dag………
Ökar Volvo sin vinst framöver gäller ännu högre kurser……….

Redigerades 2021-07-25
Volvo B 202,4 -0,71% 209 -3,16%
Volvo / SEB & Nordea upprepar köp / Mornings Hydda m.fl.
2021-07-21 08:06
Tilläggas kan att SEB och Nordea har riktkurser på 250:- respektive 245:- efter sänkningen som var en femma hos båda två.
Själv är jag nöjd över att jag lyckades köpa in lite fler aktier betydligt billigare än storbankernas uppfattning vad aktien ska kosta .
Rapporten var klart godkänd och bra utifrån omständigheterna,även prognoserna för andra halvåret var lugnande och indikerar att andra halvåret bör bli ännu bättre än första halvåret( som ändå gav ett resultat på 21,5 miljarder ).
En mycket hög utdelning även nästa år betraktar jag som given.

När ”marknaden” tar till sig fundamenta lär aktiekursen gå upp,det tar jag också för givet.

Själv tar jag nu sommarlov från börsen och Avanzaforum,vi ses till hösten 😁🤠😎
Redigerades 2021-07-21
Volvo B 202,4 -0,71% 196,62 2,94%
Volvo / Säger upp prenumerationen / Dumheter Ravennor,
2021-07-20 09:58
Det handlar inte om rapporten var bra eller mindre bra utan hur di.se presenterar ekonominyheter.

En ekonomijournalist ska förhålla sig neutral till rapporten när den presenteras,sen kan man skriva en artikel som försöker analysera den och konsekvenserna.

Men när man ska redogöra för en rapport så ska redogörelsen vara objektiv,inte använda sig av rubriker och ingresser vars främsta syfte verkar vara att påverka läsarnas uppfattning.

Som en journalist sa till mig för 40 år sedan,
Min uppgift är att redogöra för sakfrågorna,sen får ledarsidan och kultursidan komma med kommentarer. Så är det inte längre hos många journalister,de tror o tycker att deras uppgift är att påverka läsarna,inte att sakligt informera dem.

Volvo B 202,4 -0,71% 193,64 4,52%
Volvo / Säger upp prenumerationen / Säger upp prenumerationen
2021-07-20 08:50
När jag jämför Avanzas rapportering av Volvos kvartalsrapport ( se telegram kl.08.27) med Dagens Industris rapportering blir jag bara så trött på dessa s.k. journalister på di.se.

Men nu får det vara nog,jag avslutar min prenumeration på Dagens Industri.

Om jag behöver läsa någon artikel i fortsättningen så går jag ner till biblioteket och läser tidningen gratis där.
Redigerades 2021-07-20
Volvo B 202,4 -0,71% 201,65 0,37%
Volvo / Bra efter omständigheterna / Bra efter omständigheterna
2021-07-20 07:53
Mornings,
Nettoomsättningen blev 90,6 miljarder för Q2.
Justerat rörelseresultat blev 9730 miljoner.
Marginalen var 10,7%.
Operativa Kassaflödet var 5932 miljoner.
Bussarna hade nästan nollresultat,en förbättring men fortfarande minus.

Bra resultat med tanke på corona,strejken i USA,komponentbristen.

Det kommer bli ytterligare störningar i tillverkningen av lastbilar under andra halvåret 2021.

Rapporten är ingen kioskvältare men klart bra/ godkänd under rådande läge.
Vinsterna och kassaflödet bör innebära liknande utdelning 2022 som vi fick i år,15-17:-/ aktie,

Och strejken i USA är över,Coronavaccineringarna ökar i hela världen,självklart kommer man i kapp med tillverkningen av komponenter framöver så allt talar för en mycket positiv framtid för vårt Volvo och våra investeringar.

Men man måste titta framåt 6-12 månader,inte tro att aktien flyger upp kortsiktigt.

Och inte glömma de stora utdelningar som väntar oss,köper man i dagsläget bör man få 7,5-8,5% i direktavkastning om drygt 8 månader.

Volvo B 202,4 -0,71% 201,65 0,37%
Volvo / Resultat 2020/2021 / Hej Grillspett
2021-07-19 07:42
Volvo är ett cykliskt företag,det är rätt.
Volvo arbetar intensivt med att förbättra marginalerna och öka lönsamheten även de år i cykeln där lastbilsförsäljningen är lägre.
VD skrev i rapporten för Q2 år 2020 att Volvo minskar personal,konsulter,vilket förväntas ge kostnadsminskningar på årliga 3,2 miljarder ,effekterna kommer börja märkas första halvåret 2021.
Ett bevis på detta arbete såg vi i Q1 rapporten i år där rörelsenarginalen var rekordhöga 12,6%.

Mer information om detta lär vi få under Volvos kapitalmarknadsdagar i november.

Att kalla Volvos verksamhet för pump/dump kan kanske vara roligt,men inte korrekt.

Grillspett kan ju fundera över varför Sveriges fonder är storägare i Volvo och om de inte är långsiktiga ägare,precis som en del stora investmentbolag………
Volvo B 202,4 -0,71% 209,05 -3,18%
Volvo / Resultat 2020/2021 / Resultatet viktigast
2021-07-19 07:05
Jag hoppas( och tror) att Volvo visar bra siffror över verksamheten under Q2.
Jag hoppas( och tror) att Volvos prognos för andra halvåret också visar bra siffror och resultat.

Det är det väsentliga för mig,hur verksamheten går för Volvo.
Går verksamheten bra så får vi aktieägare en hög utdelning och kursen bör förr eller senare gå upp så att den speglar verksamheten.

Kortsiktiga kursrörelser är inte det väsentliga för mig som har mina Volvoaktier på minst 3-4 års sikt.
Självklart föredrar jag kursuppgångar framför kursnedgångar,men det jag föredrar mest är att verksamheten går bra och att Volvos resultat är bra och ökar.
Det medför också kursökningar förr eller senare.

Det är rimligt att ha höga förväntningar på ett världsledande och mycket lönsamt företag som Volvo,jag tycker det är betydligt rimligare än att ha höga förväntningar på diverse ” förhoppningsföretag” som i inte visar varken vinster eller ger utdelningar och inte heller någonsin har gjort så. Men där finns det olika åsikter vilket jag accepterar, var och en väljer själv hur man satsar sina sparpengar.

Redigerades 2021-07-19
Volvo / Resultat 2020/2021 / Spänningen stiger
2021-07-18 13:08
Håller med hoppfull,det ser mycket bra ut.
Vore bra om Volvo kommer med positiva prognoser för andra halvan av 2021.

Jag hoppas på en omsättning på minst 90 miljarder för Q2,över 100 miljarder vore fantastiskt.
Jag hoppas på stadiga höga marginaler på minst 11% för Q2, högre vore enastående bra.
Ett justerat rörelseresultat på över 10 miljarder är mycket bra.
Ett operativt kassaflöde på minst 5000 miljoner för Q2 vore skönt,borgar sannolikt för minst 15:- i utdelning även nästa år 1/4.

Eftersom Volvo inte kommunicerat några allvarligare negativa nyheter så hoppas o tror jag vi slipper dem i rapporten,tvärtom är nu strejken i USA över,coronaläget förbättras i takt med fler vaccineringar och Volvo ser så positivt på marknaden att de nyanställer hundratals till fabriken i Tuve för att köra ett extra skift.

Vore fint om Volvo också kunde vara tydligt positiva i prognosen för andra halvan av 2021;
Tror man att de kan fortsätta hålla höga marginaler på 11-12%,förstärks kassan,hur är årsprognoserna när det gäller omsättningen,hur går bussarna,m.m.

Redigerades 2021-07-18
Volvo B 202,4 -0,71% 209,05 -3,18%
Volvo / Volvo / Bra
2021-07-09 10:42
Tack för det $$$$$$ !

Jag är själv så trött på dessa aktivister inom media som tydligt söker hitta negativt att skriva om Volvo. Det är så långt i från hur en korrekt journalistik ska bedrivas,utan påminner bara om sånt som vi tidigare mest sett hos skvallertidningarna och Aftonbladet.
Men kanske kan vi inte förvänta oss mer av Di.se,de har ju trots allt samma ägare som Aftonbladet….

Lite kan tilläggas till Kepler Cheuvreux ;
Volvo har alltså redan betalat in utdömda böter till EU för sin medverkan i kartellen så fler böter lär det inte bli. däremot har inte Scania gjort det så Tratons aktieägare kanske har anledning att vara mer oroliga.
De skadeanspråk som nämns i Di.se är alltså ANSPRÅK,ev.kommande krav. De som framför dessa siffror är de som företräder åkerierna,det är partsinlagor.
Siffrorna gäller de totala kraven på samtliga lastbilstillverkare där Volvo är en del. Så ev.utdömda skadestånd för Volvo blir självklart inte dessa siffror( 40 miljarder som det slängs med som fakta…..) utan betydligt,betydligt lägre. Och företrädarna säger ju själva att det oftast blir en förlikning vilket lika självklart innebär att ev.skadestånd blir lägre totalt sett och därmed för Volvo.
Så summa summarum blir ev.kostnader för Volvo absolut inte några av dessa jättesummor som det så vårdslöst slängs med. Kan kanske bli några miljarder( under 10 miljarder tämligen säkert är min gissning) i värsta fall vilket är trist på alla sätt men inte någon katastrof för ett företag som Volvo som beräknas göra ett resultat bara i år på klart över 40 miljarder.
Och processen lär tydligen ta flera år till så inget som kommer påverka oss aktieägare negativt de närmaste åren.
Om Volvo och de andra bolagen överhuvudtaget blir tvungna att ge skadestånd,Volvo bestrider alla skadeståndsanspråk.

Slutligen tycker jag att de som kritiserar Volvos VD och ifrågasätter hans lön ska påminna sig om att detta kartellsamarbete skedde innan han blev VD på Volvo………..

Volvo B 202,4 -0,71% 209,15 -3,23%
Volvo / Intressant artikel i Di.se / Intressant artikel i Di.se
2021-07-08 11:14
Läste just en intressant och informativ artikel i Di.se om att både Avanzas o Nordnets ”rikaste kunder ”har haft Volvo som sin stora favorit när det gäller inköp av aktier första halvåret 2021.

Jag tror att det absolut finns ett samband mellan att tillhöra de förmögnaste kunderna och hur skicklig man är att investera i aktier,d.v.s. en viktig anledning till att man blir förmögen är att man är duktigast på att placera i aktier.

Problemet är ju att dessa sen ofta ligger stilla med sina aktier och det är kortsiktigare trejdare som i stället påverkar dagskurserna. Kanske det kan vara en förklaring till att kursen inte gått upp mer.

Men sånt brukar rätta till sig, i det längre perspektivet vinner alltid fundamenta,går det bra för ett företag eller i Volvos fall kanonbra,så kommer kursen förr eller senare börja klättra uppåt.

Fast vi får kanske vänta till efter sommaren………

Redigerades 2021-07-08
Volvo B 202,4 -0,71% 210,15 -3,69%
Volvo / Blir bra det här….. / Blir bra det här…..
2021-07-07 09:23
I en artikel i går i Di.se intervjuades mäklarchefen Oskar Ekman på Erik Penser Bank och sa bl.a,

” Volvo är ett bolag man vill äga i en stark konjunktur då de är stora konjukturvinnare” .

” Förutsättningarna är fantastiska ” .

” Den här rapportperioden har dock verkstadsjätten ( Volvo) potential att klättra på en rapport som slår förväntningarna ” .
Låter bra,nu går jag och badar,dyker upp igen lagom till Q2 rapporten 20/7………

Redigerades 2021-07-07
Volvo B 202,4 -0,71% 210,1 -3,66%
Volvo / Utdelningen redan på kontot / Ring o fråga Nordea
2021-07-06 15:34
Hej Värdeökning,
Min utdelning fanns på mitt ISK på Nordea när jag kollade redan 06.30 i morse.
Kunde direkt överföra en del till andra konton samt köpa fler Volvo när Börsen öppnade.
Sen åkte hustrun och jag på utflykt till Kåseberga och promenerade på kullarna ovanför havet,rekommenderas .

Sen köpte vi med oss gösfilé som ska stekas till middag med färskpotatis och egenlagad kantarellsås,det tycker jag vi har förtjänat tillsammans med en flaska vitt.

Nästa anledning till att fira hoppas jag blir om två veckor då Q2 rapporten kommer. De flesta proffsanalytiker verkar närmast lyriska numera när de talar om Volvo,men att det är så bra har ju vi här på Avanza vetat länge 🤠🥳😁
Må väl allesammans………
Volvo B 202,4 -0,71% 210,95 -4,05%
Volvo / Utdelningen redan på kontot / Utdelningen redan på kontot
2021-07-06 06:39
Mornings vänner,
Gick in på privatbanken och såg att utdelningen från Volvo redan var insatt på mitt ISK på Nordea.
Kan ju vara bra att jämföra servicenivån hos de olika bankerna,hur fort utdelningen finns tillgänglig.

Volvo B 202,4 -0,71% 209,75 -3,5%

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -