På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Bonjour

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Wallenberg > Kärnkraft PowerCell Sweden 21-12-03 16:17
Re:JohanDå tolkningsfråga Saniona AB 21-12-03 15:48
Re: JohanDå, Kolla själv Saniona AB 21-12-03 15:11
Re:JohanDå Saniona AB 21-12-03 10:33
Nu börjar det hetta till Saniona AB 21-12-03 09:38
Fråga Oström Cell Impact AB 21-12-02 18:54
Re:uffe82b Cell Impact AB 21-12-02 10:00
RE:bayern2 Cell Impact AB 21-12-01 10:42
Börjar klättra Cell Impact AB 21-12-01 10:36
Slutcallen Saniona AB 21-11-30 22:21
Re:elNino Metacon 21-11-29 20:04
Re:Medito Cell Impact AB 21-11-29 19:30
Re:Medito Cell Impact AB 21-11-29 19:00
RE:Bruschan PowerCell Sweden 21-11-29 17:56
Frågan är Cell Impact AB 21-11-29 16:07
« 2/72 »
PowerCell Sweden / Wallenberg / Wallenberg > Kärnkraft
2021-12-03 16:17
Om du lyssnar på 30 minuter så säger han inte att han förespråkar kärnkraft utan att man borde titta på om det kunde vara något att satsa på. Han vill ha en garanti från staten på 30-60 år för att sätta spaden i jorden och då ska förstås det vara ABB-Hitachi som han är delägare i som får kontraktet, inte GE eller Rolls-Royce. Han eller ABB-Hitachi försökte med samma tricks i Storbritannien men fick tumme ned och drog sig ur de två optionerna som han hade vilka gick vidare till EDF och de försöker nu få till ett avtal med Storbritannien men det är nog lönlöst med de höga el kostnader som redan är och den dåliga dialog mellan Frankrike och UK. När det gäller EDF så tror jag de gick i KK för några år sedan eller om Franska staten räddade dem med stora belopp, lika med Ariva som är ett annat företag i Frankrike som sköter kärnkraften och går urselt. Att satsa på kärnkraft idag är att fördröja utvecklingen av förnybart det är illa.
Saniona AB / Nu börjar det hetta till / Re:JohanDå tolkningsfråga
2021-12-03 15:48
Tolkningsfråga, hon säger "....vi har anställt en person som tittar på ........ att ut licensiera några av våra tidiga IONT:s" vidare säger hon direkt efter "Vi är tydligt inte i en position då vi har resurser för att marknadsföra Tesomet överallt i världen, vi är inte så stora som företag ännu på några år" det som du hänvisar till kommer därefter, så det blir nog en individuell tolkning av den som lyssnar.

Sen talar hon inte något under föredraget om marknadsföring utan helt fokuserar på forskning
Saniona AB / Nu börjar det hetta till / Re: JohanDå, Kolla själv
2021-12-03 15:11
Jag måste tro eftersom jag inte har någon insyn i bolaget. Men jag kan bara referera till Trista Morrison som säger i den senaste konferensen Aktieportföljen Live som börjar på 40:10 in i videon och hon säger att de ska licensiera till BP för de har inte tillräckligt med resurser, om hon har misstolkat sina chefer det vågar jag mig inte på att bedöma. Hon säger det i slutet vid frågestunden.

https://www.youtube.com/watch?v=Dd8UCMCZDNs

Om de skulle marknadsföra det själva så antar jag att det vore bättre att anställa en marknadsguru än en t.o.m. två gurus med förhandlingsvana och finans kunskap hos BP med tidigare goda resultat. Ett annat alternativ som hon nämner är att lista Saniona på Nasdaq i USA men det känns som det vore sämre för oss om det blev så, då skulle om bolaget säljs, bli fler som delar på köpesumma, typ utspädning.
Redigerades 2021-12-03
2021-12-03 10:33
Jag tror att de kommer låta BP ta Tesomet till marknaden och själva fokusera på sin forskning precis som de meddelat på senaste konferensdragningen, att de helt enkelt inte har resurser att göra både och. Som jag uppfattat det så har de sagt att de behåller rättigheterna att sälja utanför Mexico och Argentina men att Medix har exklusivitet i dessa två länder. Och varför skulle de ge sig in på ett område, marknadsföring, där de inte har någon erfarenhet medans det dräller av BP som har upparbetade säljkanaler.
Saniona AB / Nu börjar det hetta till / Nu börjar det hetta till
2021-12-03 09:38
När bara en insider i ledningen köper kan det vara fara på färder för NE men när flera i ledande befattning köper då är det något större på G, kanske Mexico böjar bli klara och då finns det stor chans att de ut licensierar det till någon BP, eller att de fått med någon BP att vara med och finansiera testerna. Ska bli mycket intressant att se vad som är på G
2021-12-02 18:54
Hur tänker du nu när elen går upp, och har du haft bekymmer vid ladd stationer att inte kontakten passar? Jag såg ett tv inslag från Frankrike där där de fick byta till ett annat tankställe utmed motorvägen för anslutningen inte passade.
Cell Impact AB / Vi får se / Re:uffe82b
2021-12-02 10:00
Det kan bli en nedgång då NE:n är genomförd och om garanterna behövde gå in annars tror jag vi får en stabilt pris. Nedgången som nu varit tänker jag beror på IEGG som antagligen fick frispel ("Finansinspektionen var överbelastad") av ledningen att hinna ut före NE:n. När de gick in så verkar det som de tryckte ned aktien ordentligt innan de köpte på sig så de har inte tillfört så mycket än kanske lite stabilitet. Tror att de flesta tar NE:n då det är ett lågt pris, de som inte vill vara med haft god tid att kliva av. Sen är det klart att andra delar av samhället kan spela oss ett spratt. Att NE:n genomfördes är ju inget konstigt, företag som expanderar behöver resurser, det kostar att sälja och kanske de behöver ge långfristiga krediter m.m. och ökad volym innebär investeringar i det mesta. Sen ska det bli mycket intressant att se nästa kvartals rapport, de ska heller inte meddela nått om kommande orders så rapporterna blir allt mer viktiga.
2021-12-01 10:42
Tror du har fel, skillnaden där vi var 35 och 20,75 (inget stort belopp som måste fram) är för stor och sen är det inte så många aktier du får i NE:n. Elle-Lund försöker nog bara vara omtänksam så ingen missar tåget.
Cell Impact AB / Vore roligt... / Börjar klättra
2021-12-01 10:36
Ja Elle-Lund, IEGG sålde ut för 7miljoner i slutcalen igår så de börjar nog få slut på sina aktier och då kommer va att klättra upp, frågan är hur högt, jag gissar på först till 35, sen mot 40 så det är bara luta sig bakåt, robotarna kommer nog fördröja lite men riktningen är klar :-))
Saniona AB / Slutcallen / Slutcallen
2021-11-30 22:21
Det var Carnegie som köpte i princip allt av de dryga 34000 aktierna alltså för 360 000, ett hyfsat köp, insider?? igen??
2021-11-29 20:04
LNG ersätter tjockolja
Flytande naturgas, LNG (Liquefied Natural Gas), är det mest miljövänliga alternativet för stora delar av industrin, sjöfarten och tunga transporter. LNG är naturgas som kylts ner till minus 162 grader och blivit flytande. Då har den minskat i volym 600 gånger.

LNG konkurrerar framför allt med olja då koldioxidutsläppen är 25 procent lägre. Även andra utsläpp som tungmetaller, kväveoxider, partiklar och sot är väsentligt lägre. Svavelutsläppen är nära noll. När LNG ersätter tjockolja som drivmedel till fartyg minskar både klimatpåverkan och förorening av haven drastiskt.

LNG transporteras i tankbåtar till terminaler längs kusten. Därifrån kan naturgasen antingen distribueras vidare som gas i gasnätet eller i flytande form med tåg eller tankbilar. Fartyg kan bunkra direkt från särskilda bunkerfartyg.

https://www.swedegas.se/gas/LNG/klimat_och_miljo
2021-11-29 19:30
Jo jag äger lika mycket här som IC. Har haft CI på bevakning och gick in lite högt men lyckat sänka gav. Tror det kan ske en hel del intressant med detta bolag, dock lite undran över sälj från IEGG som köpte på sig tidigare men det kan ha att göra med NE:n eller som någon var inne på att de försökt få in någon i styrelsen men misslyckats, vi får se hur det utvecklar sig, leveransen till USA såg ju spännande ut.
2021-11-29 19:00
De optionsprogram som jag haft har det varit lite si och så med, men kanske CI är lite säkrare.

När det gäller PS:et så tar du fel, någon målare är jag inte annat än måla i ord :-)
PowerCell Sweden / Prisrekord! / RE:Bruschan
2021-11-29 17:56
Du kanske inte känner till att kärnkraftverken står stilla under sommaren för service underhåll och för att det kan bli för varmt för dem, de klarar inte temperaturer strax över 30grader C och med den klimatförändringar vi ser så kommer de få stå stilla allt längre tid.

Jag håller med att regeringen borde sätta ett pristak för inhemsk energi -produktion och -användning eftersom det är viktigt för våra export industrier och övrigt företagandet, och sedan ta ett marknadspris för all export, helt enkelt differentierad prissättning vilket görs inom andra export leveranser som exempelvis Gaming där ett spel kostar mindre i Kina än i USA.
Sen kam man ju inte tro att världen kan räddas utan att det kostar något extra det handlar ju inte om att köpa en bil eller åka på semester det är ju vår överlevnad det handlar om.

Sen är det omöjligt att jämföra energipriser i olika länder då alla länder har en egen inhemsk strategi med olika skatter och avgifter som de ska använda för olika typer av omställningar för klimatet.
Cell Impact AB / Frågan är / Frågan är
2021-11-29 16:07
Får vi veta kursen imorgon då beslutet ska tas så bör den väl gå upp om det inte är väldigt lågt typ 30:-

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -