NilsOlle

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Svarar åt morslillaolle Anoto Group 20-02-06 10:43
Man måste läsa Anoto PM på visst sätt. Anoto Group 20-02-04 17:30
Cevahir Anoto Group 20-02-04 16:48
Spekulera? Anoto Group 20-02-04 15:45
Nja Anoto Group 20-02-04 11:14
Modus som vanligt, fler PM kommer. Anoto Group 19-11-05 14:17
Inga svar Anoto Group 19-09-30 20:50
Vilken är Kaits förmåga Anoto Group 19-09-24 08:22
Skicklig manöver? Anoto Group 19-09-23 20:15
Förklara Kait Anoto Group 19-09-15 21:11
Läs PM Anoto Group 19-09-15 20:56
Kait kommer inte heller Anoto Group 19-09-15 08:48
Adna kommer inte Anoto Group 19-09-14 22:29
Inga kvar i Sverige Anoto Group 19-04-27 09:07
Populärt med länkar Anoto Group 19-04-23 19:46
1/5 »
2020-02-06 10:43 IP: pEh74GLuI
Nu är jag inte morslillaolle men svarar ändå. Kolla mitt inlägg innan ditt. Om samarbetet är brutet måste det isåfall vara två olika piloter. Sana labs kör en och Anoto en.

Dean, ja man bör vara skeptisk till Anoto och dess PM med tanke på att nära noll har infriats. Och då har man ändå som exempel sagt att det varit order i något fall samt gällande Adna var det ju fyra avtal som skulle skrivas under, vara bara lite detaljer kvar. Gällande att få tillbaka sina investeringar så är det rimligt att man får det om Anoto / Kait går bra och tvärtom annars. Jag försöker inte få någon att inte investera i Anoto och tycker inte synd om dem som gör det. Tror nämligen att ingen gör det under hot utan det är egna beslut. Och de får man stå för. Däremot är det kul att ha rätt. Och det tror jag många av oss har gällande Anoto.

Anotos kurs må gå ner år efter år men för egen del som icke aktieägare fortsätter Anoto leverera underhållning. Och det är inte fy skam det.
Redigerades 2020-02-06
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Anoto Group 1,476 1,1% 1,28 15,31%
Anoto Group / Dessa bör vara klara och utvärderade / Man måste läsa Anoto PM på visst sätt.
2020-02-04 17:30 IP: pEh74GLuI
Nu hittar jag inte länk jag söker men Sana Labs kör på Viktor Rydberg och man har tidigare använt Anoto i Korea som input device. Där effektiverades Sana Labs mycket med sin teknik. Så om de inte kör tillsammans enligt det samarbete de annonserade som Anoto annonserade som PM så skall det alltså ske två parallella piloter på Viktor Rydberg?
https://mitti.se/nyheter/sumpanskola-landet-lektioner/?omrade=sundbyberg
https://sifted.eu/articles/sana-labs-takes-on-the-giants-in-edtech/

Gällande Toppan så är det stora eventet 2020 OS i Tokyo 24 juli där Toppan är Officiell Partner. Så jag tror du kan sluta vänta. Sen var det ingen order enligt PM heller. Klassiskt Anoto PM.

Gällande Trata sa du ju följande i ett tidigare inlägg "Indien vet vi inte om än men ser ut att man jobbar på därnere så vi får se vad som sker senare." Så vad menar du nu med att du har ingen aning? Du skriver ju att det ser ut som att man jobbar på därnere? Hur vet du det? Trata har genererat 200 pennor (testserie) sen PM kom för snart 3 år sen.

Det känns rimligt att man ser nyktert och med viss skepsis på Anotos PM.
2020-02-04 16:48 IP: pEh74GLuI
Du klipper från rapport att Cevahis ledning har avgått. Hittar inget om att Cevahirs groups ledning har avgått. Borde vara en rätt stor grej. Söker man på Cevahir Teknolojie så hamnar man här på placera. Säger en del om det företaget, eller vad det var. Hjälpa mig har du inte gjort alls men du får gärna hänvisa till pm där det står om Cevahirs problem och att ledningen avgått, pm eller nyhet från Cevahir. Hur meddelade Anoto att affären inte blev av? Via pm eller rapport? Rapport om jag minns rätt. Rätt märkligt beteende.

Gällande KAIT så undviker du det jag säger, att Sana Labs och Anoto skulle köra en pilot tillsammans. Om det inte kommit pm som säger att det inte gäller längre så menar jag att det torde gälla fortfarande. Eller? Och då har vi ju en pilot med Sana labs och Kait i Sverige och endast Kait i USA.

Du undviker helt mina andra påpekande gällande Toppan, Trata, Adna samt konstigt pm gällande hur många elever som finns i alla de distrikt där Kait testas. Mycket märkligt pm det där sista.

Sen kommer det påhopp. Men rätt väntat.
Redigerades 2020-02-04
2020-02-04 15:45 IP: pEh74GLuI
Letat men inte hittat något om att Cevahir groups ledning skulle avgått. Mig veterligen var det Cevahir Teknolojie man gjorde affär med vilken uppstod precis innan PM och försvann precis innan man i rapport (var det väl?) meddelade att det inte blev något. Förövrigt lite märkligt att inte meddela via PM. Hade affären varit på riktigt hade den valutasäkrats såklart. Om den hade varit på riktigt. Det kommer inte bli något från Cevahir.

Gällande KAIT så kom det PM om att Sana Labs och Anoto skulle köra pilot på Viktor Rydberg där man skulle använda Anotos penna för input. Stämmer inte detta längre? Är det avbrutet och kait kör egen pilot och Sana labs egen? Kommit något förtydligande kring detta? Piloterna i USA kör en egen proprietär lösning? Förövrigt snyggt gräv gällande protokoll från skolorna. KAIT nämns inte. Intressant? Ja det får man säga. Ska ta 5-6 månader att utvärdera, blir det 12 sen?

Ingen kommentar kring Toppan?
Hur många order har man fått gällande ADNA?
Trata PM:s utformning? Hur mycket har Trata sålt? Nära noll? Som huvuddistributörer? Bra?

Jag tänker att med tanke på utfallet hittills från alla de PM som släppts dvs i princip noll, så bör man kanske ha en nykter och något skeptisk inställning till kommande PM men även kommentarer i rapporter.

För Anoto levererar fortfarande inte.

I övrigt säger du att man inte ska spekulera men du skriver själv följande "Sana Labs har inget med KAIT att göra såvitt jag kan tolka då KAIT har en helt egen mjukvara till matematikpiloterna man kör på nu."

Såvitt jag kan tolka. Ok.
Redigerades 2020-02-04
Anoto Group 1,476 1,1% 1,29 14,42%
2020-02-04 11:14 IP: pEh74GLuI
Gällande Cevahir så försvann Cevahir Teknolojie hemsidan innan man meddelade att det inte skulle bli något. Så vem menar du att man förhandlar med. Cevahir Teknolojie uppstod precis innan man meddelade ordern och försvann innan man meddelade att det inte blev något. Så återigen vem förhandlar man med?

Gällande Indien så får du läsa PM:et. Det är ingen order och har aldrig varit det. De har väl inte sålt en enda penna? PM använder ord som "om" samt "förväntat". Ett klassiskt Anoto PM.

Gällande Toppan så drar OS igång 24 juli. Gällande det PM:et så används ordet "diskussioner" samt även "förväntas". Om Toppan skulle använda ADNA så skulle det varit bestämt nu och produktionen bedömt avklarad. På Toppans hemsida finns förövrigt inget gällande Anotos ADNA.

I övrigt har ADNA funnits ett antal år nu och mig veterligen har man inte fått en enda order. Tycker jag är väldigt talande.

Med tanke på Wons intresse i Kait och att han gör en exit från Anoto (på sätt) så känns det som att det kanske kan finnas något värde i KAIT. Men efter att ha sett klippet från MIT (underhållande men inte till Wons fördel) så undrar jag om det inte är smoke and mirrors ändå. Sana Labs verkar ju ha integration med företag med utbildningscontent men det samarbetet verkar ju inte finnas längre. Vilket gör att man undrar om piloten på VR använt Sana Labs eller inte. Piloterna i USA verkar ju köra någon propreitär lösning från Anoto och den verkar endast hantera metadata från pennan, värdet av det känns inte så högt.

Än sålänge har ingen pilot från USA gett något så det återstår att se vad det blir av det. PM som släpps om att det är närmare 500000 elever totalt i de distrikt som testar Anoto känns tyvärr som klassiskt Anoto PM. Detta då det inte är 500000 elever som testar, det kan teoretiskt vara 2, 50 eller 100 totalt som testar. Varför man känner att PM vill göra sken av annat.

Anoto / KAIT / Won / dess Aktieägare fortsätter vara otroligt intressanta att följa dock. Stort underhållningsvärde. Fascinerande.
Anoto Group 1,476 1,1% 1,31 12,67%
Anoto Group / Om någon månad / Modus som vanligt, fler PM kommer.
2019-11-05 14:17 IP: pEh74GLuI
Efter att man släppte att det var NE så var det väntat med PM. Och det lär komma fler PM. Precis som förra gången. Sen ska vi sakta ner igen.

Om jag förstått rätt är det 10 sek per licens / månad så 20000 sek i månaden kommer avtalet med det koreanska företaget ge.

Anoto Group 1,476 1,1% 1,35 9,33%
2019-09-30 20:50 IP: pEh74GLuI
Är en av dem som frågat om vilken förmåga Kait har och ifrågasatt densamma. Du kommer som jag inte få några svar här. Vad Kait kan och inte kan är höljt I dunkel.
Anoto Group 1,476 1,1% 0,91 62,2%
Anoto Group / Godnatt i pennfabriken? / Vilken är Kaits förmåga
2019-09-24 08:22 IP: pEh74GLuI
Som Kaits beskrivs nu så är dess förmåga inte någonstans avgränsad och AI behövs inte för att rätta multiple choice frågor. Såeldes torde dess förmåga gälla textmassa och inte då primärt gälla rättstavning. Så vad är Kaits förmåga? Inom vilka ämnesområden kan det nyttjas? Det beskrivs ingenstans. Och folk verkar inte vara så nyfikna.

Med Anotos historia så är jag skeptisk.
Anoto Group 1,476 1,1% 0,96 53,75%
Anoto Group / Godnatt i pennfabriken? / Skicklig manöver?
2019-09-23 20:15 IP: pEh74GLuI
Är det ingen aktieägare som ser ett problem med vad som faktiskt kan ha hänt? Att planen potentiellt var att den riktade emissionen löstes på detta sättet mot löfte om ett par PM, ett mindre insiderköp för att de skulle tjäna en hacka när de lämpade över aktierna på småspararna. PM skrivna på klassiskt Anoto maner, dvs i grunden endast piloter.

I övrigt tycker jag det är konstigt att ingen här är intresserad av Kaits förmåga eller brist på förmåga. Jag hoppas folk förstår att Kait inte kommer kunna rätta ett historieprov skrivet i fritext gällande exempelvis andra världskriget.

Och framförallt, med Anotos historia gällande PM och löften så kan jag tycka att det blir lite sådär att säga "This time it is different".

Kul, spännande och sorgligt att följa detta.
Anoto Group 1,476 1,1% 0,96 53,75%
2019-09-15 21:11 IP: pEh74GLuI
Så, någon som kan svara på Kaits förmåga? Vilka ämnesområde klarar den? Historia? Hur skall Kait kunna rätta ett prov om franska revolutionen och ge läroplan om hur man fyller luckor? Anotos hemsida är mest buzzwords så inga svar där. Om den skall kunna bedöma elever måste man ju skriva allt hela tiden. Att endast nyttja vid prov ger ju inte någon sanning.

Som sagt, många hyllar Kait här så rimligt att de kan förklara hur Kait fungerar och vilka ämnesområden det fungerar på etc.
Anoto Group 1,476 1,1% 0,88 67,73%
2019-09-15 20:56 IP: pEh74GLuI
Man har ingått avtal om att distribuera Adna i Japan. Inget mer. Ingen order. Kollar du på Toppans hemsida finns Adna ej med som enskild produkt eller ingår i annan produkt. När det gäller Anotos PM måste man läsa med Anoto glasögon
" Anoto is in discussions for multiple products, but one imminent product is putting Anoto’s unique pattern on their security tapes for authentication of each individual security tape.
Samt
The exact annual revenue potential is not known as it varies with the number of ADNA markers at this point, but once commercially launched, Anoto is expected to make more than USD 500,000 per year from Japan."
Det vill säga det finns ingen kommersiell produkt från Toppan med Adna när PM släpps och ingen produkt har släppts med Adna frpn Toppan sen PM. Men kanske kommer?

Om du tittar på Toppans nyhetsreleaaser finns det ett gäng nyheter om partnerskap och samarbete men lustigt nog nämns inte Anoto eller Adna.
https://www.toppan.com/en/news/

Du har länkat till NFC taggen som är en egen produkt mot counterfeting, den behöver givetvis inte Adna som kaka på kaka. Gällande säkerhet så får du läsa din egen länk. Behövs ingen Adna på taggen, annars faller ju givetvis konceptet.

Man måste alltid läsa Anotos PM ordentligt! Iofs, Cevahir sa man var en order men inte ens det blev något. Men det var vi många som såg tidigt och meddelade här.
Anoto Group / ADNA kommer, ta det lugnt bara / Kait kommer inte heller
2019-09-15 08:48 IP: pEh74GLuI
Kan någon svar på hur Kait fungerar. Frågeställningen har kommit upp på flashback.

Följande är rimliga frågeställningar
https://www.flashback.org/sp68707043
"Så om elever lär sig genom att läsa så skall de nu skriva hela tiden? Allt de ska lära sig skall skrivas? Eller när man läst något skall det skrivas? Det är ju endast genom skrift Kait kan läsa ut vad eleven "kan" och endast då kan den på något magiskt sätt ange lösningar?

Eller KAit skall endas användas vid prov? Hur funkar det då? Om man skriver om franska revolutionen, kommer då Kait läsa ut vad man kan gällande franska revolutionen och ange en studieplan gällande vad man mer ska läsa?

Vilka ämnesområden kan man använda Kait inom? Kan Kait allt om allt helt enkelt? Det tvivlar jag på.

Om det handlar om skrift, varför kan man då inte bara ta ett foto med en mobiltelefon via en app. Sen läser appen ut vad som står. Varför behöver man en penna?

Jag har läst texten du la upp alienfin och den ger en inte mer än en massa buzzwords. Ett exempel på ämnesområde och hur den praktiskt skall fungera hade varit på sin plats. Men då hade nog det mesta fallit."
2019-09-14 22:29 IP: pEh74GLuI
Balkanboy, ge dig.

Toppan saluför inte Adna. De har avtal med Anoto att de kommer trycka åt Anoto när Anoto får en order. Gällande säkerhetstejp och evenemang så är det ett klassiskt bluff-pm från Anoto.

Länkarna du har från Toppan är deras egen märkningstjänst som är rfid / nfc. Den är helt oberoende av att det kommer skit på förpackningen, att det är ett kylrum som ångar av kyla, eller av att det är fukt på förpackningen etc. Varför tar du upp Toppans rfid / nfc lösningar som inte har med tryckt info att göra.
Anoto Group / Amazing / Inga kvar i Sverige
2019-04-27 09:07 IP: pEh74GLuI
Det ser ut att inte vars några anställda kvar i Sverige. Adresserna i Sverige är endast brevlådor. Så är nog mest anställda i Sydkorea. Svårt att säga, inte sett att anoto presenterar hur det ser ut.
Anoto Group 1,476 1,1% 1,15 28,35%
Anoto Group / Börsvärdet??? / Populärt med länkar
2019-04-23 19:46 IP: DZAeFyXP9
Som rubriken, populärt med länkar så lägger in denna.
https://teknikveckan.com/apple/patent-visar-pa-ny-sorts-spets-till-apple-pencil/

Skönt att slippa papper.
Anoto Group 1,476 1,1% 1,16 27,24%

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -