Så har vi åkt i spiraltrappan neråt idag efter en hygglig dag igår. I stort sett hela uppgången utraderad utan några som helst kursdrivande fakta!
Jag vidhåller allt jag "tjatade" om igår oavsett om jag får kritik för att sakna substans i mina inlägg. Tobii har blivit en oförtjänt misshandlad aktie i ett intressant företag med stor potential på grund av kortsiktig spekulation som bara accelererat med tiden. Utförsäljning av Investor och blankning, i huvudsak av JPM, har lagt grunden till kortsiktig spekulation av traders och numera även daytraders.
Jag inser nu att det egentligen är totalt meningslöst att, som jag gjorde igår, uppmana alla i forumet att hålla i sina aktier så länge som kortsiktiga intressen fortsätter att krama seriös investeringsvilja ur Tobiiaktien. Inte heller speciellt klokt av mig att skriva i ett forum som till största delen består av just traders som ivrigt hejar på varandra, men där ingen kan vara riktigt säker på vem som är ärlig eller försöker manipulera andra.
Det är lika meningslöst att upprepa allt som talar för Tobii. Så länge företaget inte frekvent kommer med nyheter och förlusten i Tech minskar samt börjar gå mot vinst kan man prata om Tobii som ett lovande framtidsföretag, men kortsiktiga intressen kommer ändå att styra kursen.
Varför det inte kommer fler nyheter från Tobii är faktiskt en gåta för mig, men de som gapar om dålig ledning skulle förmodligen själva inte klara av en dag i samma kostym som deras Vd Henrik Eskilsson! Jag tycker att hela Tobiis ledning verkar göra ett bra jobb. Ansvariga för Tobii skulle heller inte satsa så mycket eget kapital i bolaget om de inte trodde på företaget. Det vi får försöka vänja oss fram till bättre tider för Tobii är alla traders med eller utan robotar som leker med aktien. Det är bara att åka med eller stiga av.
Jag ger författarna i Aktiespararna rätt i allt de säger om Tobii, men när kom något forum med aktie experter exakt rätt i tiden. Knappast troligt att aktien tvärvänder tack vare några rader i Aktiespararna, men det är lovvärt och kanske öppnar en del ögon som inte vet speciellt mycket om Tobii.
Till sist undantaget min uppfattning som jag i tidigare inlägg, hoppas jag tydligt, redovisat så tror jag man kan fråga sig vilka intressen som vinner på att hålla nere kursen i Tobii. Det skrivs en del om att Tobii kan vara en uppköpskandidat. Efter en så drastisk press av aktien så är det svårt att inte hålla med. Men jag tror ändå att det som orsakad det handlösa fallet efter senaste rapporten är orsakat av ett fåtal traders som handlar mycket och med sina "manipulationer" (med eller utan robotar) drar med sig "vanliga" småsparare som blir rädda och säljer i panik.
Om mot förmodan (min förmodan) ett bud skulle komma så skulle det förvåna mig om grundarna till bolaget skulle acceptera ett sådant när det kan finnas så otroligt mycket större vinster att hämta på sikt samt när de har glädjen att utveckla ett företag som kan ge så mycket mer än bara ökad spelglädje för gamers.
Jag tänker t.ex. på hur ögonstyrning kan hjälpa de människor som inte är lika lyckligt lottade i livet som det stora flertalet, men listan kan göras lång med tänkbara användningsområden utöver de som Tobii utvecklar tekniken för idag. Endast fantasin sätter gränsen. Därför är det roligt med lite humor som du Tobee står för oavsett vem du än verkligen är bakom din "pseudonym" :-)
Tack för mig, eftersom jag inser det meningslösa så det blir inte fler "substanslösa" inlägg från min sida i detta forum. "I have made my point...". och ingen som inte har "rent mjöl i påsen" i form av att ha investerat i ett bolag han eller hon tror på i långa loppet med avsikt att behålla aktierna i "byrålådan" kan låta bli att hålla med i det mesta jag har skrivit i detta forum.
Vi kanske hörs igen 2020, så får vi se hur det ser ut för oss alla på "aktiekartan" :-)
Redigerades 2018-11-22