På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Frontrunner

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Valutan Millicom 20-08-07 15:16
USD svaghet gynnar emerging markets Millicom 20-08-07 14:31
Avknoppningen Invuo 17-07-11 13:03
Värdering Invuo 17-06-27 13:56
Värdering Invuo 17-06-26 14:33
Inte så mysko kanske Invuo 17-06-22 10:22
Avknoppning Invuo 17-05-22 15:31
« 2/2
2020-08-07 15:16
Sant att en USD noterad aktie har den effekten vid första anblick. Jag tror dock man skall fokusera på underliggande verksamhet och hur pass stabila kassaflödena är i densamma. I Millicom fallet så blir det ett typexempel på vad olika leverage finance firmor gillar. Såvida de känner sig bekväma med hur pass stabila kassaflödena är så kliar det nog i många fingrar just nu på att plocka bolaget av börsen och göra ett klassiskt hävstångscase med hög belåning.
Millicom / USD svaghet gynnar emerging markets / USD svaghet gynnar emerging markets
2020-08-07 14:31
Ser ut som vi har påbörjat en period med svagare USD. Normalt så gynnar det emerging markets och om så är fallet torde Millicom vara en aktie som gynnas med tanke på intäktsströmmarna. Bolag på svenska börsen som inte gynnas är exportörer med mycket intäkter i USD i.e. gruvor och skog. Andra vinnare om valutatrenden fortsätter är importörer såsom H&M. Kanske skall tillägga att min target på USDSEK ligger betydligt lägre än dagens nivåer på 1-2 års sikt snarare en bra bit under 7,00kr per USD.
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Millicom Int. Cellular SDB 355,1 -0,25% 244,7 45,12%
Invuo / Avknoppningen / Avknoppningen
2017-07-11 13:03
62% är garanterat så det innebär drygt 130 mkr minimum i kassaökning för Seamless. Har alltid undrat över Kinneviks motiv till ägandet. Nu har Kinnevik sålt men samtidigt gått in och garanterat del av SDS noteringen (drygt 20 mkr). Kan det vara så enkelt ätt det är den delen av Seamless de har gillat? Kinnevik har ju som största ägare i Millicom annan verksamhet på de marknader där SDS verkar samt inom samma industri. Kanske Kinnevik seglar upp och tar för sig mer av SDS.
Jag har i vart fall valt att teckna min andel då jag tycker värderingen ser ok ut.
0 % 5 0%
Invuo / IR värde? / Värdering
2017-06-27 13:56
Roade mig med att titta på hur First North Bolag är värderade.
Antal bolag med market cap 100-500 mkr 83st
Av dessa 83 bolag går 31 med vinst.
Om man rensar de 10% med lägst p/e och de 10% med högst p/e så är snittet på resten 22 i p/e.
På den p/e värderingen borde teckningsrätterna vara värda mer än gårdagens kurs på Seamless Aktien inkl teckningsrätt.
En mer konservativ värdering då man fortfarande rensar de 10% som ligger högst och lägst och sedan tittar på snittet för den lägsta kvartilen så landar det över 11 i p/e.
För de som fortfarande orkat läsa så här långt så indikerar det ett värde på teckningsrätten runt 1,50kr eller en aktiekurs om circa 51kr på det nya bolaget.
Det lämnar ändå en uppsida på 50-100% om SDS fortsätter att leverera (antagit att man på sikt kan nå samma värdering som snittet på First North vilket är runt 22 för vinstgenererande bolag).
Om man tittar på dagens kurs så verkar marknadsprissättningen indikera ungefär samma sak dagarna innan avknoppningen och att de som sålde igår i så fall sålde lite billigt.
Eftersom jag är positiv till naturen så tror jag det här kan bli riktigt bra då det tryggar finansiering av SEQR ett bra tag framåt (det kan tänkas ha gett en bra rabatt på bolaget en längre tid). Men det är ju upp till bevis nu att börja leverera för SEQR.
0 % 5,15 0%
Invuo / IR värde? / Värdering
2017-06-26 14:33
Vid mitt förra inlägg skrev jag att p/e i erbjudandet var närmare 9, det är fel. Värdet på hela bolaget är 248,9 mkr varav 85% bjuds ut till försäljning. Rest Seamless tillförs alltså max 211,6 mkr.
På det erbjudna priset är det p/e 7,5 circa med vinst på 33.
Det torde alltså finnas 6.913.565 aktier i SDS.
Om jag räknar rätt borde teckningrätterna vara värda följande vid olika p/e tal på bolaget
7,5 el lägre = 0
8=0,22kr
9=0,69kr
10=1,17kr
12=2,12kr
15=3,55kr
18=nästan 5kr
Replikera gärna om ni inte håller med om beräkningarna men tala i så fall om lite mer hur ni har räknat :)
Man får ju inte glömma att ett värde på teckningsrätterna kan säkra finansiering av SEQR under ganska lång tid.
0 % 6,2 0%
Invuo / Ja verkligen mysko. / Inte så mysko kanske
2017-06-22 10:22
Bolaget gör två saker samtidigt.
1. Synliggör värdet av SDS.
2. Skapar en ren värdering av SEQR (som är ett förlustbringande förhoppningsbolag med stor potential och hög risk).
3. Tar in kapital för att säkra driften av SEQR ett bra tag framåt.

Vilken P/E borde SDS landa på? Enligt prospektet som säger marknadsvärde för de 85% av aktierna i bolaget som erbjuds är 248,9 mkr (292 mkr för hela bolaget skillnaden kvarstår i Seamless ägo). Detta motsvarar ett P/E på under 9 för 2016 års resultat. Bolaget har som ambition att fortsätta växa med bibehållen höga marginal.
Utifrån detta får väl var och en bilda sig en uppfattning om vilken värdering SDS borde få.
Personligen tror jag att man har rätt i att det finns värden att synliggöra och att SEQR kommer att kunna marknadsföras mer då finansiering ordnas.

Hur rest Seamless vill växa SEQR är det jag vill veta härnäst och vilken marknad vill man försöka penetrera djupt först. Tekniken borde vara högintressant i sig vilken gör SEQR till en uppköpskandidat.
0 % 6,8 0%
Invuo / Avknoppning / Avknoppning
2017-05-22 15:31
Lite förvirrande kommentarer. SEQR är väl ändå redan noterat och innehåller SDS som skall knoppas av, då blir det i princip enbart SEQR kvar i Seamless. Finns det några intressanta tanker i församlingen vad som kommer att hända när teckningsrätterna börjar handlas. Antar att det kommer vara en djup rabatt för befintliga Seamless ägare att teckna i IPO´n och då är frågan, kommer befintliga ägare bara vilja sälja av teckningsrätter för att istället köpa på sig mer Seamless (SEQR) aktier och några nya ägare plocka upp SDS. SDS är ju mer något som går att räkna på med sunda kassaflöden, SEQR är mer ett case för den som tror på hävstången om man lyckas få igång produkten. Vore kul att höra lite åsikter och funderingar kring detta. Själv äger jag seamless p.g.a. SEQR och den enorma potential till hög risk som det innebär. Ser det som enormt positivt att ta in detta kapital för att kunna marknadsföra ordentligt då tiden känns mer mogen nu än för ett par år sedan.
0 % 7,4 0%

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -