Airport

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Volvo bör göra förvärv Volvo 20-07-06 09:34
Okej rapport Nobina 20-06-26 08:56
Tummen upp Hennes & Mauritz 20-06-26 08:52
Håller ett öga på aktien framöver Essity 20-06-16 19:26
Bottenfiske Telia 20-05-27 15:01
Trenden talar fortsatt för Scandi Standard Scandi Standard 20-05-27 14:58
Bra exponering i Peab Peab 20-05-27 14:56
Om inte aktien hakar på snart Nobina 20-05-27 14:53
Blodig orderbok i Q2 Volvo 20-05-23 10:46
Utdelningen SEB 20-05-18 23:03
Håller med Intrum Justitia 20-05-18 22:54
Nordic Capital borde börja köpa Intrum Justitia 20-05-16 19:30
Öppnar för större återköp Diös Fastigheter 20-05-16 19:16
Postombud Hennes & Mauritz 20-05-12 20:29
Aktien handlas till kraftig rabatt Intrum Justitia 20-05-12 20:22
1/15 »
Volvo / Volvo bör göra förvärv / Volvo bör göra förvärv
2020-07-06 09:34 IP: 3QASMcivr
Om man nu inte tänkt dela ut några pengar till sina ägare i år vilket är fullt rimligt kanske man ska se sig om efter förvärv. Kassan är rekordstor och även trots den tuffaste krisen på länge är bolaget överkapitaliserat.
Det finns pressade saker ute på marknaden idag och lätta på kassan samtidigt som man kanske kan höja vinsten per aktie till sina ägare på sikt. Extra utdelning kanske man även kan mäkta med framöver som grädde på moset om inte Lundberg skulle sätta krokben för det, Geely tycks dock vara i behov av utdelningar för att betala sina lån.
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Volvo B 155,2 1,21% 152,25 1,94%
Nobina / Okej rapport / Okej rapport
2020-06-26 08:56 IP: 3QASMcivr
Att det skulle bli tufft för bolaget var redan känt, nu kom man in ungefär som förväntat. På lite sikt ska det här bli bra.
2020-06-26 08:52 IP: 3QASMcivr
Under rådande omständigheter ger jag HM tummen upp på rapporten idag. Motvind kan snart vända till medvind för bolaget.
Essity / Håller ett öga på aktien framöver / Håller ett öga på aktien framöver
2020-06-16 19:26 IP: 3QASMcivr
Fint bolag, dyr aktie.
Telia / Bottenfiske / Bottenfiske
2020-05-27 15:01 IP: 3QASMcivr
Börjar bli dags att fiska lite Telia när annat blir dyrare.
Scandi Standard / Trenden talar fortsatt för Scandi Standard / Trenden talar fortsatt för Scandi Standard
2020-05-27 14:58 IP: 3QASMcivr
Nu börjar samhällen och därmed restaurang och matrelaterat återigen att öppna. Efterfrågan borde kunna ta fart där den närmaste tiden samtidigt som trenden att vi äter mer kyckling består.
Peab / Bra exponering i Peab / Bra exponering i Peab
2020-05-27 14:56 IP: 3QASMcivr
Exponering mot det mesta byggrelaterat. Utdelningen av sitt fastighetsbolag kan nog bli intressant, speciellt om börsen snart skulle sluta rata sektorn.
Man landar en hel del kontrakt och mindre till medelstora order tycks ändå på sikt bära bra frukt.
Nobina / Om inte aktien hakar på snart / Om inte aktien hakar på snart
2020-05-27 14:53 IP: 3QASMcivr
Om inte aktien hakar på börsen snart kommer det nog ett bud på bolaget. Ett perfekt tillfälle för en AP fond eller liknande att investera hållbart till rimlig peng. Att det fortsatt saknas en stark huvudägare i bolaget förvånar ännu.
Volvo / Blodig orderbok i Q2 / Blodig orderbok i Q2
2020-05-23 10:46 IP: 3QASMcivr
Tror det blir en blodig orderbok i Q2 för Volvo. Under Q3 förutsatt att inte Covid19 tar fart igen borde vi kunna se ett trendskifte i orderboken, då sticker nog aktien. Den enorma kassan man hade vid ingången av det här hade i mina ögon minskat enormt lite i vad mina förväntningar låg på.
Senast annonserade man en större bussaffär med leverans 2021 vilket är klart positivt för sentimentet framåt.
SEB / Utdelningen / Utdelningen
2020-05-18 23:03 IP: 3QASMcivr
Tror man delar ut 40-50% av fjolårets vinst i höst, fullt rimligt förutsatt att man inte tagit del av permitteringsstödet. De skandinaviska bankerna är väl rustade och vill inte ens låna staternas krispengar.
2020-05-18 22:54 IP: 3QASMcivr
Instämmer på din kommentar idag.
Intrum Justitia / Nordic Capital borde börja köpa / Nordic Capital borde börja köpa
2020-05-16 19:30 IP: 3QASMcivr
Även om det är uppenbart att Nordic Capital redan ligger väldigt tungt i Intrum börjar det bli dags att visa framfötterna. Huvudägaren borde ge en signal till både marknaden och bolaget att man har fortsatt förtroende.
Man kanske ska passa på att skicka den signalen när aktien ändå är historiskt billig tänker jag. Det förtjänar både ledning och aktie som utvecklat det här bolaget senaste åren.
En rolig tanke slog mig igår, att Intrum förmodligen blir den största Short Squeezen jag haft i portföljen så här långt. En vacker dag ska Intrum få slå blankarna på fingrarna riktigt ordentligt och tills dess är jag bekväm med ledning och att äga mina aktier. Den egna kapitalet imponerar och känns orationellt att nedvärdera Intrums portfölj med 60% samtidigt som ledning flaggar för dryga 600 miljoner under senast rapport.
Diös Fastigheter / Öppnar för större återköp / Öppnar för större återköp
2020-05-16 19:16 IP: 3QASMcivr
Den halverad utdelningen var förvånande, det syftar förmodligen till större återköp av den egna aktien. Återköp har inte funnits i någon större utsträckning på Stockholmbörsen om man jämför med exempelvis USA.
Är det någon gång man ska köpa tillbaka aktier för svenska bolag förutsatt att du har en balansräkning som tillåter det så är det nog nu när det är historiskt billig på börsen, cash och återköp.
När man nämner belåningen är den högre än många andra fastighetsbolag, samtidigt lägsta räntorna någonsin. I grunden står fastighetsbolaget starkt på det flesta punkter. Just nu ratas sektorn av investerarkollektivet och där straffas Diös extra hårt med tanke på lägre omsättning i aktien än hos de större bolagen. Personligen kan jag tycka att aktien fallit för mycket senaste tiden och har fyllt på ganska ordentligt. Självklart har flera bolag i sektorn analyserats men Diös tar ändå första plats och passar bäst den som rensat för Corona söker höga utdelningar för sin portfölj. Det är värt att ta lite risk i fastigheter idag. Då utgör Diös största innehavet men fastigheter överlag endast 8.2% av portföljen.

2020-05-12 20:29 IP: 3QASMcivr
Äger såklart inte enbart aktien av denna anledning men jag jobbar på ett populärt postombud i centrala Uppsala och mängden paket från HM som trillar in är minst sagt imponerande. Säsongsmönstret att handla lite nytt till våren och sommaren tycks bestå och andelen returer när det kommer till bolagets paket tycks vara förhållandevis låg. Alltså behåller kunderna det mesta av det man klickar hem.
Bra tryck i E-handeln samtidigt som fler butiker öppnar upp och människor vågar återigen sig ut på gator och torg.
Intrum Justitia / Aktien handlas till kraftig rabatt / Aktien handlas till kraftig rabatt
2020-05-12 20:22 IP: 3QASMcivr
Visst man står inför stora utmaningar som så många andra men rationellt sett så handlas aktien till en saftig rabatt då egna kapitalet överstiger 24 miljarder medan börsvärdet summeras till dryga 17 miljarder. Imorgon trillar även utdelningen in på kontot.

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -