På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

adamant

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Discord 24h Vicore Pharma Hold. 21-09-17 07:53
Helskotta... Nanologica 21-09-15 18:12
Om tillväxten NOSIUM 21-09-08 15:59
Ulrika har ÖKAT Polygiene 21-08-27 16:50
Börskollen kan dra nåt gammalt över sig Polygiene 21-08-27 16:20
Börjar det mullra? NOSIUM 21-08-27 16:02
Lite missvisande citat de tagit NOSIUM 21-08-24 16:26
No one om hösten/vintern Nanologica 21-08-24 10:03
Analysen NOSIUM 21-08-24 09:28
Intressant citat om marknadsläget för kromatografin Nanologica 21-08-18 18:27
Sammanfattning Drug Development från intervjun Nanologica 21-08-18 18:03
Sammanfattning avsnitt kromatografi från intervju Nanologica 21-08-18 17:54
Discord om någon vill... NOSIUM 21-08-18 17:42
Intervju idag med EPB Nanologica 21-08-18 16:50
VitriVax begär förlängd svarstid NANEXA 21-08-11 19:59
1/48 »
Nanologica / Helskotta... / Helskotta...
2021-09-15 18:12
Är så fruktansvärt taggad inför morgondagens presentation. Det är som Gnaget-DIF på Råsunda inför 50.000 pers. KÄMPA ANDREAS!! TAGGA TILL, PUBLIKEN!!

Om någon vet var efterfesten hålls får de gärna säga till.

Kl 9.15 @ https://www.youtube.com/embed/wsD7rMaNhGo
NOSIUM / Om tillväxten / Om tillväxten
2021-09-08 15:59
Det var en väldigt bra analys som släpptes igår av Anlayst group. Jag har inte grottat ner mig i den helt än men fastnade lite på den förväntade tillväxten i år.

"Tillväxt och lönsamhet i sikte
År 2021 förväntas bli ett rekordår för NOSIUM, där Bolaget har uttalat en förväntan om att kunna uppvisa en tillväxt motsvarande ca 26 % Y/Y under H2-21. Därefter är målsättningen att samtliga innehav ska visa lönsamhet från och med helåret 2022. Detta, i kombination med en fortsatt god tillväxt för portföljbolagen, ger utrymme för en uppvärdering av NOSIUM."

I analysen finns det en väldigt bra bild över tillväxt bolag för bolag inom gruppen. 26% är givetvis väldigt starkt om man uppnår, men en stor anledning för min investering i Nosium är den procentuellt riktigt skarpa tillväxten i bolagen som ännu inte är mogna. Längst ned till höger på sida 2 (https://www.analystgroup.se/wp-content/uploads/2021/09/Analyst-Group-NOSIUM-komprimerad.pdf) ser man tydligt varför tillväxten stannar vid "bara" 26%. Det mogna bolaget Organic Brands är de som har störst omsättning, men samtidigt den som växer långsammast. Även om den verksamheten givetvis är viktig för Nosium är det tillväxten i de up-and-coming bolagen jag blir riktigt taggad av.

Kan man dra ut tillväxtkurvorna i HHI, GAP och OHG några år blir caset enormt. Jag menar inte att alla kommer lyckas, men om bara ett av bolagen lyckas göra en exponentiell ökning kommer vi ägare bada i pengar om några år (eller när marknaden diskonterar in fortsatt tillväxt). Jag tar med mig att bolagen växer i stort sett under lönsamhet vilket kräver små insatser från investerarna. Att vi ska växa med internationella satsningar (först Finland, antar jag mtp senaste förvärvet) är inspirerande eftersom alla bolag kan rida på samma typ av satsningar då samarbetena är nära mellan dotterbolagen.

För oss som gillar kurvor är linjediagrammet i ÅR 2020 (https://nosium.com/wp-content/uploads/2021/02/Q4-2020-Scandinavian-Health-Innovations-AB.pdf) på sida 14 längst ned i högra hörnet magi. Tillväxten av antalet besökare på Nosiums plattformar är grunden i hela affären. Väldigt vackert, hoppas den fortsätter uppåt i år!

Nej, det är nog bara att fiska vidare på de här nivåerna. Jag hoppas att aktiekursen går upp då värdet på vår valuta (=vår aktie) gör det lättare och mer lönsamt med nya förvärv. En högre kurs skulle ge oss så mycket nya möjligheter, jag hoppas några institutioner förstår det snart så resan kan börja på riktigt.

Blir mer och mer positiv till att det här blir en av mina många grymma investeringar som säkrar upp en tidig pension ;) VD Daniel är ett ess jag satsar på alla dagar i veckan som en del i portföljen.

Blir grymt, det här!

Ursäkta långt inlägg.
Polygiene / Börskollen kan dra nåt gammalt över sig / Börskollen kan dra nåt gammalt över sig
2021-08-27 16:20
Ulrika har köpt lika mycket som hon sålt, FI är de man ska lita på i alla väder. Men jag blev också lurad först. Sålde givetvis inget dock, värderingen ska upp rejält efter senaste rapporten som bara bekräftar det tillväxtcase vi sitter på.
NOSIUM / Börjar det mullra? / Börjar det mullra?
2021-08-27 16:02
Vågar man tro att vi ska börja jaga det redovisade värdet för bolagets innehav? Det är en jäkla bit dit, men säljarna verkar ha tagit en tidigt helg iaf. Spännande läge!
NOSIUM / Rabatt / Lite missvisande citat de tagit
2021-08-24 16:26
Jag tycker det är ett lite missvisande citat de dragit ur analysen.

Nosiums innehav i GAP är inte värt mer än börsvärdet då Nosium "endast" äger 60,7%, ett värde av 18,6 mkr.

Utöver det innehavet har dock Nosium ägande i:
Organic Brands, uppskattat värde Nosiums andel 43,1 mkr
Online Health Group, 18,3 mkr
Holistic Health Academy, 16,6 mkr

Så det finns mycket att ta av. Till skillnad från andra investmentbolag som handlas med stor rabatt som jag äger är skulderna här ganska små. Det tycker jag är värt att notera.

Även värt att notera är som Limpo skriver att Mangold ofta har en väldigt positiv framtidstro för de bolagen de analyserar. Oavsett detta är det helt klart att även om bara ett av Nosiums dotterbolag skulle bli en framgång och alla andra plötsligt skulle gå i konkurs är det mycket sannolikt att dagens börsvärde har potential att mångfaldigas.

Jag är fortsatt mycket positiv till bolaget på den här värderingen (och faktiskt ganska högt över dagens värdering också). Särskilt som VD skriver att Q3 sannolikt kommer generera positivt kassaflöde. Vi brukar ju ha något negativt så det skulle verkligen bli en gamechanger om det positiva kassaflödet helt och hållet kommer sig av starka resultat.

Jag äger aktier i bolaget, hoppas kunna öka under hösten men det beror på hur andra investeringar löper på :)
Nanologica / No one om hösten/vintern / No one om hösten/vintern
2021-08-24 10:03
Här kommer en liten lista från no one på Discord om vad vi kan hoppas kommer under hösten. Nu brukar ju våra listor alltid dra ut på tiden mer än vi tror i vårt lilla forum, men men. Jag tycker den är intressant nu i ett läge där VD ber om tålamod hos aktieägarna.

"Jag tror/chansar på följande scenario.
- för varje månad som går ju närmare kommer vi en prepp order
- Troligtvis så kommer det en order på ¨något¨ under september/oktober.
- Vi kommer att få PM på analys av kortsiktiga toxen
- Vi kommer få något från långsiktiga toxen
- Nica har personal på plats hos Sterling vilken dag som helst
- Produktionen hos sterling startar inom snar framtid
- avroppsorder kommer under 4:e kvartalet
- Presentation hos Penser 16/9 ( AB bör nog vara väldigt tydlig på den presentationen, vet mer om hur det det ser ut på Sterling. tänk om, jag säger tänk om han kan säga att produktionen är igång)
-29/10 rapport som inte bör vara så dålig som jag först trodde
- möte Corden i november
- Ev info växtskydd och AZN under oktober november ( kan kanske ha blivit lite förseningar pga av coviden)
- Allt det här borde successivt leda till ett minskat utbud och en ökad efterfrågan på aktier

Så alla PM törstande, det kommer en rad PM under hösten........................."
NOSIUM / Analysen / Analysen
2021-08-24 09:28
Upprepat motiverat värde 28 kr från Mangold. De har ökat värdet på dotterbolagen i linje med GAP"s kraftiga uppvärdering (återstår och se om de lyckas fylla emissionen), men de har istället skruvat upp investmentsbolagsrabatten från -10% till -20%.

Så högre osäkerhet, men starkare dotterbolag tolkar jag det.

Kom gärna in på Discord och spåna om analysen/rapporten. https://discord.gg/75MVn8wB (länk 24h)
Nanologica / Intressant citat om marknadsläget för kromatografin / Intressant citat om marknadsläget för kromatografin
2021-08-18 18:27
Förlåt bombningen av inlägg, men jag skyller på att de två senaste inte var mina egna.

Om man som aktieägare funderar över varför det tar sån tid att signera kontrakt ger intevjun svar. Följande citat är från fråga om hur det går med införsäljningen i USA, och Andreas bekräftar det vi alla knappt vågat hoppas. Intresset i USA är för stort för att man ska ligga på kunderna.

Om USA:
"Jättebra feedback från flera kunder. Det gör ju också att det finns vissa kunder av de större som vi inte går på än. För helt enkelt vi vill inte hamna i det läget att de snabbt vill ha de volymer vi inte kan leverera. Då är det bättre att vänta med dem så vi kan skicka direkt."

Som bakgrund ska man veta att chefspositionen för försäljningen i USA har en enormt eriterad kromatografi-kung (P.K. Dutta) med ett heltäckande kontaktnät och större kunskap om marknaden än någon annan. Det finns en intervju med honom på Twitter eller Youtube, minns inte vilket, där Andreas intervjuar. Han kanske inte vinner en charmtävling, men är säkerligen skarp och har ovärderlig erfarenhet.

Jag är mållös av bolagets värdering på marknaden just nu. Helt ofattbar.
Nanologica / Sammanfattning Drug Development från intervjun / Sammanfattning Drug Development från intervjun
2021-08-18 18:03
NICA har haft fina intäkter H1 från Vicore. Man räknar även med vissa, mindre, intäkter under Q3 men därefter kan intäkterna utebli fram till dess att Vicore tar nästa steg i sitt projekt.
NICA är idag helt fokuserade på att testa olika molekyler med sin Silika för att på så sätt ta fram egen data. Detta görs främst via test i olika djurmodeller. Det finns inget fokus på att generera intäkter inom DD under H2 2021 varför även Nanologicas totala intäkter (kanske) kan minska. I slutet av 2021 kommer NICA ha en klarare bild av vad som fungerar, med egen data inom DD. Den informationen kan sedan användas för att lägga fram en road-map/tidplan för 2022 och åren efter det. Eventuella egna kliniska studier påbörjas tidigast i slutet av 2022. NICA avser stärka organisationen inom just produktutveckling för DD. NICA betonar vikten av att ta fram egen data inom DD vilket är det som bolaget nu fokuserar på. Om 3 år räknar NICA med att har gjort sin första licensaffär inom DD och därtill ha ett par projekt på väg genom kliniska program. Marknaden är mycket intresserad av NICAs förmåga att visa hur inhalerade mediciner är mer skonsamma för kroppen än tabletter/injektioner.

//starmac
Nanologica / Sammanfattning avsnitt kromatografi från intervju / Sammanfattning avsnitt kromatografi från intervju
2021-08-18 17:54
För er som inte orkar lyssna gjorde starmac från Discord en bra sammanfattning om kromatografin:

NICA arbetar nära 5–6 kunder och har ytterligare ett antal kunder därutöver. Kunderna finns volymmässigt främst i Indien men även i USA och Kina. Intresset från kunderna är mycket stort. Det som efterfrågas av kunderna idag är material (100-tals kilo) från Sterling. Lite material förväntas levereras under Q3 men framför allt räknar man med större leveranser Q4 och Q1. NICA kan från och med nästa vecka befinna sig on-site hos Sterling vilket är positivt. Avtalen kommer antingen bli reguljära (med volym, tid, pris) eller bygga på avrop utan fasta förbindelser. Detta bl.a. pga. att kunderna ännu inte kunnat göra en ordentlig ”plant audit” hos Sterling. NICA utvecklar även kompletterande produkter inom kromatografiområdet. Bl.a. inriktade mot vaccinindustrin som inte nyttjar Silika. Okänt vad detta är för produkter.

NICA räknar med att omsätta 100-300 MSEK inom kromatografi om 3 år där såväl befintliga som nya produkter säljs. Det finns även möjligheter till bolags- eller produktförvärv. NICA är osäkra när nya ordrar kommer men ATT de kommer är helt säkert.
NOSIUM / Discord om någon vill... / Discord om någon vill...
2021-08-18 17:42
Jag fixade en Discord. Blir knappast särskilt många där, vi är ju ett yttepyttebolag. Men i värsta fall får jag väl hålla en dialog med mig själv :)

https://discord.gg/75MVn8wB (funkar 24h)
Nanologica / Intervju idag med EPB / Intervju idag med EPB
2021-08-18 16:50
https://youtube.com/watch?v=s94bXLzlqYY&feature=share

Värt att lyssna på om ni funderar på att sälja era aktier på 13.50 :D

Bli gärna en del av gänget på Discord samtidigt: https://discord.gg/VTXbHG7n

Nanologica är det bästa långsiktiga köpet på börsen på såväl den här som en dubbelt så hög kurs.
NANEXA / VitriVax begär förlängd svarstid / VitriVax begär förlängd svarstid
2021-08-11 19:59
Nanexa var visst inte så lätta att handskas med för amerikanska bolaget som anklagas för att ha gjort intrång på våra patent. Det tycks som att de begärt att få skjuta upp svarstiden till 3 september. Om jag fattar rätt har Nanexa godkänt fördröjningen.

Har de stött på problem? Samlar de kraft för att gå till full attack? Har de insett att det är bättre att snacka med Nanexa utanför rätten och hitta en lösning där?

Vem vet? Spänningen är olidlig och vi har allt att vinna och inget att förlora förutom möjligtvis ansiktet då...

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -