På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Galadriel

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Bubbelvarning och relativvärdering Briox 21-01-20 10:32
varför Prosus 20-12-28 18:49
knepigt läge Briox 20-12-10 17:21
30-40 % uppsida? 24SevenOffice Sc. 20-12-09 10:42
Insidersälj på gång Evolution Gaming Gr. 20-12-03 08:41
ibland Pandox B 20-11-24 17:22
Bubbelvarning, Briox jmf Fortnox Briox 20-11-24 16:59
Högst relevanta skäl till oro Briox 20-11-23 10:11
Kanonrapport Raketech 20-11-13 09:32
Ibland är det tvärtom Pandox B 20-11-10 09:53
crowded trade Millicom 20-11-06 09:32
bubbelvarning Briox 20-10-29 12:27
Saas modellen Upsales Technology 20-10-10 14:04
tekniskt Millicom 20-10-06 14:56
balanserad intervju Millicom 20-09-30 10:02
1/2 »
Briox / Bubbelvarning och relativvärdering / Bubbelvarning och relativvärdering
2021-01-20 10:32 IP: 8YxfUIinK
Oseriöst att spekulera i bud med denna värdering. Kopierar in tidigare inlägg angående värderingen för Briox. Vill inte ge varken köp eller säljråd men relativt andra Saas bolag som ligger åratal före Briox i utvecklingen ligger Briox helt fel i värdering. Upsales, 24seven och t o m Fortnox har gått betydligt bättre än Briox på senare tid, denna utveckling tror jag fortsätter under minst en 3-5 årsperiod. Dessutom är risken att Briox helt failar enormt mycket högre än i de andra bolagen.

Från tidigare inlägg:

Jag har gått igenom flera noterade Saas bolag men detta bolag sticker verkligen ut med en skyhög värdering och svag utveckling.

Nästan oavsett vad man tror om möjligheterna för Briox som bolag är aktien absolut inte köpvärd i nuläget som jag ser det. Värderingen är alldeles för hög jämfört med jämförbara bolag eller nästan vad som helst på börsen. Det finns heller inget annat som skulle kunna motivera värderingen vad jag kan hitta, som tex patent eller unik teknologi.

Inte heller historiken övertygar snarare tvärtom. Hundratals miljoner har bolaget dragit in från vad det verkar i huvudsak privatsparare (i princip inga institutionella i ägarlistan). Det har efter nästan 10 år gett ett bolag med under FEM miljoner KRONOR i omsättning (vet alla detta?) som bränner väl över 20 miljoner om året. Tillväxten var i Q3 300 000 KRONOR!! Bolaget värderas efter att ha rasat kraftigt till ca 365 miljoner (räknat på aktiekurs 10 kr)!! Om man räknar på det framåtblickande ARR som bolaget säger ligger på 5,6 mill i Q3 rapporten ger det en ARR multipel på 65!!! Topp-presterande Saasbolag på börsen med omfattande verksamhet, stark tillväxt och lönsamhet finns att köpa på ARR multipel 10-20.

I ett optimistiskt och mycket generöst scenario skulle man kunna ge Briox en multipel på 20 (personligen tycker jag 10 är rimligare). Det ger ett värde på bolaget på 112 mill och en aktiekurs på 3,06 kr!!! 1,53 kr i aktiekurs på kanske mer rimliga ARR multipeln 10!

Det skrivs mycket om Fortnox i forumet men håller verkligen med @VideoInvest att jämförelsen minst sagt haltar. Fortnox gjorde sin resa i helt andra tider och jag är övertygad om att varken Fortnox eller någon annan kommer lägga ett bud på dessa nivåer.

Vill inte baissa utan bara förmedla dessa fakta och hur jag ser på det gällande värderingen och prestation till dem som köper nu inför stundande nyemission (kassan ser ut att ta slut innan årsskiftet). Ser en risk att många småsparare kan förlora pengar här. Bolaget lär vilja passa på att ta in rejält denna gång då de har att välja på att dra ner verksamheten kraftigt annars. Med nuvarande takt vad gäller tillväxt kommer det dröja åratal tills bolaget går plus
Prosus / varför / varför
2020-12-28 18:49 IP: 8YxfUIinK
detta nedställ idag?
Briox / knepigt läge / knepigt läge
2020-12-10 17:21 IP: 8YxfUIinK
Tror de måste gå till befintliga ägare i detta läge, värderingen är ju alldeles orimlig och svårt få in nya då. Alternativt får de göra en riktad emission till stor rabatt vilket spär ut befintliga aktieägare rejält.
Pest eller kolera: förstår inte vilka som köper aktien nu, känns riggat inför emission, borde vara perfekt att skala av lite även för långsiktiga.
24SevenOffice Sc. / 30-40 % uppsida? / 30-40 % uppsida?
2020-12-09 10:42 IP: 8YxfUIinK
Denna aktie verkar blivit lite bortglömd på senare tid. Tycker det finns tydliga paralleller i värdedrivare till Carnegies Fortnox analys. Fortnox värderas nu 3 ggr så högt som 24seven. Borde finnas 30-40 % i omgående uppsida för denna aktie tycker jag.
Riktigt bra lösning på finansiering också!
Jag har aktier i bolaget och detta ska inte tas som en köprekommendation. Bilda alltid er egen åsikt.
Evolution Gaming Gr. / Insidersälj på gång / Insidersälj på gång
2020-12-03 08:41 IP: XIJ2NBvIO
Var det inte Morgan Stanly som höjde riktkursen inför storägarens försäljning senast? Eller var det Carnegie?
2020-11-24 17:22 IP: 8YxfUIinK
får man väl säga: vad var det jag sa;)
Sitter kvar, en bra bit kvar tror jag
Briox / Bubbelvarning, Briox jmf Fortnox / Bubbelvarning, Briox jmf Fortnox
2020-11-24 16:59 IP: 8YxfUIinK
Det viktigaste för de som funderar på att sätta sin pension i denna aktie (eller har) är just nu värderingen. Resten är bara dimridåer. En del vill jämföra Briox med Fortnox. Det gäller inte minst bolaget själva då de inte kommit så långt trots många försök (och vill ta in nya pengar på en hög värdering). Andra tror inte att det går att jämföra, då Fortnox var pionjärer och startade sin resa för 15-20 år sedan helt utan konkurrens. Briox har också försökt i åratal utan att lyckas.

MEN om vi ändå skulle jämföra hur Briox värderas med hur Fortnox värderades när det var ungefär lika stort är det tydligast att titta på värderingen på bolagen i förhållande till omsättningen, det sk P/S-talet (price/sales):

Fortnox

År Omsättning Tillväxt Res e fin netto Market cap, MSEK P/S
MSEK MSEK MSEK
2007 3,66 -10,70 32 8,8
2008 7,86 115% -10,40 58,5 7,4
2009 18,56 136% -2,40 136,7 7,4

Det vill säga P/S talet låg ganska stabilt mellan 7-9. Detta ansågs högt då och aktien fick en del kritik. Nu skulle sådana värderingar vara helt accepterade. Fortnox ligger nu på P/S 26 vilket många anser extremt högt i dagsläget och en del namnkunniga investerare har sålt ut. Anledningen är förstås att bolaget har ett unikt track record, ledande position, höga marginaler, stark tillväxt och delar ut pengar årligen. Allt i ett! Briox har inget av det (medioker tillväxt givet storleken).
ÄNDÅ värderas Briox till 73 ggr omsättningen (snällt räknat på ABGs prognos för 2020) (P/S 73). OM Briox skulle värderas som Fortnox värderades som högst när det var i Briox storlek (P/S 8,8) skulle Briox aktie stå i 1,20 kr. OM man skulle tillåta en dubbelt så hög värdering skulle Briox aktie ha ett motiverat värde på 2,40 kr. Och då växer Briox mycket svagare än vad Fortnox gjorde, förlorar ca dubbelt så mycket pengar och har enorm konkurrens på de marknader de försöker vinna.10 kr är alltså en värdering helt i det blå och man kan förstå att ABG inte ger något kursintervall på denna aktie!!
Och nu närmar sig NE igen, vilket skapar ännu fler aktier och ännu orimligare värdering, det kan såklart inte fortsätta i evighet utan kursen måste justeras ordentligt nedåt. Framförallt är det svår att förstå vilka som vill sätta in mer pengar på denna värdering just nu med den historik bolaget har.
Om Briox aktien ska undvika ett kraftigt ras måste bolaget omgående uppnå en uthållig tillväxttakt på väl över 100 % som jag ser det, helst över 200 %, och det ser tyvärr ut att vara långt borta.
Briox / Högst relevanta skäl till oro / Högst relevanta skäl till oro
2020-11-23 10:11 IP: 8YxfUIinK
Hmmm...märkligt att det alltid dyker upp ett antal signaturer till denna aktiens försvar så fort en åsikt som inte är odelat positiv förs fram. Och detta snack om styrelsen i många inlägg verkar inte naturligt, det vet ju alla att det inte är styrelsen som driver bolaget.

Med tanke på aktiens värdering (se tidigare inlägg) och bolagets utveckling (de har en problematiskt hög burn rate i förhållande till omsättningen och tillväxten) är NE ett problem av flera skäl som jag ser det. De ständigt återkommande nyemissionerna spär ju hela tiden ut värdet av bolaget (det trycks nya aktier), en nyemissionen med 20-30 % utspädning nu bör sänka aktiekursen med motsvarande då pengarna kommer gå åt den närmaste tiden. Dessutom undrar man ju när marknaden tröttnar på att stoppa in pengar i detta bolag.
Raketech / Kanonrapport / Kanonrapport
2020-11-13 09:32 IP: 8YxfUIinK
Givet den extremt låga värderingen av aktien tycker jag att rapporten var mycket stark. De ser ut att kunna växa både organiskt och via förvärv. US känns spännande. Om de inte tar den vägen kan de köpa tillbaka aktier med de starka kassaflödena. Oavsett borde aktien kunna nå 20 i närtid tycker jag. Obs, jag äger aktien och köper mer på den lilla dippen efter rapport. Alla bör själva besluta om de vill köpa, detta ska inte ses som en rekommendation för alla.
Pandox B / Ibland är det tvärtom / Ibland är det tvärtom
2020-11-10 09:53 IP: 8YxfUIinK
när alla sitter och väntar på rekyl kommer den inte och många missar tåget, jag tror det är så här. Corona kommer ta slut snabbare än vi trott och med större sannolikhet. Enorm trigger och enorm potential.
Millicom / crowded trade / crowded trade
2020-11-06 09:32 IP: 8YxfUIinK
alla verkar långa Mill, behövs nya friska långsiktiga investerare in i aktien för brott upp vid 285-290 ca. Kan ta tid men är ett bra spel att vänta ut tror jag.
Briox / bubbelvarning / bubbelvarning
2020-10-29 12:27 IP: TwiXIA8fx
Jag har gått igenom flera noterade Saas bolag men detta bolag sticker verkligen ut med en skyhög värdering och svag utveckling.

Nästan oavsett vad man tror om möjligheterna för Briox som bolag är aktien absolut inte köpvärd i nuläget som jag ser det. Värderingen är alldeles för hög jämfört med jämförbara bolag eller nästan vad som helst på börsen. Det finns heller inget annat som skulle kunna motivera värderingen vad jag kan hitta, som tex patent eller unik teknologi.

Inte heller historiken övertygar snarare tvärtom. Hundratals miljoner har bolaget dragit in från vad det verkar i huvudsak privatsparare (i princip inga institutionella i ägarlistan). Det har efter nästan 10 år gett ett bolag med under FEM miljoner KRONOR i omsättning (vet alla detta?) som bränner väl över 20 miljoner om året. Tillväxten var i Q3 300 000 KRONOR!! Bolaget värderas efter att ha rasat kraftigt till ca 365 miljoner (räknat på aktiekurs 10 kr)!! Om man räknar på det framåtblickande ARR som bolaget säger ligger på 5,6 mill i Q3 rapporten ger det en ARR multipel på 65!!! Topp-presterande Saasbolag på börsen med omfattande verksamhet, stark tillväxt och lönsamhet finns att köpa på ARR multipel 10-20.

I ett optimistiskt och mycket generöst scenario skulle man kunna ge Briox en multipel på 20 (personligen tycker jag 10 är rimligare). Det ger ett värde på bolaget på 112 mill och en aktiekurs på 3,06 kr!!! 1,53 kr i aktiekurs på kanske mer rimliga ARR multipeln 10!

Det skrivs mycket om Fortnox i forumet men håller verkligen med @VideoInvest att jämförelsen minst sagt haltar. Fortnox gjorde sin resa i helt andra tider och jag är övertygad om att varken Fortnox eller någon annan kommer lägga ett bud på dessa nivåer.

Vill inte baissa utan bara förmedla dessa fakta och hur jag ser på det gällande värderingen och prestation till dem som köper nu inför stundande nyemission (kassan ser ut att ta slut innan årsskiftet). Ser en risk att många småsparare kan förlora pengar här. Bolaget lär vilja passa på att ta in rejält denna gång då de har att välja på att dra ner verksamheten kraftigt annars. Med nuvarande takt vad gäller tillväxt kommer det dröja åratal tills bolaget går plus.
2020-10-10 14:04 IP: 8YxfUIinK
Jag gillar verkligen Saas modellen och Upsales ser spännande ut men är värderingen ok? Intressantast att titta på Price/sales för denna typ av bolag tycker jag. Upsales ligger på 10 här dvs värderingen är 10 ggr en årsförsäljning. Hur högt p/s talet ska vara borde påverkas av bl a:

1. Tillväxten av ARR
2. Andel ARR av omsättningen
3. Lönsamheten
4. Framtidspotentialen i den marknad bolaget agerar på

Tycker 4:an är intressant för Upsales jmf med de molnbaserade affärssystembolagen. Förvisso konkurrensutsatt av starka globala spelare men Upsales har uppenbart hittat sin nisch. Kan de ha en rimlig chans att expandera globalt?
Annars lite minus för tillväxttakten i senaste rapporten men svårt att bedöma hur de påverkats av Covid, plus för lönsamhet givet att de är ett tillväxtbolag.
Om man tror att p/s 10 kommer bestå så kan man förvänta att aktiekursen ökar med tillväxttakten i ARR varje år. Skulle helst vilja att de kunde öka tillväxttakten till minst 25 % för att det ska kännas attraktivt att köpa i större skala på dessa nivåer. Men en liten post vill jag ändå vara med på....

Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Upsales Technology 61 3,39% 43,3 40,88%
Millicom / tekniskt / tekniskt
2020-10-06 14:56 IP: 8YxfUIinK
börjar det se ut som aktien kommer ta ut 300 motstånd inom kort, stabilisering ovan 282 skulle bekräfta det!
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Millicom International Cellular SA 39,95 -0,03% 30,52 30,9%
Millicom / balanserad intervju / balanserad intervju
2020-09-30 10:02 IP: 8YxfUIinK
Bra forum detta:)!
Tycker intervjun med Frick ger en balanserad syn på Milli caset. Och slutsatsen är också självklar just nu: värt att ta risken! Viktigt att förstå anledningarna till att aktien är så billig nu!
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/09/29/frick-darfor-ska-du-kopa-teleoperatoren.html

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -