Hej JFJ,
Det korta svaret hade varit att aktörer med skumma avsikter har sålt och vill med alla medel pressa aktien i syfte att återköpa så billigt som möjligt.
Det längre svaret kräver i första hand en del konstateranden och frågeställningar.
- Trenden i aktien är och har varit nedåt under en längre period.I ett bottenläge så vill man se att volymerna i aktien ökar rejält dvs att köparna kommer in med kraft. Det råder nog ingen tvivel om att de som gick in i den riktade emissionen har sålt av en del. De som vill manipulera kursen har säkert startat med att nettosälja men övergår sedan till att handla aktier mellan varandra för att i slutändan nettoköpa. Du har rätt i att vi skulle kunna dumpa kursen till 8 kr om vi gick ihop men vi är i slutfasen av nedgången. Vi har en topp och en botten vid ca 8.60 kr där jag räknar med att köparna kommer in om man inte har gjort det tidigare.
- Vill man manipulera kursen så är Glycorex ett tacksamt bolag att skjuta in sig på. Bolaget är lågt värderat, ligger på fel lista och det är ingen analytiker som följer bolaget. Trots en rad positiva PM så fortsätter aktien att dala. Pga av tidigare misslyckanden och av finansiella skäl så är det lätt att skapa tvivel kring ledning mm. Observera att när man nu får in en mer professionell ledning och styrelse så kommer det vara drivkraften för en rejäl uppgång men jag har hela tiden sagt att man måste ha tålamod.
- I och med att placera.nu tillhandahåller ett forum där man inte efterföljer forumreglerna så blir det sanktionerat för kursmanipulation, spammande och med därtill.
- Jag har följt handeln i bolaget intimt och det går att se ett väldigt regelbundet mönster där det är uppenbart att flera banker är inblandade.
- På givna signaler så vräks det ut aktier och det är inte min bild att institutioner handlar på det sättet. Vid ett tillfälle brände man iväg 100 000 aktier och sänkte kursen från 15.15 kr ner till 14 kr.
- Den 29 december varnade Jan Leopoldson åklagare på Ekobrottsmyndigheten för manipulation i moderna medier via pump/dump.
-Varför lägger några signaturer så mycket kraft på att skriva ner bolaget om man inte vill köpa. Notera att dessa mer eller mindre aldrig skriva några positiva inlägg för det går emot deras långsiktiga strategi. Det skulle liksom inte gå ihop.
Slutgiltigt vill jag säga att man inte på något sätt kan frånta familjen Nilsson och de andra grundarna bedriften av att ha byggt upp det här bolaget och räddar liv. Nu går vi mot skördetid så sitt still i båten och njut av resan.