antitrader

Profilbeskrivning

Tech.
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Acconeer 2018 Acconeer 18-01-03 17:44
Discord-invite Acconeer 17-12-27 17:48
Discord-invite Acconeer 17-12-22 14:26
Tack Eezzi Acconeer 17-12-21 13:52
Acconeer: Ett fint bolag med en ljus framtid Acconeer 17-12-20 22:04
Jan Nyrén, en som tror på IMINT Imint Image Intellig 17-12-18 22:16
För ett år sedan... Imint Image Intellig 17-12-08 17:33
IMINT, 2018 Imint Image Intellig 17-12-01 10:04
IMINT, VD har ordet Imint Image Intellig 17-11-27 09:44
IMINT, 2.0 Imint Image Intellig 17-11-25 00:46
IMINT version 2.0 Imint Image Intellig 17-11-24 13:36
IMINT. framtid Imint Image Intellig 17-11-22 11:30
Tack Låset! Imint Image Intellig 17-11-03 14:58
Usch ja... Imint Image Intellig 17-10-29 16:53
Höstsummering Imint Image Intellig 17-10-14 11:31
1/27 »
Acconeer / Acconeer 2018 / Acconeer 2018
2018-01-03 17:44 IP: flQAOBwgu
Acconeer har öppnat 2018 starkt och tycker personligen det finns mycket (mycket!) mer att hämta. Ska bli mycket intressant att se hur Acconeer beter sig under debutåret som ett noterat företag.

Potentiella framtida triggers finns det gott!

Stort tack till alla er som bidrar med informativa inlägg om Acconeer, det uppskattas storligen.

Välkomna in till Discord-kanalen för Acconeer!
https://discordapp.com/invite/JbRxWA
Acconeer / 10 sensorer per bil / Discord-invite
2017-12-27 17:48 IP: flQAOBwgu
Hej Teknik123, ursäkta sent svar.

Här är en ny inbjudan till Acconeer-kanalen på Discord. Den varar i 24h.
https://discordapp.com/invite/nTt7gp

Alla är välkomna!

Ett fantastiskt spännande 2018 väntar Acconeer, ska bli väldigt roligt att se vad Lindell och gänget har att bjuda på.

Hörs vi inte innan;
God fortsättning och gott nytt år!
Acconeer / 10 sensorer per bil / Discord-invite
2017-12-22 14:26 IP: sR+jeeJL1
Självklart, här är Discord-inviten. Alla intresserade av Acconeer är varmt välkomna!

https://discordapp.com/invite/7CwXsg
2017-12-21 13:52 IP: sR+jeeJL1
Tack Eezzi, du kan mycket väl ha rätt med ditt antaganden.

Ser man sedan till Boschs framtidsplaner finner man otaliga appliceringsområden för Acconeers teknik. Är det ett samarbete dessa bolag emellan så är det med all säkerhet bara början på någonting mycket större.

https://www.businesswire.com/news/home/20171218006182/en/CES-2018-Bosch-showing-smart-solutions-Las
Acconeer / Acconeer: Ett fint bolag med en ljus framtid / Acconeer: Ett fint bolag med en ljus framtid
2017-12-20 22:04 IP: sR+jeeJL1
Först och främst; tack till alla som generöst delat med sig av information och teorier, det uppskattas!

Allt som finns i nuläget faktamässigt om Acconeer har redan sagts; från Dreamtech & Uniquest till robotdammsugare och nyckelpersoner.

Har tyvärr inget nytt att bidra med här, det enda jag kan säga:
Träffade Acconeer och alla inblandande tidigare under året. Maken till gott bemötande och tålmodiga svar har jag aldrig stött på i "professionella" sammanhang. Ingen fråga var för dum, alla besvarades tålmodigt och genomgångarna utav Acconeers teknik nådde ända fram till någon som fortfarande kämpar med den fem år gamla fjärrkontrollen. Dessa kriterier kan tyckas självklara, men alla som är runt och träffar diverse bolag kan nog intyga om att så inte alltid är fallet.

Det hela andades i den aspekten ren och skär kvalitet. Personerna i bolaget bildar sammantaget en briljant och ovanlig mix av unga, extremt kompetenta begåvningar med mer seniora, erfarna ledningspersoner. På den fronten är Acconeer svårslaget. Och min (och många andras) teori om hur och varför alla dessa personer anslutit till bolaget är ganska självklar.

Snackar vi hårda värden är tekniken i sig helt briljant; det finns otaliga situationer varje dag där jag önskar att kalendern stod på 2022 och Acconeers teknik redan var utbredd i vardagen. Men den tiden kommer...!

Hur Acconeers teknik står sig gentemot konkurrensen ter sig för en lekman som en själv omöjligt att specifikt och korrekt uppskatta. Jag tror helt enkelt på det som uttalas om storlek och energieffektivitet. Sedan är det enorma framtida marknader som uppenbaras; att Acconeer ska husera konkurrensfritt på alla dessa ter sig både helt osannolikt och poänglöst. Det finns plats för flera aktörer, och den aktör som levererar den minsta och strömsnålaste sensorn lär ej ha några som helst problem med den framtida kundstocken.

Att man efter intro skulle få chansen att köpa ytterligare på kurser som krupit tillbaka mot IPO-nivåer hade jag inte riktigt på kartan. Men jag granskar inte en gåvohäst i munnen!

Har köpt in mig i Acconeer med en långsiktig horisont och ser med stor tillförsikt på framtiden.
Imint Image Intellig / Jan Nyrén, en som tror på IMINT / Jan Nyrén, en som tror på IMINT
2017-12-18 22:16 IP: sR+jeeJL1
Mycket roligt att ha en som tror på IMINT ombord i bolaget OCH som visar detsamma med all önskvärd tydlighet utåt; Jan Nyrén!

"Potentialen för Imint är markant och vi har bara sett början på utvecklingen av video och applikationer som nyttjar olika typer av optimering av video i mobilen."
https://weareimint.com/imint-anstaller-jan-nyren-som-marknadsdirektor/

"In short; we are extremely proud of what we have achieved this year, but we are far from satisfied and to us the journey has merely started!"

"We have released the new generation of the Imint Live Object Tracker and seen great market interest from a variety of industry verticals."

"I dare to say that we went in to the year as the number one supplier of video stabilization software and that we keep that top position when the year ends, despite all tough competition."

"We have great ambitions for 2018 – sales targets are set, goals for our products, goals for marketing and for internal organizational efficiency are all set, now let’s execute!"
https://weareimint.com/seasons-greetings-entire-crew-imint/

Huawei fördjupar samarbetet med IMINT alltmer, Vivo visar med hjälp av Vidhance den bästa videostabiliseringen jag sett. Utvecklingsavtalets resultat lär vi se i första kvartalet 2018 samt fler kommande avtal. Och fler implementeringar av Live Auto Zoom. Dessutom trevligt att IMINT tycks anstränga sig nu för att kommunicera mer konkret och frekvent!

Kommande Huawei-lurar, Vivo-telefoner, mobiler från licensavtalet som föds ur utvecklingsavtalet plus lite Wiko och Sharp-smått & gott. Till denna grund är det viktigt att fler licensavtal för fler funktioner levereras, vilket jag också är övertygad om att så kommer ske!

2018 är IMINTs år!
Imint Image Intellig / För ett år sedan... / För ett år sedan...
2017-12-08 17:33 IP: sR+jeeJL1
För ett år sedan fanns Vidhance endast i Huawei Mate 9. Ett år senare finns vi i 22 olika telefoner.

BQ:
- Aquaris X5 Plus
- Aquaris X
- Aquaris X Pro

Huawei:
- Mate 9
- Mate 9 Pro
- Mate 9 Porsche Design
- P10
- P10 Plus
- Honor 9
- Mate 10
- Mate 10 Pro
- Mate 10 Porsche Design
- P11
(+ ytterligare en variant av P11:an...?)

Wiko:
- WIM
- WIM Lite
- View
- View XL
- View Prime

Sharp:
- Aquos R
- Aquos Sense

Vivo:
- X20
- X20 Plus

Hyfsad tillväxt på ett år.

Under 2018 kommer det accelerera ännu mer; fler avtal med fler tillverkare för fler funktioner.
Redigerades 2017-12-08
2017-12-01 10:04 IP: sR+jeeJL1
Nu jävlar hettar det till!

Bättre momentum än så här får man leta efter. Aktien går ner efter ett utvecklingsavtal marknaden ej uppskattar, fortsätter ner efter att omsättningssiffrorna trillar in. Raset fortsätter och då kliver Redeye in; nästan halverar sina olika riktkurser. Den perfekta stormen av en shitstorm!

Detta är förstås trist, men enligt mig har väldigt lite förändrats fundamentalt i caset IMINT. Tror fortfarande stenhårt på detta och tiden får utvisa om det blir tvångsinläggning.

Jag räknar på att IMINT, i runda tal, kan gå runt på endast stabiliseringen. Det vill till att nya modeller trillar in självfallet. Vidhance Live Auto Zoom hoppas jag får sitt genombrott 2018, men ingenting kan tas för givet. Uttalanden om det stora intresset för produkten hoppas jag dock stämmer och då känns det lovande.

Jag tror IMINT omsättningsmässigt kommer att växa bra under 2018 och vidhålla den trenden under de kommande åren. Det är också därför jag är investerad i bolaget.

Huruvida det stora lyftet kommer i Q3 2018 eller i Q4 2019 kan jag inte sia om. Men att det kommer är jag övertygad om.
Imint Image Intellig / IMINT, VD har ordet / IMINT, VD har ordet
2017-11-27 09:44 IP: sR+jeeJL1
"Under det tredje kvartalet tecknade vi ett licensavtal med Vivo, en av världens största smartphonetillverkare. I ett första skede så levererar vi Vidhance Video Stabilization med förhoppningen om att genom ett nära samarbete erbjuda fler lösningar."
Återigen pushas det för att Vivo kan komma att bredda sitt Vidhance-utbud.

"...vi har en hälsosam pipeline med prospekt i olika faser och pågående diskussioner om att utöka omfattningen av befintliga avtal..."
Blir det inte en proppen-ur effekt av detta så är det inte en hund begraven, då får vi vända upp och ner på hela jurtjyrkogården.

"...som möjliggör merförsäljning till befintliga och nya kunder."
Tredje gången i en relativt kort text som ämnet "merförsäljning" berörs; IMINTs fokus tycks således vara tydligt.

"...så har vi nu nått en stabil resursnivå. Det innebär att vi kan fokusera mer på att optimera arbetsmetodik och skruva upp effektiviteten inom produktutveckling och leverans."
Detta låter mycket bra, framförallt då att utgifterna ej ska skena iväg om ens öka särskilt mycket.

Sammantaget: Nya kontrakt kommer att trilla in och de existerande ska utökas. Det räcker fint så.

Källa: https://www.aktietorget.se/nyheter/nyheter/?id=41790
2017-11-25 00:46 IP: sR+jeeJL1
Känns passande idag att dela upp tiden som aktieägare i IMINT i tiden före den 24:e november 2017, och efter. Enter IMINT 2.0!

Intäkterna idag trillade väl in lägre än vad majoriteten, mig själv inkluderad, hade hoppats på. Jag vet inte vad jag ska säga mer om det.

Att sitta och räkna på pris per enhet för Vidhance-lurar och ackumulera dessa siffror med försäljningsrekord hos Huawei känns lagom givande när ersättningsnivån uppenbarligen stryps ganska hårt efter att särskilda volymer nås. Jag ställer mig istället frågan "vad blir det per år från en tillverkare (för en funktion)?". Därtill krävs förstås ett antagande om antalet modeller.

I Huawei's fall uppskattar jag att ca 15-20 miljoner SEK trillar in årligen för 1 st ganska basic funktion. Addera Vivo (endast stabilisering hittills) och Xiaomi (räknar endast med stabilisering här) så har vi en stabil intäktsbas på åtminstone 30 miljoner. Uppskattningsvis max 10 miljoner ifrån break-even. Adderar man fler design-wins eller fler avtal eller fler funktioner så tycker jag framtiden ser fortsatt ljus ut. Adderar man flertalet av nyss nämnda alternativ så ser det superbt ut.

Kundstocken har i konkreta termer ej utvecklats till det monster man hoppats på ännu, men:
- Utvecklingsavtalet räknar jag som klart, Lifvendahl konstaterade idag de visserligen inte var i mål men att "nya krav tillkommit", vilket jag tycker talar sitt tydliga språk.
- Kunddiskussioner på väldigt många fronter och förhoppningar om att stänga vissa av dessa i närtid.
- I de redan befintliga avtalen pågår det nästan i samtliga (BQ exkluderat?) samtal om att addera funktioner och/eller fler modeller.

Allt som allt tycker jag framtiden ser mycket ljus ut för IMINT.

Min tro och förhoppning är att "landgrab"-året 2017 till viss del skett i det dolda och att dagens uttalande om kommande avtal samt utfyllnad av nuvarande avtal är korrekta.

Jag tror hårdare än någonsin på caset IMINT, marknadens tveksamma inställning till trots. Min investeringshorisont sträcker sig bortom 2019 och jag är inte ett dugg orolig.
2017-11-24 13:36 IP: sR+jeeJL1
Ja, det blev lite ändrade förutsättningar efter idag! Och då menar jag främst gällandes hur man lägger upp beräkningar och dylikt på caset IMINT.

Återkommer ikväll med ett längre inlägg som sammanfattar mina tankar och åsikter om IMINT och varför jag tycker det är börsens mest spännande case inför 2018.

Tack Trixxa för inläggen, det är rätt kämpatakter!

På återseende!
2017-11-22 11:30 IP: sR+jeeJL1
IMINT's produkt Vidhance Video Stabilization sitter nu i fem stycken modellserier som säljer i mångmiljonupplagor;

- Huawei Mate 9
- Huawei P10
- Huawei Honor 9
- Vivo X20
...oooch Huawei Mate 10.

Förutsättningarna känns goda för att Vidhance Video Stabilization ska återfinnas i Huawei P11. I dagsläget finns det inga tecken på att Huawei's momentum stannat av, vilket naturligtvis bäddar för fortsatt fina intäkter därifrån även under 2018.

Vidhance Video Stabilization som en plattform för vidareförsäljning har vi ännu inte sett mycket av; endast Wiko hittills huserar det briljanta Vidhance Live Auto Zoom. Men allting tar alltid mycket längre tid än vad man vill och hoppas på inom tech; ett trendbrott tycks ändå skönjas i PM:et angående licensavtalet med Vivo, då ett intresse för IMINT's roadmap specificerades.

Videostabiliseringen i Vivo X20 håller absolut högsta klass, världsklass! Se och njut:
https://www.youtube.com/watch?v=CtzEuoAAAaY

Att Vivo kommer att applicera fler Vidhance-funktioner innan Huawei ser jag som troligt. Huawei rör sig lite trögt i segmentet "Videofunktioner" trots att dem var tidiga på Vidhance-kakan. Det krävs mer, Huawei! Ni kan inte bara ta den billigaste Vidhance-versionen och vara nöjda.

Just inför Q3-rapporten som nalkas håller jag Wiko's försäljning av WIM och WIM Lite som lite av en nyckel. Här finns dock absolut noll information att tillgå och det är fritt fram för gissningar. Likaså kring vad ersättningen blir härifrån. Spännande!

Sharp har inkluderat Vidhance i ytterligare en modell och den symboliken är värd guld. Tillverkare fortsätter sitt samarbete med IMINT, inkluderar mjukvaran OCH tar med den i allt billigare telefoner.

Q3-rapporten har jag milda förhoppningar på och ser den mest som en uppvärmning inför TRENDBROTTET, det vill säga Q4 och Q1-rapporterna. Det är där jag är övertygad om att IMINT visar vad de går för intäktsmässigt. Kvartal 4 är det kvartal som historiskt sett alltid säljer flest telefoner generellt och här får vi förstås extra skjuts genom lanseringarna av Vivo X20 och Huawei Mate 10.

Frågorna som står mellan oss aktieägare och en fenomenal uppvärdering ser jag som följande:
1: Hur går det med utvecklingsavtalet?
(Jag tror personligen att det går/gått bra men att lanseringen av debuttelefonen hos den här tillverkaren ligger i början av 2018. Som bekant brukar informationen om licensavtal först nå oss i anslutning till Vidhance-debuter.)
2: Hur utvecklas merförsäljningen av fler Vidhance-funktioner? Väntar vi på en proppen ur-effekt eller är tillverkarnas inställning mer avvaktande?
(I och med att Huawei är så sega samtidigt som de i nuläget har en så stor del av Vidhance-rampljuset blir konsensus att det ej hänt så mycket på området. Är övertygad om att det blir en scenförändring under 2018.)

Dessa två funderingar ser jag som skillnaden på 500-700 miljoner SEK i börsvärde. Minst.
2017-11-03 14:58 IP: sR+jeeJL1
Tack för en bra och konkret sammanfattning, Låset!

Inte för att det gör någon skillnad på din uträkning; Live Auto Zoom finns med i Wiko WIM Lite också.
https://fr.wikomobile.com/smartphone-wim-lite/
http://imint.se/nyheter/20170227-videostabilisering-live-autozoom-wiko-wim/

Känns underförstått att Vivo också är intresserade av LAZ och det vore förstås roligt om Wiko lyckas sälja bra av WIM:arna. Hur som, framtiden ser mycket ljus ut för företaget.

Tack Låset!

Och tack Marklund för bra länk!
Imint Image Intellig / ! / Usch ja...
2017-10-29 16:53 IP: sR+jeeJL1
Ja, det här blev ju pinsamt...

Här har man gått runt i... herregud, i över 18 månader och levt i tron att man hittat ett finfint case, men dessa omutbara fakta går ju ej att argumentera emot. Bara att buga inför mästaren, Frisören!

Vissa säger att du och gelikar som Bjaenn och Ajistjärten är udda, kontraproduktiva och maniska människor som lägger ned så mycket tid på företag som ni ej vill befatta er med, men jag vet bättre! Ni är stöttepelarna varpå samhället vilar på!

"Först och främst, bolaget har ett helt obefintligt moat."
Ja, teknikförsprång, erfarenhet, mångåriga licensavtal, roadmaps etc. är inte värt ett skit som vallgrav! Jag har ju en lappatopp själv, JAG kan ju lika gärna bara programmera litta i paint så blir ju videon stabil! Pajasföretag.

"Och JA, konkurrenter kommer komma OM det här blir en lukrativ branch."
Ja, konkurrenterna Morpho, FotoNation, InvenSense (uppköpta) med flera plus Qualcomms egna EIS-lösning existerar inte. Dessa är bara ett påhitt av IMINT-sekten i hopp om att stärka caset.

"De flesta avtalen löper ju bara under en kort tid eller bara per telefonmodell".
Det är sant. Tänk om Vidhance skulle sitta i typ Huawei Mate 9 OCH Huawei P10! Och sedan typ fortsätta i Huawei Mate 10... Så skadad tanke.

"Vad gillar Kina? Jo handla med kineser."
Stämmer. Jävla FPC, Dirac, Tobii med flera som ljugit ihop alla dessa design-wins...

"Att någon kines ska skriva ihop en bättre mjukvara känns ju inte som någon högoddsare direkt."
Detta är mycket sant. Kineser älskar ris, trekantiga hattar och att sitta i små utrymmen och programmera videomjukvara. Allt detta och mycket mer har jag lärt mig i Martin Timells bok "En inte alls förlegad och stereotyp guide till Asien, tjingtjong!"

Men en sak har du fel i, riktigt jävla fel i! Här i detta eminenta forum har vi visst då baissare, framförallt den ostoppbara Jagärgerten! Denna samhällsresurskrävande individ har minsann lärt oss om både skyhöga byggnader i Sydkorea och om vilka i IMINT som jobbar som konsulter, så det där får du allt ta tillbaka...
2017-10-14 11:31 IP: sR+jeeJL1
För ett år sedan fick företaget IMINT sitt stora genombrott; ett treårigt licensavtal med den kinesiska jätten Huawei.

En ganska osannolik bedrift med tanke på det svenska företagets ringa storlek. Vad som är ännu mer osannolikt är tajmingen; Huawei går från klarhet till klarhet och deras flaggskepp, som innehåller IMINT's mjukvara, slår försäljningsrekord. Med det relativt färska konstaterandet att Vidhance återfinns även i Huawei's stundande Mate 10 så är intäktsbasen för 2018 redan lagd.

En viktigt detalj är att Huawei's premiumtelefoner har långa livscykler, varpå försäljningen sträcker sig längre än 12 månader. Det betyder att pengar från Mate 9 och Mate 10 kommer att ticka in parallellt.

Huawei-avtalets första år har alltså resulterat i:
Mate 9
Mate 9 Pro
Mate 9 Porsche Design
P10
P10 Plus
Honor 9
Mate 10
Mate 10 Pro
Mate 10 Porsche Design

Ovanpå detta har IMINT nu också världens femte största smartphone-tillverkare i stallet, Vivo. Både i PM och i den senaste webcasten framhålls det att Vivo har ett starkt intresse för IMINT's roadmap; med tanke på IMINT's konservativa kommunikation får detta anses vara stora ord. X20 och X20 Plus är Vivo's viktigaste telefonsläpp för året och att Vidhance får ta plats här är väldigt stort.
”vivo has high expectation on X20, and announced that 3.5 million units of X20 has been ready for the first day shipment.” https://www.strategyanalytics.com/strategy-analytics/blogs/devices/smartphones/smart-phones/2017/09/21/vivo-has-officially-unveiled-x20-its-first-bezel-less-smartphone-model#.WeHP6o-0PIV

Utöver detta har vi ett ännu anonymt utvecklingsavtal med ett större teknikbolag i Kina (Xiaomi eller OPPO). Lyckas IMINT ro hem det avtalet är framgångssagan ett faktum. OPPO har faktiskt ett intressant släpp i slutet av månaden, landar det ett licensavtal i nästa vecka så vet vi...
https://www.gizmochina.com/2017/10/14/oppo-f5-full-screen-smartphone-launches-month/

Fortsättningsvis har vi avtalet med Wiko som burit mycket frukt under kort tid, fem modeller hittills; tre av dessa med Vidhance Live Auto Zoom! Slutligen har vi även Sharp och BQ i kundstocken. Allt som allt slutar det nuvarande antalet Vidhance-modeller på 20 stycken.
https://twitter.com/antitradern/status/918918953107419136

Aktien IMINT rosar för närvarande inte marknaden, men företaget IMINT levererar storslaget. En vanlig paradox inom börshandeln, det jämnar alltid ut sig till slut.

Kommande händelser:

- Huawei presenterar Mate 10 nu på måndag. https://www.anandtech.com/show/11815/huawei-mate-10-and-mate-10-pro-launch-on-october-16th-more-kirin-970-details

- OPPO lanserar sin senaste storsatsning den 26:e oktober. https://www.gizmochina.com/2017/10/14/oppo-f5-full-screen-smartphone-launches-month/

- Den 24:e november är det dags för IMINT's Q3-rapport. https://www.aktietorget.se/Instrument.aspx?InstrumentID=XSAT01001525

- I början av december håller Huawei ett event i London för en ny Honor-telefon. https://www.gsmarena.com/honor_launch_bezelless_phone_in_december-news-27666.php

Exkluderat dessa punkter har vi alltså arbetet med utvecklingsavtalet som pågår (avslutat?) för fullt, samt det numer självklara faktumet att ett licens- eller utvecklingsavtal kan dimpa ner exakt när som helst!

Det är upplagt för ketchup-effekt hos IMINT nu, i alla bemärkelser...

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -