Nostradamus84

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
KAIT - Sana - Joel Hellermark Anoto Group 19-08-06 12:52
Vem vet, Savo-Solar 19-07-19 17:40
Till och från Savo-Solar 19-07-19 16:47
Fin uppgång sedan den senaste emissionen Savo-Solar 19-07-19 15:32
Mr Bisonte Anoto Group 19-07-19 14:12
Mr Bisonte Anoto Group 19-07-17 14:25
Det var typsnittet du fastnade för ... ? Anoto Group 19-06-05 16:01
DiM.Health Anoto Group 19-06-05 12:21
Räven Anoto Group 19-06-05 12:18
ADNA Anoto Group 19-05-31 09:26
Hej Räven! Anoto Group 19-05-29 09:42
Obesatron Anoto Group 19-05-09 14:45
Långskank Anoto Group 19-05-09 08:27
PH80 Anoto Group 19-05-07 08:38
Musen Anoto Group 19-05-06 16:00
1/39 »
Anoto Group / KAIT - Sana - Joel Hellermark / KAIT - Sana - Joel Hellermark
2019-08-06 12:52 IP: XvUqTazom
Det är nog ingen slump att det blev just VR-skolor. Spännande ...

https://vrskolor.se/vrs-sundbyberg-blir-forsta-skola-i-sverige-att-prova-a-i/

Mvh NoDame
2019-07-19 17:40 IP: RDwwswl1r
det kanske visar sig vara ett lyckodrag :-)

Och det är möjligt jag gör samma sak. Men jag vill se milstenen först. Och gärna före rapporten.

Trevlig helg!
2019-07-19 16:47 IP: DaK0NtyIV
har det gått okej i Anoto, men det är ett sorgebarn. Lite som Savo har varit de senaste åren. Jag har följt Savo sedan kursen stod runt 5 kr och det finns ju som sagt en och annan NE i det här bolaget också.

Men det är inte det intressanta just nu. Om Savo skall lyckas med sin turnaround så behöver få bukt med kostnaderna och få in order. Och det var det mina frågor gällde. Frågor om bolaget, hur substansen ser ut, inte massa trams om kurs hit och dit eller meningslösa inlägg om att vissa banker har köpt för några tusentals kronor.

Men du kanske inte, trots vad din signatur antyder, är intresserad av rapporter och hur bolagets verksamhet framskrider?

Och till sist, svar både ja och nej på ditt påstående att jag vill in, det beror på utvecklingen. Kommer det fina order går jag in, oavsett kursnivå, annars avstår jag. Rapporten kommer mer eller mindre visa noll i intäkter om inte de senaste små orderna bokförs i h1.
Savo-Solar / Fin uppgång sedan den senaste emissionen / Fin uppgång sedan den senaste emissionen
2019-07-19 15:32 IP: DaK0NtyIV
och en härlig optimism som spirar bland forumskribenterna. Kul! Det är ett tag sedan jag skrev här och jag har heller inte följt bolaget så ingående det senaste halvåret.

Hur går det för Jari i Shanghai? Får man in en fot i Kina är lyckan gjord, så det är dags att han börjar skriva order. En energiomställning i vissa delar av landet, bl.a. Guangzhou, skulle göra susen för närmiljön.

Ni som är mer insatta i bolaget i närtid kanske vet om man har fått bukt med kostnaderna? Tidigare år har man haft personalkostnader om ca 2 miljoner euro och alldeles för höga kostnader för material och servicekostnader. Bruttomarginalen har mao i princip varit lika med noll. Och det håller ju inte i längden.

Savo brukar i varje årsrapport (16-18) flagga för utestående offerter i storleksordningen 40-60 miljoner euro, men det faktiska ordervärdet brukar hamna på 5-10 procent.

Kassan borde vara välfylld efter emissionen och förra årets order från Frankrike och Danmark, men hur ser det ut för i år? Jag kan inte hitta ett enda pm om order för första halvåret. Det enda som har kommunicerats är de tyska och finska orderna. Och det var h2. Å andra sidan kanske de bokförs under h1. I annat fall väntar nog en dyster rapport den 30 augusti.

mvh NoDame
2019-07-19 14:12 IP: DaK0NtyIV
Jag har haft fullt upp med min egen omställning den senaste tiden. Då går det inte att skriva inlägg på forum i tid och otid. :-)

Det är en intressant tanke du framför. Särskilt att Anoto skulle vara intressant pga. de ackumulerade förlustavdragen. Jag har inte koll, men är de inte uppe i runt 300 miljoner? Allt handlar väl om det finns något värde i Anotos nuvarande verksamhet? Kommer Won lyckas att attrahera investerare till KAIT? Är det överhuvudtaget en god affärsidé? Finns det en efterfrågan? Hur är kvalitéten på våra pennor?

Ändra affärsverksamhet borde inte vara något större problem, det har gjorts förr och Nokia är väl ett av de kändaste exemplen på det, men det finns ju fler.

Att det finns många besvikna och luttrade aktieägare råder det inget tvivel om. Jag tycker mig till och med kunna skönja en viss uppgivenhet bland de mest positiva skribenterna, både här och på discordforumen (ja, även det ”riktiga” forumet).

Frågan är ju som sagt vad som krävs och hur man går tillväga. Om din tanke är att man tar kontroll över företaget med hjälp av befintliga aktieägare så kan man ju, såsom Lemasive gjorde förra året då optionsprogrammet var på tapeten, försöka samla spridda aktieägare för att blockera diverse förslag eller ta kommandot över verksamheten. Det är lite svårt att sia om det finns tillräckligt många intresserade röster för detta, eller ens praktiskt görbart, men det är ju ett alternativ. Hur många procent sitter Won med kamrater på just nu? Nerthus har väl 9-10 procent, men hur många fler ingår i Won-klanen? Jag vet inte, men det är uppenbarligen tillräckligt många för att slippa större opposition på stämmorna ...

Om du har tänkt dig ett övertagande genom bud till aktieägarna så får man nog tänka litet annorlunda. Men även här handlar det ju till syvende och sist om vilket värde som finns i nuvarande verksamhet. Om KAIT misslyckas och man får stappla sig fram med magra intäkter från pennorna, ja, då behöver budpremien kanske inte vara så stor från nuvarande nivå. Om vi ser ytterligare NE, som bäsarna spekulerar i (och det är väl inte otroligt om KAIT misslyckas), då bör det bli än billigare i kronor och ören. Om värdet endast ligger i förlustavdragen, vill säga. Min tes bygger naturligtvis på att även de aktieägare med höga gav är intresserade av att få tillbaka en del av sin investering. Vem vet, kanske även Nerthus och Won  Nu får jag erkänna att jag inte är så påläst när det gäller regelverket kring takeovers (reglerna skiljer sig väl också litet åt när det handlar om börsnoterade bolag), men finns det ett värde i dagens verksamhet lär Won och Co inte vilja sälja. Men det vore ju samtidigt bra för befintliga ägare. Sen har vi ju frågan om hur man hittar någon som vill finansiera ett bud …

Som en i skaran av minoritetsägare bör man ju bevaka sin rätt så att eventuella utspädningar inte innebär att man blir totalt överkörd. Du minns kanske Solix övertagande av Gevoko? Ett skräckexempel på vad man kan råka ut för.

Ja, ren spekulation, som sagt, men alltid kul att bolla tankar med dig, Mr Bisonte. Vi hoppas, hoppas, hoppas ju att Won lyckas med sin/vår turnover :-)

Mvh NoDame – trött äg …
2019-07-17 14:25 IP: DaK0NtyIV
Jag hoppas att du har några ägg i andra korgar också ... Finns många spännande bolag att investera i just nu. Men det gör det väl iofs alltid.

Med vänlig hälsning NoDame - äger aktier i Anoto sedan urminnes tider
Anoto Group / ADNA - Info / Det var typsnittet du fastnade för ... ?
2019-06-05 16:01 IP: DaK0NtyIV
Inte det faktum att Anotos penna kan vara ett hjälpmedel för att upptäcka exempelvis Alzheimers eller Parkinsons?

Ja jisses, vad säger man ... :-)

btw, ADNA, soon in a shop near you ...
2019-06-05 12:18 IP: DaK0NtyIV
Du får naturligtvis ha din åsikt om mönstrets synbarhet, men personligen är jag nöjd med att det finns andra som tycker annorlunda.

Puss och kram/NoDame
Anoto Group / ADNA / ADNA
2019-05-31 09:26 IP: DaK0NtyIV
Det verkar som förpackningsindustrin börjar få upp ögonen för ADNA.

https://www.aipia.info/news-Microdot-printing-solution-gives-products-a-DNA-1066.php

kred Victoria

mvh NoDame - äger aktier i Anoto
2019-05-29 09:42 IP: DaK0NtyIV
Gör dig själv en tjänst och släpp förlusten i Anoto. Och NVP. Vill du häckla folk så hjälp stackarna som går på pumpen i Savo-Solar.

Och vill du kolla på andra företag där framtiden kan bli ljus följ polare Mossen i Index Pharm. Eller Alligator och Bioinvest.

mvh NoDame - äger aktier i Anoto
2019-05-09 14:45 IP: DaK0NtyIV
En mycket relevant och intressant fråga. Den bästa på länge. Det är nämligen det det handlar om när man kokar ner det. Inte det faktum att företaget har gjort förluster under tio år, utan vilken potential det har framåt i tiden.

Och här är det passande att dra till med den härliga klyschan "Historiska vinster borgar inte för framtida vinster". Och naturligtvis gäller det även det omvända.

Om du anser att det finns en potential i företagets affärsidé och affärsmodell kan det vara intressant att investera i det förlusttyngda bolaget. Oavsett om din investering är på kort eller lång sikt. Om du däremot tycker att produkterna som bolaget vill sälja är obsoleta och har överlevt sin tid; vd:n är inkompetent och en bluffmakare; styrelseordföranden likaledes och allt är bara en charad för att lura aktieägarna, ja, då tycker jag inte du skall investera.

Då bör du ta dina pengar och lägga dem någon annanstans. Liksom din tid. Den är för värdefull för att du skall kasta bort den på att skriva inlägg i ett forum där du inte har något intresse för bolaget eller dess aktie.

I Anotos fall finns det många här på forumet som har kommit fram till just den slutsatsen. Bolaget och dess produkter samt vd och ledning är bara skit. Märkligt nog är dessa individer ändock benägna att slösa bort sin tid på forumet. Du förstår säkert det irrationella och ologiska i det beteendet.

Sen finns det andra ... de som har insett att Anoto behövde förnyas, bolaget behövde en ny affärsmodell med andra försäljningskanaler och göra sig av med de omoderna "tjockpennor" och även innovativt utnyttja sitt informationsrika mönster med optisk igenkänning.

Att ställa om en verksamhet till något helt nytt tar tid. Ibland längre tid än förväntat, men framförallt och ofta längre tid än önskat. Många forumskribenter verkar sitta framför datorn och hoppa upp och ner i takt med hur kurserna rör sig och saknar dessvärre insikt om hur det praktiskt fungerar i affärsvärlden. Det är inte förbehållet Anoto-skribenter, utan det gäller många Placera-forum.

Som sagt, till syvende och sist handlar det om vad du tror om bolagets framtid. Om du inte gillar omställningen som har medfört en minskad försäljning, men även betydligt mindre förluster och lägre kostnader och inte tror att framtiden ser ljus ut, då bör du inte investera.

Försök dock undvika att bli som dem som sitter och rapar enstaka rapportsiffror utan sammanhang och ofta utan kongruens med verkligheten. Eller som dem som ständigt pratar om hur det har varit de senaste tjugo åren och gärna framhåller hur bra det var på Steins tid då vi hade en mycket högre nettoomsättning. Gärna utan att påtala att förlusterna var skyhöga under denna tid.

Glöm heller inte att FPC levde en obskyr tillvaro i runt 20 år innan det hände något (inga andra jämförelser).

Tycker du att förhoppningsbolag är en dålig investering generellt så kanske du skall kolla litet närmare på värdebolag som t.ex. Boliden. Jag minns när bolaget stod i ca 15-16 kr, tror det var 2008. Även där kan man hitta tjugotaggare. :-)

Mvh NoDame - äger aktier i Anoto

2019-05-09 08:27 IP: RDwwswl1r
Det är inget som hindrar dig från att sälja dina aktier för 50 öre. Jag är övertygad om att jag eller någon annan i sekten gärna köper dem. Your choice!

Det skulle nog vara gynnsamt för ditt hälsotillstånd dessutom. Du slipper sekten och även de faktaresistenta förvrängarna i dumdumklubben. Inga fler bekräftelsesökande versalkungar. Du blir ensam om att med rätt tempus kunna vråla WonWon istället för ett framtida osäkert WinWin. Fint, va? 🤗
2019-05-07 08:38 IP: RDwwswl1r
Sanning och källor är inte så noga i det här forumet ...

1993-1996 var Won hos Lehman Brothers i NY..

Jag är mest nyfiken på var Won påstått att han haft en lön om +5 MUSD.

Men det är väl som vanligt en hittepågrej ...
2019-05-06 16:00 IP: DaK0NtyIV
Var någonstans påstår Won att han har haft toppjobb inom investment banking i NY?

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -