På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Ernstan

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Håller med, läs presentationen Nischer Properties 20-12-01 12:35
Väldigt stark bostadsmarknad - Nischer presenterar på Stora Aktiedagen 30 nov Nischer Properties 20-11-18 23:51
Intensivt Q4 Nischer Properties 20-10-01 11:34
VD-Presentation Nischer Properties 20-09-23 12:19
Bra presentation Nischer Properties 20-09-21 16:52
COHO/Inget nytt COHO 16-08-29 23:38
COHO/Tidsoptimister/Stor uppsida COHO 16-03-24 09:41
Tidsfråga innan kraftigt kurslyft! COHO 16-02-25 13:08
Utdelning i senare skede COHO 16-02-19 13:48
Okunskap COHO 16-02-19 00:12
COHO/coho COHO 15-12-16 23:20
Nu kör vi! COHO 15-12-16 16:29
Nu kör vi!! COHO 15-10-27 15:59
Nu kör vi!! COHO 15-10-26 13:38
1/1
2020-12-01 12:35 IP: cJSmxdVyz
Förstår din entusiasm Omni, jag hade höga förväntningar och satt bänkad för att lyssna på presentationen och den var verkligen oerhört positiv, långt över förväntan. Det kan mkt väl bli en del vinsthemtagningar efter snabb kursuppgång men det finns en oerhörd uppsida i aktien både på kort o lång sikt. Väldigt glädjande att höra VD Robert Vangstad så positiv och fylld av ambitioner.

Rekommenderar starkt att lyssna på presentationen + läs bifogad länk där själva presentationen finns. https://mb.cision.com/Public/619/3246113/9674fb7190da2a16.pdf
Gillar titeln på presentationen som är "EN OSLIPAD DIAMANT". Om bolaget levererar enligt plan så är det verkligen en oslipad diamant, trots kraftig kursstegring senaste tiden så är börsvärdet bara ca 130 mkr och man byggstartar nu ca 500 st bostäder inom kort. Bygglov beviljat för Ö-vik o Östersund o Järfälla är bygglovet inlämnat. Enligt Nischers presentation så är beräknad projektvinst på dessa projekt ca 200 mkr, varav vi kan utgå ifrån att Nischers del är ca 70% = 140 mkr. Därutöver har bolaget ca 7 st ytterligare projekt så det är enkelt att förstå att uppsidan i aktien är väldigt stor och att det blir högintressant att följa bolaget/aktien framöver. Som Omni oxå säger så kommer värdena synliggöras när bolaget nu går över till IFRS redovisning vilket kommer att få ett kraftigt genomslag på bokfört värde och eget kapital i samband med bokslutskommunikén 28 feb.
Nischer Properties / Bostadspriser / Väldigt stark bostadsmarknad - Nischer presenterar på Stora Aktiedagen 30 nov
2020-11-18 23:51 IP: cJSmxdVyz
Bostadsmarknaden har varit mycket stark under hela hösten och har snarare överraskat de flesta analytiker. Senast idag kom SEB, Nordea, SHB och Swedbank med morgonbrev just om hur stark bostadsmarknaden är och att även oktober var en väldigt stark månad och de verkar eniga om en fortsatt stark marknad framöver men att prisökningstakten sannolikt bromsar in.

Annars rekommenderar jag starkt alla som följer Nischer att lyssna på Aktiespararnas Stora Aktiedagen den 30 nov där Nischer kommer att presentera sig. Den kommer sannolikt att bli väldigt intressant och innehållsrik. Förhoppningsvis kan de då bekräfta att bygglovet i Ö-vik vunnit laga kraft, bygglovet i Östersund vunnit laga kraft, färdigställt projekt till HSB med inflyttning 1 dec + förhoppningsvis information kring säljstart i Järfälla + kanske något kring den nyvunna markanvisningen i Luleå. I ett bra scenario byggstartas ca 400 st bostäder inom ngn månad och över 500 st bostäder byggstartas inom ett halvår. Då har jag svårt att tro att kursen står i ca 3,50 kr = börsvärde på ca 70 miljoner för hela Nischer.. (kommunicerad vinst är > 200 mkr för ovan projekt) potentialen i aktien om projekten genomförs på ett bra och rimligt sätt är enorm!!

2020-10-01 11:34 IP: cJSmxdVyz
Jag förväntar mig en intensiv period med mkt positiv information under Q4 enligt nedan:
Örnsköldsvik, byggstart okt (ev nov) ca 240 st bostäder, byggolv laga kraft okt-nov
Östersund, byggstartat av kommun ca 120 st bostäder, bygglov laga kraft okt-nov
Bör komma pressreleaser under okt men kan ev bli nov
Järfälla, planerad försäljningsstart slutet av året o bygglov under Q4
Gävle, bygger 23 st bostäder år HSB, inflyttning senast 1 dec

Det är mao en väldigt intensiv och intressant period som nu konkret startar under Q4 där Nischer skall påbörja en rejäl uppväxling med byggstart av 360 st bostäder under Q4 och ytterligare ca 150 st under Q1-Q2 2021. Beräknad projektvinst i ovan projekt för Nischers del (säljer av 10%-30% i projekten till medinvesterare) ca +160 mkr. Alla uppgifter enligt VD-presentation på Aktiespararnas Aktiedag 21 sept, se https://www.youtube.com/watch?v=SrT5mdGTkaI&t=1046s

Med lite tur kanske Nischer oxå ökar på projektportföljen då målsättningen är en projektportfölj på 2000 st bostäder inom år 2020, per idag uppgår den till 1500 st.

Börsvärdet på Nischer idag är ca 65 mkr, vid normalt genomförande av projekten finns en enorm uppsida i Nischer-aktien!
2020-09-23 12:19 IP: cJSmxdVyz
För de som följer Nischer så vet alla att "Anders-expert" länge varit en frekvent baissare av Nischer. Det står alla fritt att ha en åsikt men det börjar bli väl tjatigt med omgång efter omgång med okunnigt och grundlöst svammel. Jag rekommenderar de som är intresserade av Nischer att gå igenom historiken på inlägg och läsa signaturen "Mirjam" som uppenbarligen har väldigt bra detaljkoll på Nischer och dessutom verkar ha mkt goda kunskaper generellt. I övrigt är mitt svar till "experten" att projektet i Karlstad 128 st studentbostäder levererades i jan 2020 med vinst +24,4 mkr mot budgeterat 20 mkr = vinstmarginal >20%. Detta var Nischers första projekt, således inget tidigare färdigställt, inget referensprojekt, ingen finansiellt tung ägare etc och med nästan ingen likviditet. Trots det finansierades och genomfördes projektet mkt framgångsrikt. Idag har bolaget ett starkt referensprojket, stärkt eget kapital, ny finansiellt tung storägare mm och skall nu byggstarta ca 350 st bostäder (Ö-vik + Östersund) + Järfälla ca 150 st bostäder H1 2020. Beräknade projektvinster som Nischer gått ut med:
Örnsköldsvik: 78 mkr
Östersund: 26 mkr
Järfälla 94 mkr
Nischer säljer ca 10%-30% av projekten till medinvesterare som köper in sig i projekten innan de byggstartas (därav är Nischer skuldfritt förutom sedvanliga byggkreditiv) = Nischers del av vinst ovan för de närmaste åren ca +160 mkr. Börsvärde på hela Nischer idag ca 70 mkr!

Rekommenderar starkt VD-intervjun med Robert Vangstad på Aktiespararnas Aktiedag från 21/9
https://www.aktiespararna.se/tv/nischer-properties-aktiedagen-digitalt-21-september-2020
Nischer Properties / INSIDER KÖP / Bra presentation
2020-09-21 16:52 IP: cJSmxdVyz
Hej,
För de som är intresserade av bolaget/aktien Nischer så rekommenderar jag verkligen att lyssna på Nischers kapitalmarknadsträff hos Aktiespararna (utöver att läsa tidigare rapporter, presentationer o analyser). Presentationen var kl 13 idag men finns som sagt tillgänglig på aktiespararnas hemsida dagen efter. VD Robert Vangstad gjorde ett mkt bra och stabilt intryck och betonade kostnadskontroll och genomförande. Nischer byggstartar ca 350 st bostäder i höst: Ö-vik o Östersund och byggstartar Järfälla Q1 2021. Alltså byggstartar man ca 500 st bostäder närmaste halvåret med beräknade projektvinster på 78 mkr + 26 mkr + 94 mkr varv Nischers andel ca 70%-90% = ca 160 mkr. Idag är börsvärdet på hela Nischer ca 68 mkr!! Vidare sades att bolagets mål är att ha en vinstmarginal på 15%-20%, varav ovan projekt förväntas vara närmare 20%. Med dagens värdering av bolaget är uppsidan i aktien enorm om de levererar utifrån sina beräknade projektvinster.

COHO / Ubåten Concent / COHO/Inget nytt
2016-08-29 23:38 IP: O5fco1tLc
Ett enkelt men ovanligt bra o relevant inlägg av Strongmind som jag instämmer helt i! Helt klart har bolaget varit dåliga på att leverera utifrån det man kommunicerat och därutöver har de gjort ett antal groteska o naiva misstag typ styrelseledamot som vräkte ut aktier vid ett stort antal tillfällen under
september 2015 o även därefter. Är sådana fullständigt sanslösa misstag som aldrig ens kan förekomma om man har en riktig rådgivare i ryggen i samband med börsnotering. Icke desto mindre har bolaget en mkt stark o värdefull projektportfölj som bör generera åtskilliga 100-tals miljoner i vinster under de kommande åren (förutsatt någorlunda rimliga omständigheter i övrigt).
Finns absolut en del poänger i det Globe mfl skriver men på många punkter lyser okunnigheten igenom o det blir en del "gapande" om felaktigheter. Exempelvis att "bolaget måste ge ut obligationer", come on - ALLA fastighetsutvecklare-/bolag gör det för att kunna öka på o optimera projektportföljen/fastighetsbeståndet etc.
Tror också att Q3 o Q4 blir riktigt intressanta o ny VD var mkt efterlängtad!
COHO / picker/coho / COHO/Tidsoptimister/Stor uppsida
2016-03-24 09:41 IP: O5fco1tLc
Jag håller också med om att bolaget har varit tidsoptimister men framför allt så tror jag att försäljningen av BC "snubblat på mållinjen" ett par gånger vilket faktiskt i sig inte är så konstigt då det är ett mkt stort o spektakulärt projekt. Men om marknaden skulle har mer fokus på bolagets totala projektportfölj och lyckas se bortom BC så ser ju projektportföljen (s 36 i bokslutskommunikén) minst sagt stark ut, totalt ca 24 st projekt o bolaget räknar med att sälja ca 1000 st bostäder i år, varav ca 50% BR o 50% HR. I VD-ordet (s 5) så uttrycks också en mkt stark optimism där man skriver att "vinsten år 2015 blev lägre än förväntat pga att två projekt inte hann slutföras under Q4 men istället kommer att säljas under första delen av 2016 vilket gör att de prognosticerade vinsterna för 2016 istället blir mkt högre än förväntat". Nu är det lite upp till bevis, men med dessa VD ord o mkt starka projektportfölj så kan jag inte se annat än att det är en fantastisk uppsida i aktien och jag tror själv stenhårt på en mkt stark kursutveckling för aktien även om det kan ta lite tid att uppnå Aktiespararnas riktkurs på 27 kr.
COHO / Vinst per aktie 1,55 kr, aktiekurs 6 kr, tankar kring det? / Tidsfråga innan kraftigt kurslyft!
2016-02-25 13:08 IP: O5fco1tLc
Resultat i sig är helt okej o motiverar en högre kurs men framför allt så rekommenderar jag att tanka ned hela bokslutskommunikén från www.concent.se. Läs framför allt VD-ordet på s 5 där VD uttalar sig om att vinsten blev lägre än beräknat för 2015 pga att viss försäljning som var beräknad Q4 2015 istället kommer under första delen av 2016 och att vinsterna 2016 därför kommer att bli "mycket högre än förväntat". Kolla gärna också projektportföljen på s 36 o jämför med exempelvis Alm Equtiy (market cap 2,6 mdr med vinst 2015 ca 200-230 mkr) o Besqab (market cap 2,5 mdr vinst 2015 ca 220-250 mkr). Concent redovisade en vinst 2015 på 129 mkr (market cap 500 mkr) o säger att det var mindre än beräknat o att 2016 kommer att bli "mkt högre än förväntat". Rubriken på VD ordet är "ETT BRA 2015 ÖVERGÅR I ETT MYCKET BRA 2016!".
Flertalet på detta forum vet att BC-projektet skjutits fram i tid o att vissa andra saker inte har skötts på ett professionellt sätt. Men helt klart kommer bolaget att tjäna väldigt mkt pengar år 2016 och framåt och det kommer också att resultera i mkt kraftigt kurslyft framöver. Frågan är hur snabbt o hur mkt? Notera också att bolaget i VD ordet skriver att det pågår en värdering av projektportföljen som kommer att visa ett "mkt kraftigt övervärde" jämfört med vad som är bokfört.
COHO / Usel rapport i april väntas / Utdelning i senare skede
2016-02-19 13:48 IP: O5fco1tLc
Du fokuserar för mkt på utdelningen, ett fastighetsutvecklingsbolag i Concents relativt tidiga skede som snabbt byggt upp en mkt stor projektportfölj och i samband med detta tagit upp obligationslån etc är inte i den fasen att man ger stora utdelningar. Väldigt många av fastighetsbolagen/fastighetsutvecklingsbolagen ser fantastiska möjligheter på marknaden och är snarare angelägen om att ge ut preferensaktier o ta upp obligationslån etc än att skifta ut kapital från bolaget via utdelningar. Självklart gäller detta framför allt bolag som har kortare historik och är i en uppbyggnadsfas. Rena fastighetsförvaltande bolag som Wallenstam, Fabege etc som har jättebestånd med fastigheter som hela tiden genererar kassaflöde är en helt annan sak. Tror inte att Alm Equity, Oscar P etc ger ngn utdelning heller trots längre historik o starkare balansräkning.
Inte ens Balder (med superVD Erik Selin som gör allting rätt) med ett börsvärde på ca 34 Mdr o med kursuppgång +550% på 5år o ca +3500% på 15 år delar ut ngn utdelning då han/bolaget anser att förutsättningarna är så gynnsamma så att kapitalet gör mest nytta i bolaget.
Det som skall driva kursuppgången i Concent är kommande mkt stora vinster från projektportföljen vilket kommer visa att priset på bolaget/aktiekursen på dessa nivåer är på tok för låg.
Känner att jag inte har tiden för att delta på detta forum framöver o kommer därför inte att informera/kommentera eller svara på några ínlägg mer än i undantagsfall. Hoppas också att de som skriver på detta forum gör hemläxan lite bättre o verkligen läser på hemsidor o informerar sig på olika sätt innan man skriver inlägg. Det blir så mkt mer meningsfullt då.
2016-02-19 00:12 IP: O5fco1tLc
Jag måste säga att jag är förvånad över den aggressiva tonen o den totala okunskapen som råder bland ett flertal inlägg. Är många som uttalar sig utan någon som helst vetskap eller kunskap som lyser igenom alltför tydligt (är lite samma symptom som när halvalkisar idiotförklarar förbundskaptener i fotboll o hockey). Har själv framfört ett antal synpunkter till bolaget som jag inte är nöjd med. Icke desto mindre så har bolaget byggt upp en imponerande projektportfölj på kort tid (se www.concent.se) med ett 20-tal fastighetsutvecklingsprojekt. I affärslägesuppdateringen 151228 står att bolaget förväntas sälja mer än 1000 st bostäder under 2016 (vilket är betydligt mer än Besqab, Alm Equity o Oscar P sålde under 2015 o de har bolagsvärden mellan 1,8 Mdr-2,5 Mdr o Concent har ca 500 mkr). Analytiker o även någon av de jämförbara bolagen brukar schablonmässigt räkna med vinst/hyresrätt på 150 000-250 000 kr o 500 000-750 000 kr vinst/bostadsrätt. Concent ser i grova drag ut att ha ca 50% hyresrätter o 50% bostadsrätter.
Vidare skriver de att de avser att sälja hela eller delar av Barents Center (BC) under första delen av 2016 o därtill har de 2 st hotell i pipeline. Räknar man baklänges på vad enbart bostäderna bör generera i resultat för 2016 och givet dagens bolagsvärde så bör självklart uppsidan vara enorm helt oavsett BC (man måste har respekt för att BC är ett jätteprojekt som man inte säljer på samma sätt som bostadsrätter i Stockholm). För de som kan Fastighetsutveckling, fastigheter, marginaler i branschen o bemödar sig att kontinuerligt läsa på hemsidan o gå igenom projektportföljen inser o förstår att många av skräpinläggen är rena idiotpåhopp som fullständigt saknar substans o verklighetsförankring. Sen är det en helt annan sak att bolaget tagit för lätt på vissa saker, varit lite naiva i vissa avseenden och att BC försäljningen dragit ut på tiden o förmodligen är mer/blivit mer komplicerad än vad de trodde. I vilket fall så är jag övertygad om att bolaget kommer att göra ett väldigt starkt resultat år 2016 (+framöver) och att det blir väldigt intressant att följa bolaget både på kort o lång sikt o inte minst att aktiekursen kommer att stiga väldigt kraftfullt under året (Aktiespararnas analys från juni 2015 på 27 kr känns fullt rimlig o realistisk men vi kanske får vänta 1-2 år).
COHO / Analys / COHO/coho
2015-12-16 23:20 IP: O5fco1tLc
Om du läser analysen som Friman bifogat så finner du att det är en relativt stor projektportfölj utöver BC (ca 17 st) och därefter så har det tillkommit ytterligare ca 5st projekt. Jag själv tycker att Lehtos försäljningar är oförsvarbara men tror tvärtemot många andra att BC kommer på plats.
Å andra sidan är kursen idag 7 kr och med en bra BC exit och utan utförsäljningar av aktier som framkallat ytterligare försäljningar och stor oro så kanske kursen hade varit i nivå med Aktiespararnas riktkurs på 27 kr, känns definitivt fullt rimligt. Den som lever får se, jag har goda förhoppningar om att kommande vinster o riktkurser uppnås men med 1 års förskjutning.
COHO / Nu kör vi! / Nu kör vi!
2015-12-16 16:29 IP: O5fco1tLc
Jag tror att vi alla aktieägare i Concent kan konstatera att dessa utförsäljningar från styrelseledamöter (framför allt David Lehto) är fruktansvärt illa för aktiekursen och att det i normalfallet är helt oförsvarbart. Jag tror (och hoppas) dock inte att det beror på att Lehto inte tror på bolaget.
Jag har rätt bra koll på samtliga fastighetsutvecklingsbolag och hur marginaler etc ser ut i de flesta bolag. Bolaget har senaste månaden rekryterat en "kvartett", öppnat kontor i Linköping etc. Har man väl nått den position som Concent uppnått och därigenom vinner upphandlingar, får tilldelningar etc och kunnat bygga denna stora projektportfölj (se www.concent.se) så ska vinsterna komma och blir de i nivå med Aktiespararnas analys (finns på hemsidan) vilket känns rimligt utifrån projektportfölj och marginaler i branschen så är uppsidan enorm från dessa extremt nedpressade nivåer. Inget snack om saken att utförsäljningarna har skadat förtroendet enormt och fullt förståeligt skapat stor oro och irritation vilket naturligtvis känns väldigt onödigt. Hoppas att bolaget lär sig och att de istället levererar goda nyheter och resultat.
COHO / Helt rätt / Nu kör vi!!
2015-10-27 15:59 IP: O5fco1tLc
Verkar som att fastighetsutvecklare generellt värderats upp kraftigt senaste veckan/månaden!
Oscar Prop: 1mån + ca 70%, 2015 +108%
Besqab: 1mån + ca 20%, 2015 +85%
Magnolia: 1mån + ca 20%, 2015 (noterades juni)

Nu ser vi med spänning fram emot Q3 (27/11) för Concent o därefter Q4 o hoppas att prognoserna från Aktiespararnas analys infrias, då... skjuter aktiekursen upp i himmelen!!!
Redigerades 2015-10-27
COHO / Kliva in / Nu kör vi!!
2015-10-26 13:38 IP: O5fco1tLc
Håller med om att det varit usel marknadsföring och kommunikation. Aktiespararna har riktkurs 27 kr
(analys finns på www.concent.se) i analysen är prognosen att bolaget gör en vinst på ca 500 mkr e skatt år 2015 o 2016, börsvärdet idag på 8,50 kr är ca 700 mkr = P/E 1,4!!!
Återstår att se om de levererar dessa vinster, om de gör det så är givetvis uppsidan enorm.
Alltså upp till bevis för bolaget, Q3 kommer 27/11.

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -