zekevarg

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Re Tekniker ÅAC Microtec 19-09-18 11:16
Rosa ÅAC Microtec 19-09-17 10:49
Rosa ÅAC Microtec 19-09-17 10:04
RsdRsd ÅAC Microtec 19-09-16 21:13
Evga och Rosa ÅAC Microtec 19-09-16 20:53
@Evga och @Rosa ÅAC Microtec 19-09-16 15:44
Re Kantarell ÅAC Microtec 19-09-15 20:34
Rosa.... ÅAC Microtec 19-09-15 15:52
@Kantarell ÅAC Microtec 19-09-15 15:10
Edison estimat ÅAC Microtec 19-09-15 09:39
Re androiders ÅAC Microtec 19-09-13 13:06
En Rosa pajas! ÅAC Microtec 19-09-13 10:52
Re @vid sidlinjen G5 Entertainment 19-09-12 09:53
Jisses vilken omsättning i kronor idag G5 Entertainment 19-09-11 17:09
SHB tradern :) ÅAC Microtec 19-09-11 14:50
1/156 »
idag 11:16 IP: s3rjx/TTr
Jadu... inte är det på Gomspace fundamenta iaf:)

Dom har bättre kapitalstarkare ägare där än vad Åac har som hellre köper kursen uppåt än säljer den nedåt som kortsiktiga småägare gör här. Dom skyddar sin aktie och investering bättre helt klart.

Jag tror vi kommer få se samma sak här i ägarstrukturen och försvarsviljan när Åac flyttar upp till huvudlistan på Small Cap vilket enl bolaget kommer ske under första kvartalet 2020.
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
ÅAC Microtec 3,8 1,47% 3,75 1,33%
igår 10:49 IP: qDQw0/kPi
Nej det var inget hot är du inte läskunnig människa?
Men det är väldigt bra att veta vem/vilka man pratar med speciellt på placera forum.

Nu ljög du igen, jag sitter inte och kursgissar som du ägnat mkt tid åt här bara att läsa vad du skrivit .
Det jag har sagt är att jag ansett aktiekursen vara vådligt misshandlad och nedpressad till en närmast absurt låg nivå och har hänvisat ett antal ggr till Edisons värdering på 14,70 och hur illa den värderingen korrelerar med marknadspriset.
DET har jag skrivit och står för det 100% vi tycker olika om det men jag sitter inte och ljuger kommer aldrig att göra.

Återigen du väljer nivån här Rosa begriper du fortfarande inte det så är det illa?
Redigerades igår 10:50
ÅAC Microtec 3,8 1,47% 3,76 1,06%
igår 10:04 IP: s3rjx/TTr
Patetiskt uttalande och verklighetsfrånvänt att säga "Förstör bara för oss som försöker hålla en hög nivå här"
Vi är många som har noterat din sk nivå här. Bara att trycka på ditt namn och läsa in allt du har skrivit sedan du kom hit så lägg av med ljuget för det är ändå ingen som går på dina lögner så kanske du kan börja om och börja bevisa en annan sida, en bättre sida om den nu finns?

Jag är en av få här som skriver fullständigt ärligt vad jag tycker om saker o ting.
Bara att se all min historik tillbaks flera år mkt enkelt. Och jag har enbart zekevarg på placera,
hade du Rosa varit hyfsat begåvad så hade du förstått lång väg att jag inte är Tekniker vi är inte lika på en fläck så det blir lite parodiskt att läsa bara:)

Jag står för varenda inlägg 100% och det beror på att jag är uppriktig i allt jag skriver vare sig det är att bemöta Troll och skitsnackare som dig, Evga conta mfl bäsartroll -> Dvs icke aktieägare som enbart är här för att slänga skit på bolaget och aktien. dvs sämsta sortens människor på placera som bara har ett syfte - att skada andra befintliga aktieägare för att skapa oro och aktienedgång och sedan sko sig själv på det. En fullkomligt usel affärsidé om du frågar mig.

Så ni sätter nivån, jag kommer fortsätta bemöta Troll på just den nivå och agenda ni sätter.
Håler ni uppe nivån med faktabaserade inlägg så fungerar dialogen fint, annars inte, välj själva.

Jag vet ju dessutom vilka ni två är utanför Placera vilket för min del är mkt bra
ÅAC Microtec 3,8 1,47% 3,8 0%
2019-09-16 21:13 IP: s3rjx/TTr
Jag vill inte delta i kursgissningar för det är rätt meningslöst. Det blir som det blir med aktiekurser.
Men personligen tror jag att Åac Clyde kommer att få in sin första konstellationsorder före detta årets utgång och om detta sker....ja då kan du nog räkna ut själv vad som kommer hända med den här extremt nedpressade aktien.....
ÅAC Microtec / @Evga och @Rosa / Evga och Rosa
2019-09-16 20:53 IP: s3rjx/TTr
Två bittra räddhågsna människor helt utan framtidstro.
Stackars jävlar det måste va jobbigt att bara kliva ur sängen för er på morgonen ja och sen ska ni på något sätt orka andas en hel dag dessutom.....

Nej återstår nog inte mkt för er del tyvärr
Men ni kan väl stämma träff i någon mörk syrefattig håla så kan ni sitta och dygna och negga hårt bara
Tror jag skulle va skönt för er
ÅAC Microtec 3,8 1,47% 3,81 -0,26%
ÅAC Microtec / @Evga och @Rosa / @Evga och @Rosa
2019-09-16 15:44 IP: s3rjx/TTr
Ni två gör i princip inget annat än skriver negativa saker på forumet om båda ÅAC Clyde.
2 livrädda pajasar ärligt talat.

Ett allmänt nervöst inlägg av Evga idag om global oro Brexit osv osv. Tror du Evga att folk är födda i farstun och inte följer den allmänna globala utvecklingen?
Varför skriver du den typen av inlägg på Åac forum? Fullständigt poänglöst inlägg ärligt talat från en person som uppenbart är livrädd för att invetsera sina pengar på börsen. Ett gott råd håll dig borta från börsen med dina nerver som sitter utanpå skjortan. Du är inte byggd för turbulenta perioder. Lägg dina slantar du äger i madrassen istället för att skriva om din allmänna oro och ångest här. Detsamma gäller Rosa - Detta är både fel lista och bolag för typer som ni. Tillväxtbolag som ännu inte framvinstar stadigt. Hur hamnade ni ens här undrar man......?!

Att just ni två fattat samtycke för varann är ju knappast förvånande:) med era extremt kritiska inställning till både ekonomin i världen och detta bolag.

Och det är även Obegripligt hur man kan vara så intresserad av att skriva av sig på Placera forum i Åac som Rosapajasen är när han bara äger en struntsumma i företagets aktie som han erkänner idag
Av vilken anledning skriver man då så mycket varenda dag här men äger så lite aktier? Fundera på den ni.....
Jo svaret är mycket enkelt -> Tomtar och Troll !!

PS det är lite extra roligt att skriva med JUST er två nu när jag vet vilka ni båda två är i verkligheten.....
ÅAC Microtec 3,8 1,47% 3,78 0,53%
2019-09-15 20:34 IP: s3rjx/TTr
Ja precis det kommer att bli en mkt viktig del framöver. Luis berättade ju på senaste presentationen att de jobbar målmedvetet just nu med standardisering av satelliterna för att de vill kunna tillverka många per år till lägre kostnad vilket självklart blir fallet mot att som hittills få börja om vid varenda ny kund som kommer till dom med designen etc.

Å/C ska alltså istället för att designa specialsatelliter en och en börja tillverka likadana standardmoduler som kan användas av i stort sett vilka kunder som helst och när kunden får sin order levererad så plockar dom själva på payloaden efter egna önskemål osv. Jag tycker idén är lysande och kostnadsslimmad både i arbetstimmarna för tillverkningen och materialet. Dom kommer även på så sätt att få sälja fler satelliter framöver.

Jag såg Luis morgonpresentation live och det märktes tydligt hans långa erfarenhet i branschen.
Tror han kommer göra stor nytta för bolaget framöver.
ÅAC Microtec 3,8 1,47% 3,82 -0,52%
2019-09-15 15:52 IP: s3rjx/TTr
De flesta analytiker på analyshus, investmentbanker använder sig av DCF modeller, det finns olika varianter av dessa. MEN det är förknippat med vissa problem som man ska känna till och ta med i beräkningen av en DCF värdering som jag sa i ett tidigare inlägg speciellt när man räknar på tilväxtföretag vilket ÅAC Clyde är. Vilken nivå ska man lägga på diskonteringsräntan beroende på vilket fritt framtida kassaflöde man kan förvänta sig? Vilken tillväxtpotential föreligger?
Normal WACC läggs på 12-14% i bolag med medelrisk. Här ligger Edison och Redeye.
Och 9-11% i mogna bolag som återkommande framvinstar och där risknivån bedöms som låg.
13-15% är det högsta skiktet dvs hög riskpremie här lägger man oftast in bolag som ännu inte vinstar och där framtida intjäningsförmåga är oviss.

En högre diskonteringsränta än 15% sätts i princip aldrig för det innebär i praktiken att man inte tror på någon intjäningsförmåga alls de närmaste kommande åren.
Lägg därtill en viktig faktor - Vi befinner oss i lågräntetider vilket skall påverka diskonteringsnivåerna nedåt och inte uppåt sålänge dessa består. Mao man kan utan problem sätta en aggressivare WACC i såna tider.

Nu kopplar vi ditt tidigare inlägg med ovanstående fakta Rosa:
Du slängde ur dig en diskonteringsränta på hela 20% (!) på Åac när du startade värderingssnacket här och jag kan inte ta en sån person och diskussion seriöst.

Så det kokar ner till att antingen förstår du inte diskonteringsbegreppets innebörd i praktiken dvs vad som är rimligt? Eller så förstår du men översaltar oerhört med flit?
I det här fallet lutar jag nog åt det första att du inte begriper helt enkelt.

Nu har jag tagit upp DCF modellen väldigt allmänt hållet och att modellerna behöver riktas in lite olika för olika branscher och typ av bolag är även väsentligt.
Förutom DCF så behöver man värdera andra faktorer också som jag punktat upp i ett inläggsvar till
@androiders i fredags. Det finns alltså mer att beakta än DCF totalt sett i en värdering av företag.

Apropå värdering -> Jag är mycket nyfiken på att få läsa Pensers kommande värdering som bör landa inom kort:)
Redigerades 2019-09-15
2019-09-15 15:10 IP: s3rjx/TTr
På din frågeställning om synpunkter så tar jag upp din sista punkt om effektivare leveranser?
För mig innebär ordet leveranser det rent logistiska när produkten ska lämna fabriken och fraktas till kunden. Men du kanske syftade på själva produktionen i fabriken nu och hur detta kan effektiviseras etc? I så fall har jag en del synpunkter på den produktionen.
ÅAC Microtec / Edison estimat / Edison estimat
2019-09-15 09:39 IP: s3rjx/TTr
Forumtrollet Rosa tar inte helgledigt ser jag.
@Jibbo Din uppmaning till Rosa gick i diket direkt
föga förvånande🤣

Ang förhoppningsbolagsdiskussionen så kan jag hänvisa till Edison som estimerar omsättning 2019 120 mkr och Ebitda 0,9 mkr dvs breakeven 2019.
Och 2020 oms 200 mkr och Ebitda 34 mkr.

Vi får väl se hur rätt eller fel de kommer in på deras Topline framför allt det återstår ju att se.

Mina egna reflektioner kring deras estimat är
att bolaget måste öka Topline avsevärt i Q3 och Q4 för att nå prognosen. Även fortsätta in i nästa år i samma tempo på Topline framför allt.
Det ligger absolut en utmaning i det men samtidigt har jag en tro på att bolaget ligger så pass i framkant i sina kundsamarbeten. Kepler NSL osv som ligger nära sina konstellationsbeställningar nu så visst kan estimaten infrias om dessa kommer in.
Det är dessutom mkt osannolikt att bolaget massanställer nu utan att veta att dessa beställningar kommer landas. Inget företag massrekryterar på chans bara sädär. Det finns skäl. Det är ingen raketforskning
ÅAC Microtec / Kepler / Re androiders
2019-09-13 13:06 IP: s3rjx/TTr
Jag ska hjälpa dig lite på traven att få en bredare bild här än du verkar ha just nu iaf.

När du vill räkna på en skälig marknadsvärdering av ett bolag så kan du inte enbart räkna på parametern orderstock som du gör nu. Det finns en rad andra saker som läggas till för att få en rättvisande bild av dagens marknadsvärde.
Några ex är:

* Kassan
* Kassaflödet bakåt och därtill kopplad Burnrate (Obs! inte bara senaste Q) för det kan skifta en hel del kvartalsvis ber på tex större inköp av varulager osv osv skapa dig en mer övergripande bild hur företaget hanterar sina pengar helt enkelt)
* Anläggningstillgångar vilka värden finns reellt samt immateriellt?
* Bolagets skulder (skuldkvot) finns det tunga lån som drar på kassan i amortering och räntor?
* Orderstock
* Bedöm de båda två sammanslagna företagens värde före mergern. ÅAC förvärvade Clyde Space 2018-01 för ca 300 mkr = bara bolaget CS motsvarar alltså nästan dagens marknadsvärde och det var snart 2 år sedan den prislappen sattes. Har CS ökat i värde sedan dess eller minska anser du och varför tycker du att ditt svar är korrekt i så fall ställ kritiska frågor till dig själv.
Sedan ställer du det i relation till dagens BV finner du dagens värdering rimlig eller ej?
* När det gäller resultat i kvartalsrapporter så måste man väga in att ÅAC Clyde tillhör kategorin tillväxtbolag vilket är bolag som är i början av sin karriär alternativt i en omogen bransch. Detta innebär oftast för bolag i sådan fas att de uppvisar underskott under uppbyggnad och utvecklingsskedet då affärsplanen ska implementeras mot marknaden. Du kan alltså inte kalkylera med att bolaget framvinstar kvartal efter kvartal i detta stadium. Kräver du detta så välj mogna bolag i mogen bransch tex pålitliga utdelningsbolag på Large cap etc.

* Framtiden - hur ser den ut? potentiell orderingång närmaste 12 mån? Kundsamarbeten på ingång eller är bolaget på dekis dvs pekar potentialen neråt tycker du?Ljusa eller mörka utsikter mao?
vad har kommunicerats från bolaget i PM ang detta tex i kvartalsrapporter, presentationer osv?
Vad av denna framtid borde prisas in i kursen idag?

Det finns mera att lägga till för att värdera ett bolag korrekt men har du gjort ovan punkter på ett seriöst sätt så har du kommit rätt långt i din egen analys av hur bolagets värdering ser ut hos marknaden i relation till de väsentliga fundamenta som du tagit fram på bordet.

Hoppas jag besvarade din fundering och att du förstår att det är betydligt mera saker att väga in i värdering än enbart orderstock.

Nu har du litegrann att fundera på över helgen om detta är rätt företag för dig att satsa i eller inte?:)
ÅAC Microtec 3,8 1,47% 3,7 2,7%
ÅAC Microtec / Kepler / En Rosa pajas!
2019-09-13 10:52 IP: s3rjx/TTr
Håller med er. Forumets största troll och skitsnackare denna Rosa pajas.
Ta hans inlägg på den nivån så kan han hålla på med sitt skitsnack bäst han vill här.
Ingen substans och tydligt bristande kunskaper om bolaget.

Nu säger pajasen att ÅAC värderas av marknaden för framtiden dvs inkluderat förhoppningar om stororder. Det är så befängt uttalande så det är inte lönt att prata med en sånt troll.
Rosatönten har uppenbart ingen aning om vad en skälig värdering idag resp 2021 bör ligga på idag och hur lågt marknaden just nu prisar in bolaget. Övriga som kan räkna vet och förstår detta samband.

Ignoreraknappen om ni inte orkar läsa Rosatöntens ointressanta substanslösa inlägg är ett gångbart tips
ÅAC Microtec 3,8 1,47% 3,74 1,6%
2019-09-12 09:53 IP: s3rjx/TTr
Märks att du är avis på den starka aktieutvecklingen i G5.
Jag håller dock med dig om att när en aktie drar så här pass starkt på kort tid så måste man vara beredd på några smådippar i kurvan oxå det är inga konstigheter. Dock berättar fortfarande min miniräknare att G5 aktien ska upp högre så sett på några månader framåt så tror jag vi kan se runt 200 kr nivåer och det är inget oskäligt alls. Men jag önskar en saktare uppgång inte raketer upp och ner varje dag.

Så sidlinjen -> Det är väl kanske bättre att du sväljer bittermandeln och lommar över till THQ där du ligger inne för jag ser att du håsar i det forumet:)

Placera är lite lustigt - Det blir väldigt genomskinligt vilka som har vilken agenda liksom:)
G5 Entertainment 145,5 2,39% 154,1 -5,58%
G5 Entertainment / Jisses vilken omsättning i kronor idag / Jisses vilken omsättning i kronor idag
2019-09-11 17:09 IP: s3rjx/TTr
Snacka om het aktie:)
kolla omsättningen bara idag glödhett!!
G5 Entertainment 145,5 2,39% 168,4 -13,6%
ÅAC Microtec / SHB tradern :) / SHB tradern :)
2019-09-11 14:50 IP: s3rjx/TTr
Han på SHB köpte 51.636 st tidigare idag på 3,75 och lägger nu upp sig med samma antal 51.636 st
och ska ur på 3,83 = 8 öre.

Herr SHB - du skapar enbart onödiga stopp i aktien med så stora block om du håller på med sånt där under dagar med låg handelsvolym som idag. Synd att du inte inser det själv att använda ditt kapital där det finns mycket bättre fart för dagen.
ÅAC Microtec 3,8 1,47% 3,81 -0,26%

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -