tjop

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
SuperZlatan Karo Pharma 20-06-12 12:09
Marinomed Karo Pharma 20-06-05 00:17
Marinomed Karo Pharma 20-05-27 11:48
Aleta Karo Pharma 20-05-15 22:18
Krille Karo Pharma 20-05-15 20:32
Tack Skotte Karo Pharma 20-05-15 09:33
Jajamen Karo Pharma 20-05-08 13:38
Shark Karo Pharma 20-04-30 07:13
Albro Karo Pharma 20-04-29 12:52
Albro Karo Pharma 20-04-29 12:28
Med allt Karo Pharma 20-04-29 09:22
EQT Karo Pharma 20-04-29 09:03
Tack Farkan Karo Pharma 20-04-29 08:44
Farkan Karo Pharma 20-04-29 08:24
Farkan Karo Pharma 20-04-29 08:18
1/73 »
2020-06-12 12:09 IP: Ftu+DsNbQ
Jag skulle inte kalla emission en risk. Karo gör inte emissioner för att rädda någon undergång eller konkurs utan de gör emissioner för att finansiera eller delfinansiera köp av bolag/produktportföljer. Anser det värsta som kan hända är att sälja sina teckningsrätter och för de pengarna kan man köpa aktien. Det riktigt värsta scenariot är att värdet på teckningsrätterna sjunker till 0 och man sitter utan kulor och kan köpa aktien. Det är såklart tråkigt om man vill men inte kan delta men ekonomiskt bör man inte förlora på det. Men det finns massa aspekter när en emission sker. Sjunker kursen i samband med emission eller kommer den uppfattas positivt och öka. Men att undvika investera av anledningen att det kan komma en emission som är till för att finansiera förvärv gör inte jag. Är det anledningen borde väl resonemanget vara att köpa i en kommande emission om man tror att kursen kommer minska? En kompromiss kan ju också vara att investera hälften av det man tänkt och sedan om och när det sker en emission så köper man för de andra 50. Finns väl inget rätt eller fel här då vi inte har spåkulan. Jag investerar med filosofin att tror jag på bolaget långsiktigt så investerar jag. (om jag ekonomiskt har möjlighet). Långsiktigt för mig är ca 10 år eller mer. Just i Karos fall kanske 5 år eller mer.
Karo Pharma / Marinomed / Marinomed
2020-05-27 11:48 IP: FqXoRyGFV
https://www.marinomed.com/en/news/marinomed-with-significant-sales-increase-in-q1-2020

Om studierna gällande Carrelogese faller väl ut mot covid-19 kan nog viruseptin bli en enooooorm produkt. Tänk att på kliniska bevis marknadsföra viruseptin att hjälpa mot covid-19 i kanske dessutom förebyggande syfte. Jisses. Om inte ett vaccin kommit och blivit fullt ut distribuerat snackar vi nog hiskelig potential.
2020-05-15 22:18 IP: FpHwLLO1I
Var det inte så att VH suttit på aktierna väldigt länge?

Sen är väl det lite av ett annat scenario. Någon köper över börsen som sedan EQT köper av direkt.

Men som sagt, det kan kanske finnas vägar att gå för att EQT ska komma över Karos aktier.
Karo Pharma / re Skotte / Krille
2020-05-15 20:32 IP: FpHwLLO1I
Har lite begränsad tid just nu men är tämligen övertygad Karos Styrelse inte kan fatta beslut om att sälja de egna aktierna till EQT då detta högst sannolikt strider mot ABL (Aktiebolagslagen) och de generalklausuler som finns och som reglerar likhets och likabehandling av alla aktieägare.

Jag är inte expert på detta men som sagt tror jag inte de kan det.

Visst kan de kanske fatta beslut att sälja till någon bulvan eller liknande som sedan vid senare tillfälle säljer till EQT men det måste väl anses olagligt att göra det så personligen tror jag inte på det.

Sen att de måste säljas till marknadsmässigt pris så är det säker ett genomsnittspris över x antal dagar/månader. Tror inte de kan basera det på en dagskurs.

Finns kanske sätt för EQT att komma över dem aktierna men tror inte det är så lätt faktiskt.

Jag tror de kommer användas för förvärv vilket jag också hoppas på.
Redigerades 2020-05-15
Karo Pharma / Tack Skotte / Tack Skotte
2020-05-15 09:33 IP: xSiTD32kW
Det du skriver kanske missuppfattas av en del verkar det som, men jag tycker iaf det är glasklart, pedagogiskt och helt rätt. Den dialog du hamnat i känner jag igen vid emissioner.
Bolagsvärde, börsvärde, utspädning, synergier, ebit, ebitda, vinst, förlustavdrag, resultat efter skatt, resultat före skatt, kassaflöde, etc etc etc....

Samtal om ovan är inte helt lätt. Många amatörer här inne tror jag gällande ekonomiutbildning, börsregler, overtakeregler, etc inkl mig själv.

Det lättaste är såklart att komma utan vidare skäl om riktkurser, smutskasta EQT, kursmanipulation, budspekulationer etc. Uttjatade ämnen tycker jag.

De nämnda delarna i första stycket tycker jag är intressantare.

Detta är absolut inte meningen att låta som någon översittare, tvärtom.

Jag vill bara lyfta Skotte lite här för tycker hans senaste inlägg är bland de bästa jag läst här inne på länge.
Redigerades 2020-05-15
Karo Pharma / Jajamen / Jajamen
2020-05-08 13:38 IP: xSiTD32kW
Här går det undan. Läser man på lite om hur Lönner byggde upp Meda i Europa så får man verkligen igenkänningsfaktorn. Om jag inte missminner mig så var det också när Meda började expandera i Europa det började gå framåt i rasande fart.

Plattformen som det pratats om i flera år har gått från Sverige, till Norden och nu Europa. Förvärv och samarbetsavtal kommer troligen ge stora skalfördelar och samtidigt som det investeras, troligen mängder med kapital på expansionen, kan vi växa med lönsamhet.

När man gör jämförelser med andra värderingar av bolag, förvärv osv för att bedömma Karos värde så får vi inte glömma att Karo är i ett skede med enorm tillväxt och fart. Kan de göra det kostnadseffektivt och smart, vilket jag tror det finns alla förutsättningar för, med den laguppställningen och strategi Karo har, så kan det här bli enooormt bra.
Redigerades 2020-05-08
2020-04-30 07:13 IP: e3QhgxOJH
Nästa kvartal kan mycke väl visa på ökad omsättning, inte mist pga av att senaste förvärvet då är med fullt ut i siffrorna.

Sen kan man tycka vad man vill om Karos kommentar om hamstringen men att det är sant det finns det nog inget tvivel om väl? Det har framgått på många ställen flera gånger om att det har hamstrats läkemedel så att det kan vara så att hushåll och apotek nu sitter på lager stämmer ju med all största sannolikhet.
Karo Pharma / EQT / Albro
2020-04-29 12:52 IP: e3QhgxOJH
Men om du nu följer placera så kan du nog se att jag oftast skriver seriösa inlägg och väldigt lite om eqt. Jag väljer i de flesta av mina inlägg att skriva om företaget och dess potential, dela med mig av länkar och info som kan röra företaget etc.

Nu på morgonkvisten blev det ett väldigt hett ämne om just varför rapporten inte släpptes som vi alla trodde och jag valde i ett av dessa inlägg vara lite skämtsam. Jag tycker inte det är något att bli upprörd över. Kanske var det så att du trodde jag menade allvar och då kan jag förstå din upprördhet. Meningen var ju dock som sagt att det skulle uppfattas som skämtsamt.

Tycker vi parkerar och går vidare. Finns trevligare samtal om Karo man kan ha. Troligtvis en kanon rapport kl 16.
Redigerades 2020-04-29
Karo Pharma / EQT / Albro
2020-04-29 12:28 IP: e3QhgxOJH
Ta det lugnt. Var ju skrivit skämtsamt.
Karo Pharma / Med allt / Med allt
2020-04-29 09:22 IP: e3QhgxOJH
Som finns i pipen nu med expansion i Europa, samarbetet med Marinomed, den utökade efterfrågan på flertalet produkter etc etc etc så tror jag minst 100+ hade behövt om den sista skaran övriga aktieägare skulle släppa iväg sina aktier till EQT via bud. Kanske inte äns 100+ hade räckt.

Nu tror jag iofs inte bud ligger runt hörnet utan tror på en riktigt stark rapport med någon luddig förklaring av förseningen, om vi äns får en sådan.

Håller med föregående! Att styrelse och ledning bidrar till förvirring och osäkerhet som detta är fullständigt under all kritik.
Redigerades 2020-04-29
Karo Pharma / EQT / EQT
2020-04-29 09:03 IP: e3QhgxOJH
Kanske såhär:

EQT Till Stoffe och Jonte.

- Kan ni vänta med att släppa rapporten till ikväll så vi via Karo intressenter kan passa på att köpa billigt. Hade varit kanon om vi fått fylla på lite innan ni släpper den.
Karo Pharma / rapport / Tack Farkan
2020-04-29 08:44 IP: e3QhgxOJH
Ca 15 min till börsens öppning och rapporten är 45 min sen. Pinsamt
Karo Pharma / rapport / Farkan
2020-04-29 08:24 IP: e3QhgxOJH
Var är info om att den skulle det?
Karo Pharma / rapport / Farkan
2020-04-29 08:18 IP: e3QhgxOJH
Stör mig också. 08:00 är rimligt. Då får man tid att läsa och begrunda innan börsens öppning.
Redigerades 2020-04-29

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -